Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5940 ggr
bluemary
0

Lite akut om datavolym

Skulle bli oerhört tacksam för hjälp.

Har windows vista, mobilt bredband.
Använder bara datorn till att diskutera här på fokus
och så mailvänner. Har en del bilder som jag lägger
in i mina mail.

Har du fått ett meddelande från Tele2:
Du har förbrukat mer än 90% av datavolymen som
ingår i ditt abonnemang och du bör kontakta oss för
att köpa ytterligare 5 GB.

Min man köpte samma dator och abonnemang vid
samma tidpunkt och plockar in filmer o s men
har inte fått detta meddelande.

Har detta något att göra med alla mina bilder som
som jag lagt in ?

Är det normalt att få sådana här meddelanden ?

Tack på förhand !

Bogey
0

Bilder kan visserligen vara ganska stora men det låter ju skumt. Vad har du för abonnemang och finns avtalad volymbegränsning?

Enligt deras prislista så begränsar de bandbredden när datavolymen överstiger en viss volym beroende på abonnemang, läs via länken det finstilta längst ner. Om de skickar meddelande om det framgår inte.

Alltid bra att kolla så du inte fått in objudna gäster i din dator som skickar en massa data och tar av din tilldelade "volym", så jag förutsätter att du har ett uppdaterat virusskydd, men komplettera gärna med ett skydd mot sk. malware. Jag rekommenderar bl.a. SpyBot eller ADaware men det finns fler bra såna.

Ett till sätt att ev. hitta objudna gäster är att kontrollera ifall det finns anslutningar till/från din dator, när du är uppkopplad mot nätet, som inte borde finnas där.

Startar du kommandotolken "Start"->"Kör" och skriv cmd på raden och tryck enter. Skriv sen netstat vid promten och tryck enter så får du en lista på aktuella anslutningar till och från din dator.

Är datorn nystartad och nyss uppkopplad till internet och inga andra program körs så skall antalet anslutningar vara väldigt få.

Du kan klistra in ditt resultat från netstat här så kan du få hjälp att kolla.

Kaj
0

Det beror på vad du har för avtal med Tele2 just nu på ditt mobila bredband. Detta tillåter bara en viss mängd data trafik per månad och det är den du nu kommit upp i.

Bilder tar förståss mycket data så det kan vara orsaken.

men även vanliga sidor du besöker tar upp mycket data ifall de innehåller bilder (dessa måste ju laddas i din webbläsare.

Dessutom om du tittar på filmer (typ youtube) så tar de upp mycket data från din pott.

Om du inte tittar på film och bara är inne här på iFokus kan du ju pröva att slå av att bilder skall vsias i din webbläsare.
I Internet Explorer gör du det via Verktyg, Internetalternativ, Avancerat. Där har du underrubriken Multimedia. Där kan du stänga av bilder, ljud och animeringar. Om sidorna innehåller detta tar det upp data från din pott. Om du bockar ur dessa värden kommer du se sidorna men utan bilder, ljud och animeringar och bör spara på din data-pott

bluemary
0

#2 Gjorde precis som du skrivit och aktiverade att jag ville
återställa Internetanslutningarna och nu går det med en
rasande fort ! Kanon Kaj, helt otroligt !

Det enda som är kvar är att när jag ska skriva ett inlägg
så är bakgrunden blå, större bokstäver och inga smileys.
Efter en liten stund så slår det om till till denna vita bakgrund.

Men nu är frågan, ska jag fortfarande kontakta Tele2 och
betala ? Hittade siffrorna 58.6 KB   (???)

Är otroligt glad för detta Kaj  ! 

Jag hoppas verkligen att det fortsätter så här !

bluemary
0

PS: Tog kanske i lite om rasande fart, det tar c:a 10´-15 sek
att byta forum. Är det ok ?

Kaj
0

56,8 KB är nog inte dina siffror för så mycket tar typ en sida att ladda. Verkar troligare att det är din nuvarande hastighet på nätet (se nedan)

Beroende på vilken mobilkoppling du beställt från Tele2 ingår olika antal data du kan köra gratis innan det är fullt.
Du har troligen Medium = 5 Gigabytedata och 6 mbit hastighet

Small = 1 gigabyte per månad

Medium = 5 Gigabyrte per månad (tror jag att du har)

Large = 10 Gigabyte per månad.

Om du har small så har du 2 Mbits hastighet och när du kommit över 1 gigabyte i data så stryper de din hastighet till 64 kb/s (mycket långsamt) tills nästa månad då du årterigen får 2 mbit samt en ny pott om 1 Gigabyte data

Om du har medium så har du 6 Mbits hastighet och efter att du utnyttjat dina 5 gigabyte data så stryper de hastigheten till 200 kb/s (hyfsat men kan kännas långsamt)

Om du har Large så har du 10 Mbit/s hastighet och när du förbrukat dina 10 Gigabyte data så stryper de hastigheten till 200 kb/s även där.

Så hurvida du vill köpa till 5 Gigabyte till beror på om du tycker att din hastighet kommer att bli så dålig att du inte vill köra vidare utan att köpa till ytterligare 5 gigabyte data

Kaj
0

Att det tar 10-15 sek att byta forum beror nog på att din hastighet nog nu är strypt till det lägre värdet (bör vara 200 kb/s om du har Tele2s medium abbonemang)

Du kan testa din nuvarande hastighet via bredbandskollen där får du uppgifter om hur snabbt du kan ladda hem data samt hur snabbt du kan publicera upp data.

bluemary
0

Tack snälla Kaj ! Ska be någon med bra data- kunskaper att reda ut det hela.tusen tack ! Men något måste göras eftersom det tar
upp till 1-2 minuter varje gång jag ska byta forum o s v.
Eller så hänger sig datorn.

Ska också gå igenom #1 ordentligt, ett stort tack för det inlägget!

Har Norton som virusskydd men kanske läge att testa något
nytt ?

Bogey
0

#7 Programmen jag föreslår i #1 är komplement till antivirusprogram (Norton), inte ersättare.

Norton är ett ganska bra virusskydd men det suger mycket kraft ur datorn så jag själv brukar använda nått mer lättdrivet för att prestanda inte ska bli lidande då jag även spelar en del.