Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4268 ggr
piamaria
2010-01-20 00:25
0

Trojaner

Min dator säger att jag fått trojaner både i My documents

och på Local disks.

Den frågar om jag vill spara setup_2036-6.exe som är en fil av typen Binary File från http:/top-rate-antivirus9.com.

Ska jag göra det och köra  den filen? När jag försöker göra det säger datorn att utgivaren kunde inte identifieras. Vill du köra den här programvaran. Okänd utgivare.

Jag kan absolut inget om sånt här.

MagArne
2010-01-20 07:55
0

Varför vill du köra den filen? Vad är det för fil?

Har du något antivirus installerat på din dator?

Kaj
2010-01-20 11:22
0

Kör aldrig en exe fil som du inte vet med säkerhet varifrån den kommer. Detta är oftast ett sätt att lura dig till att få fler virus på din dator.

Skanna igenom din dator med ett bra antivirus program och se ifall de inte hittar ditt virus och plockar bort dem.

Mitt tips är NOD32 men det finns många fler. NOD 32 kan du hämta hem i 30 dagar gratis så du kan skanna igenom och rensa din dator

[PeterWem]
2010-01-20 11:24
0

Ja, den där filen ska du absolut inte installera. Top-rate-antivirus9 är inget antivirusprogram utan snarare tvärtom.

Här har du en guide hur som helst om du är smittad.

MagArne
2010-01-20 11:49
0

Vad kör du med för antivirus idag? Är det uppdaterat nyligen?
Det är jätteviktigt med ett virusskydd om du kör Windows. Lika så backup på dina viktiga filer ifall virus bryter ut. En extern hårddisk är perfekt för backup.

Här har du två gratis antivirus som är riktigt bra för att vara gratis.

Avast

Malwarebytes

piamaria
2010-01-20 13:27
0

#2 och #3  Det var just det jag såg någonstans när jag satt och letade runt efter vad jag ska göra. D v s att man inte ska köra okända filer p g a att dom är ute efter att ställa till det ännu mer. Så jag har inte kört den.

Men jag har kört windows-kb890830-v3.3 (2).exe Microsoft.com

Det körde flera timmar men inget hittades. Sen körde jag Stinger 1001688.exe som jag också hittade någonstans. Har kört den på C och D men inget hittades. Kan kanske vara för att den versionen är för gammal för det jag fått i datorn? Tydligen är den från slutet november 2009.

Jag kör med AVG free 8.5 nu. Jag vet inte om det uppdaterar sig själv? Eller det är kanske bara gratis en viss tid? Jag är så kass på sånt här. Rynkar på näsan

Någonstans läste jag att man inte ska ha två antivirusprogram för då kan dom krocka?

Vad är en trojan? Hur farligt är det? Lika farligt som virus? Hur får man trojaner? Jag har bara varit inne på såna sidor jag varit inne massor med gånger.  Det kom upp en ruta att trojanerna ska tas bort så fort som möjligt för annars kan det komma åt mail, lösenord mm.

Nu ska jag kolla länkarna jag fått ovan och se om jag fattar något! Skäms

Fönstret där det stod var och hur många trojaner jag har i datorn har försvunnit nu! Antagligen klickade jag bort det när jag klickade bort ett antal fönster. Rynkar på näsan Var hittar jag dom uppgifterna igen? Kan det vara så att trojanerna försvann när jag körde ovan? Programmen sa inget om att dom plockade bort några trojaner.

Tack för hjälpen alla.

piamaria
2010-01-20 14:29
0

Har suttit och kollat vad jag kan hitta på datorn! AVG free uppdaterar sig själv. Windows brandvägg uppdaterar sig själv. Norton som fanns med när jag köpte datorn har jag plockat bort nu.

Men jag kan inte hitta något om att det finns trojaner i datorn. Var någonstans i datorn borde sån information finnas om det fortfarande finns trojaner?

piamaria
2010-01-20 15:20
0

Jag hittade den här sidan:

länk

Men jag som inte kan något om sånt här för mig är det rena grekiskan!

Finns det inget enkelt sätt att ta reda på om man har trojaner i datorn? Borde jag inte fått upp varningsrutan jag fick upp igår när jag startade om datorn idag om det fortfarande finns trojaner kvar?

MagArne
2010-01-20 17:34
0

Låt ditt antivirusprogram göra en fulständig avsökning efter virus. Den kommer även leta efter trojaner.

Hittar den inget så har du troligvis inget heller. Beter sig datorn konstigt? Säger datorn fortfarande att du har trojaner i den?

piamaria
2010-01-20 20:17
0

AVG säger:

"You are protected.

All security features are working correctly and are up to date."

Jag har kört uppdatering och AVG varnar inte för något vad jag kan se!

#8 Datorn beter sig inte konstigt. Jag har tyckt en tid (säkert en månad kanske t o m två månader) att den varit slöare än vanligt. Kan det ha funnits trojaner där fast jag inte fått upp någon varning förrän igår? Eller trojaner slöar kanske inte ner datorn? Den verkar i och för sig lika slö nu som häromdagen!

Det jag är mest rädd för är att om jag loggar in på banken kan trojanerna ställa till något?

MagArne
2010-01-20 22:45
0

Troligtvis så varnade ditt antivirusprogram när du försökte öppna den infekterade filen. Det är bra, då gör antivirusprogrammet sitt jobb och stoppar dig från att öppna den infekterade filen.

Jag tror inte datorn blivit smittad men se till att ha ditt AVG regelbundet uppdaterat samt att inte trycka på alla popuppfönster och knepiga länkar som dyker upp. De ända varningar du ska få om virus är från AVG och inget annat för då kan det vara något lurt.

Varningen du fick upp ugår var väl då du skulle köra den konstiga filen från http:/top-rate-antivirus9.com? Har du inte kört en massa fler liknande filer så har du knappast fått virus och trijaner i datorn.

Sen har ju bankerna oftast kod-dosor och skrap-koder för att öka säkerheten ytterligare.

Jag tycker du kan vara lugn Glad
Men kom ihåg att ta backup på filer och ha bra antivirus.

piamaria
2010-01-20 23:16
0

Det första (och det enda) som sa något om trojaner som jag fick upp var att programmet sa att det låg ett antal trojoaner på C, ett antal på D, ett antal på shared documents och ett antal på my documents.  Efter att ha kört det jag nämnde ovan (#5) så har den rutan som gav den informationen försvunnit. Jag kan i alla fall inte hitta den igen!

Jag hoppas jag är av med skiten men vill ju vara så säker som jag kan på att det verkligen är borta. Få något bevis på det! Men ingenstans har det stått att några trojaner plockats bort.

Nä jag ska inte trycka på popuppfönster och knepiga länkar! Flört Eftersom jag kan så lite om sånt här är jag försiktig med var jag klickar. Men tydligen inte tillräckligt försiktig! Rynkar på näsan Efter detta och trots att jag är en snålkärring är jag nästan beredd på att betala för riktigt bra säkerhet. Men vad är det i så fall jag ska köpa? Vad är bäst, bättre än AVG?

Tack för all hjälp. Glad

MagArne
2010-01-21 13:57
0

Lägg pengarna på en extern USB hårddisk istället för backup om du inte redan har en. AVG duger bra för de flesta hemmaanvändare.

piamaria
2010-01-21 23:08
0

Nä, har ingen extern USB hårddisk. Har ju hört om externa hårddiskar men tar för givet att det är något jag inte kan klura ut! Skäms Man kopierar allt som finns på datorn på en sån eller? Program, filer, rubbet? Berätta gärna mer. Vilken jag i så fall borde köpa, vad en sån kostar mm. Och inte minst om du tror någon som inte kan ett skit klarar av det… Cool

MagArne
2010-01-22 08:03
0

Du kopplar bara in hårddisken i valfri USB-port så dyker det upp en ny enhet F: t.ex. Dit kopierar du antingen dina filer manuellt. Te.x mina dokument eller var du nu sparar dina filer. Filerna ska ligga på BÅDE datorn och den flyttbara hårddisken.

Sen finns det också olika backupprogram som kan göra jobbet automatiskt.

När backupen är gjord kopplas hårddisken ifrån datorn och läggs på ett säkert ställe. De billigare USB-hårddiskarna tycker inte om att vara inkopplade dygnet runt. Kylningen är inte den bästa men ett par timmar om dagen är inga problem.

En liten smidig bärbar 2,5" hårddisk på 320GB kostar ca 800kr.
Och ja, det är en billig investering med tanke på vad det kan innebära att förlora alla sina digitala fotografier, skolarbeten m.m.
Sen kostar det från 8000kr att rädda data från en trasig hårddisk om en specialfirma behöver kontaktas.

Hårddiskar är stötkänsliga, speciellt när datorn är igång så var försiktiga när ni bär runt på era bärbara datorer.