Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1742 ggr
claudius2
0

Datorn går ner helt efter en stund

Har en ganska ny HP-dator och plötsligt när jag skriver så går datorn ner helt. Det tar några minuter innan den kommer igång igen.

Har jag kommit åt någon knapp? Eller vad kan det vara?

Kollat runt på olika detaljer men inte hittat något

Tacksam för svar

Barbro

MagArne
0

Spelar det någon roll vilka program du kör? eller stänger den ner oavsett vilka program du kör?

Hur lång tid tar det innan den stänger ner sig?
Är datorn onormalt varm då? Går fläkten?

Är det en bärbar dator? Uppstår felet när du kör på batteriet eller har nätkabeln ansluten? Både och?

Har du pratat med någon på HP eller där du köpte datorn om det kanske är ett känt fel på din modell?

Misstänker att det är ett hårdvarufel på din dator men för att säkerställa detta bör du installera om datorn och se om felet kvarstår. Se till att du har säkerhetskopierat dina filer innan så de inte försvinner.

claudius2
0

Datorn går ner efter 15 min och inget program är på utan jag har bara startat datorn.

Datorn är inte varm eller fläkten går.

Har inte pratat med HP.

Skall installera om datorn - Ja.

Tack för ditt svar MagArne

Barbro

MagArne
0

Och du jobbar med datorn under dessa 15 min?

Det är inte så att det är datorns energisparfunktion som slår i då datorn står oanvänd i 15 min? Det kan du kolla i kontrollpanelen och energisparfunktion (om jag inte minns helt fel)

Bogey
0

Fläkten kan vara trasig och då blir processorn fort överhettad och slår ifrån men datorn hinner inte bli varm på utsidan.

Stänger den ner fortare om du startar program så kan det vara så.

På vissa datorer finns ibland med program för fläktstyrning och då kan man prova att tvångsköra fläkten. Funkar fläkten då och datorn ändå stänger av så är det nått annat fel. Funkar fläkten och den inte stänger av kan det vara temperaturgivaren till fläkten som felar.

[Beavis]
0

Jag är inne på samma linje som MagArne. Om du inte rört datorn på 15 minuter och den stänger av sig är det säkerligen Energisparfunktionen som du hittar i kontrollpanelen/Utseenden och Teman/IBildskärm/ Skärmsläckare. Om du kör windows XP?