Bästa bärbara datorn till ovan användare
Börjar bli duktigt less på alla vänner och släktingar med deras konstant strulande datorer. Har ni tips på vad jag ska rekomendera dem att köra för hårdvara och operativsystem för att slippa allt strul? De är ovana användare trots många år med Windows XP.
Är mail, msn, titta på bilder från digitalkameran, spotify, surfa och skolarbeten de ska göra. Spela spel få de göra på sina xbox och PlayStation.

En dator strular lite ibland beroende på Märke, Antivirus skydd, säkerhet, hårdvara och sen ifall det är någon defekt del i datorn. Efter en längre tids användning av datorn brukar den oftast kännas "seg".
Detta uppstår oftast då man har flera tusen små filer på hårddisken. Så som när man har varit och surfat på internet, alla de små bilder sparas i en mapp osv.
Tycker du ska söka efter en dator som har minst 3 gb ram, Windows 7, En processor på 2,2 Ghz gärna dubbla kärnor eller mer. Hårddisk runt 250 gb och ett grafikkort, inget inbyggt för allt mer blir hemsidor mer grafiska och dynamiska. I och med det så kommer vissa sidor att hacka om man inte har ett grafikkort så som Radeon HD3xxx - HD4xxx serien. Eller nVidia GT. Så din bärbara dator kommer landa runt 5-6 tusen kr.
Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!
Dessa val har jag sorterat ut baserat på att deras ringa (verkar det som) datorvana innebär att de ytterst sällan kommer de facto bära omkring på datorn. Därför valde jag stora släpbara laptops, riktade in mig på.
min favorit i listan är Fujitsun med quad och bra minnen och L2 cache.
här är mina 4 förslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=521886,448679,509862,516806
/Fridaybrew
Tror ni de kommer fixa Windows 7 eller kommer jag får ännu mer att göra då? Finns det något idotsimpelt backupprogram med i Windows 7 så de får backup på dokument och bilder m.m?
Funderade annars på om varsin iMac 21,5" eller Macbook Pro 13" kunde vara nåt? Och så en TimeCapsule så de får regelbunden backup. Har själv bytt till MAC för ett år sedan och tycker det är ruskigt bra men jag är ju supernörd samt var tvingad att lära mig MAC pga jobbet. Vill en 14 åring lära sig MAC? Vill en förälder lära sig MAC? Min sambo var tveksam i början men nu älskar hon sin vita Macbook.
Ja med tanke på deras inlärningskurva lär de inte ha problem med ett helt nytt operativsystem *lol*.
Jag anar att du vill minimera din tid som evig datasupport =) Jag installerade ett remote support program hos min pappa för det tar 15 minuter för honom att starta msn/skype eller vad det än är. Så nu loggar jag bara in och styr allt på hans dator så jag enkelt kan starta de grejer han vill.
programmet är gratis och heter Teamviewer funkar utmärkt, man kan ställa upp fast useroch lösen eller så autogenereras nytt lösen varje gång man startar programmet så du bara kan loggain när de säger lösenet. Praktiskt som den. spar timmar åt mig iaf.
Imacen är inte bärbar så man får ju fina stationära för dom pengarna. Sen är jag rent generellt lite anti macs, ipods , itunes osv men det är en annan femma =)
Stationär med speglad raid så är allt automatiskt =)
/Fridaybrew
#5 UltaVNC funkar också bra. Kör det mot svärmors dator.
Fördelen för mig i det fallet är att det inte spelar nån roll om jag har en Linux eller Windowsdator eftersom VNC finns till i princip alla operativsystem som används på skrivbordet eller till arbetsstationer.
(Man behöver endast installera Viewer på den dator man styr ifrån.)
Annars vill jag nog hävda att jag har mindre problem med mina Linuxburkar än de med Windows. De är dessutom lättare att fjärradministrera.Så en dator med Linux skulle vara mitt val om det inte finns stora krav på spelande, även om det även finns lösningar för det.
Svårt att använda? Nej tycker inte det. Steget från XP -> Vista är minst lika krångligt om inte värre än steget XP -> Ubuntu Linux. Går du från Windows till Linux förväntar du dig lite skillnader och tar det därefter men går du från XP -> Vista kan man bli riktigt frustrerad.
Enda nackdelen med Linux i det fallet är att alla hårdvarutillverkare av tillbehör inte stöder linux så man får vara lite mer noggrann när man väljer tillbehör och att man i vissa fall får pilla lite mer med drivrutiner innan det funkar perfekt.
När det väl funkar funkar det oftast problemfrit, och när det finns drivrutiner och fullt stöd i Linux är det så enkelt att man inte fattar varför inte Windows kan vara lika enkelt.
Fördelen med TeamViewer är ju att man slipper konfigurera portar i routern. Riktigt trevligt program. Lite slött dock men duger i krig.
VNC kör jag till mina macar hemma. Fungerar jättebra men kräver som sagt att man öppnar portar för detta samt ser till att datorerna och routern inte byter IP stup i kvarten.
#5: Folk ville tydligen köra Spotify, vilket jag tror ännu inte finns för Linux. Dock har min fru med framgång testat att köra Spotify via Wine i Ubuntu, så visst går det att få det att fungera, men nu var det ju ovana användare vi pratade om (i och för sig får möjligen min fru räknas dit också, hon kommer direkt från Windows XP till Ubuntu, och vad jag minns fick jag hjälpa henne lite med att få det att fungera med Wine + Spotify).
Men inget är ju helt problemfritt. Det är ju trots allt människor som skrivit alla program och operativsystem, i alla fall så vitt jag vet…
#8: Jo, jag skrev ju just (i #7) att det funkade bra med Wine… Däremot antydde jag att ovana användare (som frågan trots allt handlade om) kanske inte direkt fattar hur man gör…
#9 Sorry, trött idag