Kabel mellan dator och tv?
Jag har verkligen försökt komma på hur jag ska göra men jag förstår ingenting så hoppas ni kan ge mig svar.
Jag vill koppla datorn till tvn men vet inte vad för kabel man ska köpa? Jag har en LG 50PQ3000. Jag tror att det handlar något om S-video eller HDMI kabel.. Men det ska visst vara 2 kablar?
Ingångar: 3xHDMI (720p/1080i/1080p, v1.3), Komponentvideo (720p/1080i/1080p), 2xScart (1 RGB), A/V (3xRCA), S-Video, VGA, CI-Port, USB, antenn.
1080p-kompabilitet
24/30/50/60 (via HDMI)
50/60 (via Komponentvideo)
Ah snälla hjälp mig!
Vill kunna se filmer från datorn på tvn med minsta lilla krångel :)
Så tacksam för svar!

Har du en ps3a så skulle det vara superenkelt med ett program till datorn som heter playstation media server.
Vad har ditt grafikkort för utgångar? har den hdmi port? isf är det klart smidigast. Dock är hdmikablar väldigt dyra om det ska vara bra kvalite på den. Troligast är att du har dvi utgång på grafikkortet.
Med dvi/hmdi lösning kan du enkelt sätta plasman som en extra monitor och på så vis visa film utan att böka för mycket. Har du dvi utan ljudstöd så får du dra en ytterligare kabel för ljudet. Hoppas du inte har långt avstånd mellan dator och tv, blir dyrare ju längre kablar som behövs.
Ps3 lösningen är bra för dom som har långt mellan tv eller tom olika rum för dator och tv, för då kopplas dom samman med mycket billigare nätverkskabel.

Om både datorn och TVn har HDMI är det bäst att använda detta. Då behövs endast en kabel. HDMI överför både bild och ljud i bästa kvalitet.
Så koppla en HDMI från PCn till ett av TVns HDMI uttag.
Välj sedan den HDMI källan på din TV och du bör ha tillgång till datorn.
För att få bästa kvalitet snåla inte på HDMI kabeln. Den bör vara 1.3 certified. Prisklass är ca 250 - 300 kronor för hyfsat bra HDMI kablar.
#2 Vissa datorer har tyvärr inte ljud med i sin HDMI kontakt, men det blir som tur är ovanligare och ovanligare. Sen finns det adaptrar för att omvandla DVI till HDMI och då får man inte heller med ljusdet i HDMI gränssnittet. I båda dessa fall så behövs en extra kabel för ljudet mellan dator och TV.
Vissa TV-apparater har en extra ingång för ljud just för detta (som t.ex. våran Philips) som man i TV-inställningarna kan tala om vilken HDMI som den skall paras ihop med.
Tack för era svar, så snälla att ni hjälper mig!
Hur kollar jag på datorn om jag har HDMI anslutning… Inne i system?
#4 Kolla baksidan av datorn och se om din dator har en HDMI kontakt
#4 Enklast att vända på datorn och kolla efter kontakten. Du har bra bilder via länkarna i inlägg #5
dvi hoppas att ljudet funkar men troligast är att du får dra en separat kabel för ljudet.
Med tanke på att det är en 50 tums tv så ska du inte röra den runda "TV" porten dvi slår den med hästlängder i kvalite.
/Fridaybrew
Läst lite om detta.. Det finns tydligen en kabel som har HDMI i ena änden och DVI i andra.. Antar att det är en sån jag får ordna.
Men DVI kan inte transportera ljud… Så vad ska jag ha då för kabel? Suck vilken grejj detta… Haha.. Inte lätt!
finns dvi som klarar ljud men det är mkt sällsynta fall. Så generellt dvi=inget ljud. Köp kabel dvi-hdmi o sen audiokablage 3,5mm ha - 2xRCA :
http://www.dustinhome.se/pd_5010209438.aspx
liknande
/Fridaybrew
Okay… Hmm låter vettigt faktiskt!
Men om jag nu ska kolla på film på tvn (via data) så måste jag varje gång koppla i och ur dessa ljudkablar eller… Om dom går från mina datahögtalare? Eller vart kommer ljudet ifrån?
Måste jag koppla i och ur hdmi-dvi kabeln också om jag vill se på vanlig tv eller film?
Ja plugga i och ur hörlurssladden den som ska gå till tvn. för du vill väl ha ljudet från tvn/stereon.
dvi kabeln är väl bara låta sitta om du nu inte behöver den porten till ngn annan monitor eller liknande.
Så du väljer sen bara i tv menyn sen "source" och så ska det funka. Dock har du lite intällningar i windows som behövs justeras innan du får bild på tvn när allt är ikopplat.
o för att hjälpa vidare där så behöver vi veta operativsystemet du har.
/Fridaybrew
Så jag använder alltså mina dator högtalare som ljud när jag tittar på film på tv (via dator)… Okay… Men dom är det inte bra ljud på ju. Kan man köpa någon slags högtalare att ha istället bara för detta att kolla film på tv via dator…. Eller hur gör ni?
Jag använder xp professional version 2002 service pack 3.
Vet inte om detta spelar någon roll men… ?
AMD athlon (tm) 64 processor
3200+
2.01 Ghz 2.00 GB ram
Pae
ljudkabeln har du ju för att få ljudet PÅ TVN =)
nu var det lääänge sen jag pysslademed xp så jag kan inte egentligen hjälpa där. Men testa att högerklicka på ditt skrivbord o sen ta egenskaper , bör då komma till där man väljer upplösning och så. Där ska man kunna välja flera monitorer. Dock minns jag inte om jag nu har hoppat över ett steg eller inte. testa dig fram . eller googla.
Jag har kopplat mitt ljud till tvn o sen till en reciever. data högtalare är endast till datorn oftast inte mer =)
/Fridaybrew
Haha jag känner mig så koko… Att jag ens lärt mig vad hdmi och sånt är är helt otroligt.. Men suttit och googlat nu i 2 timmar haha.. *Gäsp* Tur det finns snälla människor som ni :)
Så dom där ljudkablarna ska gå från datorn till tvn.. Och då kommer ljudet ur tvn? Istället för datorn? :)
Det där du säger med att jag måste ändra till en annan bildskärm.. Måste jag göra så varje gång jag ska kika på film? Gud va omständigt :)

Finns ju hur många såna audio kablar som helst… Hanar och honer och… Vilken djungel :) Hur ska jag veta vad min har :)
http://www.youtube.com/watch?v=cr8ToUYBV-s
liten otydlig video om hur en kille med konstig engelsk dialekt visar hur han gör. bör funka liknande om inte annat på din dator.
/Fridaybrew
Kolla noga på baksidan av din TV. Du har en HDMI kontakt som även heter "HDMI/DVI IN" och en annan kontakt som heter "Audio IN (RGB/DVI)"
Dessa två kontakter hänger ihop, ev kan nån inställning behöva göras i TV's setup.
Skaffa en DVI till HDMI kabel och sätt i den HDMI-kontakten på TV'n och sen skaffar du en kontakt me 3,5mm stereopropp i båda ändar som du kopplar in i Audio IN kontakten och sen till ljudkortets utgång. Klart!
Alternativt skulle du kunna ta en DVI till VGA/RGB adapter och koppla till den kontakten på TV'n istället men HDMI kabeln är oftast mindre och smidigare.

#2 kan ju säga det att jag kör 3 olika hdmi och hdmi-dvi i 50-kronorsklassen som fungerar superbt med 1080p, ljud o allt.
Aha men då förstår jag, jag gjorde så nu men det fanns ju bara min skärm på så det kommer väl fram en andra skärm när kablarna sitter i..
Jag hittade HDMI/DVI IN och Audio In (Rgv/dvi) Är det i dessa jag ska stoppa Hdmi-Dvi kabeln till datorn alltså?
Men ljudkablarna ska i dom 3 färgade hålen va.. Röd och gul o nån mer? :) Eller är det i hålet som heter Audio In (Rgv/dvi) som ljudkabeln ska i?
Hittade också dessa: HDMI IN och HDMI 3.. Hmm!
Ja nu får man ge sig på jakt efter kablar då… 
Föresten, vad är det jag behöver göra varje gång om jag ska kolla på film… Den där ändringen på datorn som #19 skickade video om. Eller har man väl valt en annan bildskärm så är det alltid så?
Sen är det bara ljudkabeln som ska dras ur då, annars kommer det inget ljud från datorn när man ska lyssna på musik… Jag har ingen stereo utan använder datorn till det.. Så det bör jag ju göra :)
Jag kikar lite på nätet efter 3.5 mm stereo kabel men det finns ju massor olika.. Vissa med 2 kontakter och vissa med 3… Hur många kontakter ska det i tvn och i datorn?
#20 Om jag ska plugga i Audio IN kontakten så är det ju en kontakt på den sidan av kabeln… Och det måste ju vara även 1 kontakt som ska in i datorn?
Så en 3.5 mm stereokabel med 1 kontakt på varje sida av kabeln?
För dom flesta har väl 3 kontakter…? Hmm!
Jag hittade detta:
Om du vill koppla dator som har
DVI-ut med TV som har HDMI in behöver du använda 2 kablar
1. HDMI-DVI för bild
2. Audio kabel för ljud
Audio kabel har två utförande:
1.Audiokabel 3,5mm-2xRCA
2.Audiokabel 3,5mm-3,5mm
Hittade en sån kabel här:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=78
Kan det vara rätt… Men i ena änden är det ju 2 kontakter.. Det ska väl bara en i datorn och 1 i tvn..
Vad tror ni om denna HDMI-DVI kabel? Finns ju så otrolig många olika sorter…
Du har hittat rätt kablar.
DVI-HDMI och 3,5mm-2xRCA
Du har ingen bekant som har en DVI-HDMI kabel som du kan testa med och se om bilden blir bra? Ser att du även har VGA-kontakt på TV:n. Ibland följer det med DVI till VGA adapter till grafikkorten så det kan inte vara fel att testa med VGA-kabel med om du har tillgång till en sådan samt adaptern.

När du kopplat rätt kablar mellan din TV och dator så blir TVn en bildskärm till datorn.
För att se på film så måste du starta filem på din dator och sedan visas den på TVn precis som om den var en vanlig bildskräm på din dator.
Jag har tyvärr ingen sådan kabel eller känner någon som har, vad jag vet iaf.. Synd för annars kunde jag ju provat!
Men med denna 3,5mm-2xRCA kabel är det något jag inte förstår.. Det är ju 3 kontakter på den ena sidan.. Vart ska alla dom in för i tvn ska det väl bara in 1 kontakt och likaså i datorn?
OM du kör med 3,5 hane -hane kontakt så är det enklaste. Men den där andra kabelsn jag skrev om först är en som delar upp ljudet i höger vänster iom att du får ut ljudet i steroe i dina vanliga hörlurar.
Sen om du har en sladd med tre gör egentligen inget för det är ju superenkelt färgkodade sladdar så du kan inte koppla fel om man tittar på sladdarna innan. Jag skickade länk på den typ av kabel du ska ha skriv upp o gå till närmaste elbutik. Sen frågar du om hjälp i butiken , så går allt 10 ggr snabbare.
/Fridaybrew
#27 & #30 Hon har ju en 3,5mm audio IN som är parad med ena HDMI kontakten så det är den hon ska använda, inget annat!! Se även mitt inlägg #20
En sån här audiokabel ska hon ha. Ev. en kortare än 5m.

En kabel med DVi i ena ändan och HDMi/DVI i andra ändan.
DVI ändan kopplar du in i datorn och HDM/DVI kopplar du in i TVn.
Nu skall du få bild (men inget ljud)
En kabel med 2xRCA (vit och röd) i ena ändan och en vanlig 3,5 plugg (vanlig hörlursplugg) i den andra ändan
Hörlurspluggen kopplar du in i datorns hörlursuttag och RCA kablarna i TVn på Audio in (röd och vit).
Nu skall du även få ljud.
Detta är inte optimalt (särksilt för ljudet) men då din dator inte klarar HDMI eller RCA är detta bästa sättet vad jag kan se.
Båda dessa kablar finns att köpa hos t ex ClaesOholsson eller vilken butik som helst som säljer video och ljud kablar.
**Är det ingen som läser mina inlägg ?? #20 och #31
**
Hon har ju en PC-anpassad HDMI/DVI-port som är teamad med en Audioport, Varför krångla med RCA-kontakter!!
DVI -> HDMI adapterkabel samt en kabel med 3,5mm stereohane i varje ände är vad hon behöver.
Alternativt kan hon använda en DVI -> VGA/RGB kabel om hon vill.
Ev. behöver nån inställning göras i TV'ns setup för att teama audio in till HDMI-1 eller RGB/VGA ingången
Är inte 3,5mm uttaget på TV:n för digitalt surroundljud?
Ser även på bilden att det finns en optisk toslink men texten ovan uttaget är otydligt så ser inte om det är en ingång ellet utgång för ljudet.
Lär stå i manualen. Där kan det ju tänkas gå att få surroundljud lite beroende på vilket ljudkort datorn är utrustad med.
Är det en analog eller digital ingång?
Nu har faktiskt poletten trillat ner… Ni har verkligen förklarat super bra, fanns så mkt jag inte hur jag skulle få reda på trots att jag googlade, men det lyckades ni hjälpa mig med.
Tusen tack verkligen!!
Skriver ett inlägg när allt är fixat så får vi hålla tummarna. 
Jag satsar på dom här 2 kablarna nu!
http://www.dustinhome.se/pd_5010081434.aspx?
http://www.dustinhome.se/pd_5010115940.aspx?
Såg att det fanns dyra hdmi kablar, supra eller va dom heter men får väl hålla mig till en mindre bra kabel, så längde det är bild så är jag supernöjd!
#39 Ser rätt ut utifrån vad jag lyckats tolka ut av dina bilder ovan, men behöver du verkligen en 7m lång DVI till HDMI kabel?
Generellt sett så ska man försöka hålla ner länden på alla signalkablar om man kan, eftersom signalen försämras mer ju längre kabeln är. Dessutom ökar risken att få in störningar via kabeln när den blir längre.
Annars kan jag bara önska lycka till och hoppas att allt kommer att fungera till belåtenhet.
Jaa jag är lite osäker på längden, läste ju att det ska vara så kort kabel som möjligt.. Men jag ska flytta snart och där kommer jag ha en bit mellan dator(stationär) och tv men jag vågar inte chansa på hur långt.. Vågade inte ta 5 meter ifall det inte räcker.
Beställt så jag får dom nog inom någon vecka :)
Fick detta mailet idag!
Ja DVI skickar endast bild. Men om du använder DVI-HDMI till teven kan teven inte ta emot någon mer signal. Du får i så fall koppla DVI-DVI plus en ljudkabel.
Bockasjögatan 12
504 30 Borås
SVERIGE
Det kan väl inte stämma, hur går det ihop? 
JAg ser den här frågan redan som besvarad. Du har beställt kablar vänta in dom koppla in dom lek omkring försök få igång allt genom tipsen i denna tråden alternativt googla lite på egen hand. Funkar det inte efter lite jobb, så kan du återkomma, med största sannolikhet kommer det funka, vore en riktibt illa om det är som han säger.
Har du stereo så langa in ljudet in i den istället. inte hela världen, tänk utanför ramarna så löser sig det mesta.
/Fridaybrew
Jag tycker det är konstigt bara.. Jag mailade tillbaka och skrev:
Jag kopplar självklart ljudkabeln i "Audio in Rgv-Dvi" som sitter brevid HDMI kontakten… ?
Och han svarade:
Ja det stämmer. Men den kommer inte kunna ta ljudet när HDMI anslutningen används. Som jag tidigare sa så fungerar den ljudanslutningen endast när DVI eller VGA kabel används
Äh ja jag får vänta in kablarna och se om det funkar.. Får hoppas han på netonet har fel!
men du har väl en stereo eller hur eller hemmabioanläggning hoppas jag till en sån fin tv så bör det iaf finnas på inköpslistan =)
/Fridaybrew
Näe jag har faktiskt inget sånt alls.. Och musik hör jag från datorn :)
Detta blev så krångligt.. Och jag som inte är nått insatt i teknik..
Ska kolla om det funkar annars får jag skaffa mig en Dvi-vga kabel..
Men förstår inte varför jag inte skulle kunna använda en hdmi-dvi kabel och sedan använda den musik sladden som #12 skrev förrut (Du) :)
Teknikens värld är inte så lätt att förstå haha :)
#32 Den ljudkabeln du menar är vit och röd.. Men dom kablarna jag sett och på min tv så är det vit-röd och en gul ingång… Ska den gula inte användas eller finns det kablar med bara en röd och vit?
Jag har gul-röd-vita ploppar men sedan har jag ploppar i rad med färgerna röd-vit-röd-blå-grön.
Om jag skulle behöva en sån kabel med röd-vit… Vart ska jag använda dom?
Jag skulle vilja läsa din handbok…
I vilket fall, så om man utgår från de bilder du lagt upp så finns ingen DVI-kontakt på din TV. Däremot är din HDMI-1 märkt även med "DVI". Likaså är den aktuella audio in som vi diskuterar också märkt DVI förutom RGB. Baserat på detta är jag tämligen övertygad om att HDM-1 och Audio IN (RGB/DVI) på nått sätt är teamade, antingen automatiskt eller via nån inställning i TV's setup.
Skulle mot förmodan inte inte en DVI->HDMI kabel fungera så finns ett altternativ till och det är att använda kontakten märkt RGB IN (PC). I datorvärlden kallas den kontakten VGA.
I så fall behöver du en DVI->VGA(RGB) kabel eller adapter. Som jag nämnt tidigare så verkar det som Audio IN (RGB/DVI) kontakten ska kunna gå att teama med antingen HDMI/DVI IN kontakten eller RGB IN (PC) kontakten så på nått sätt kommer du kunna få det att funka.
Men som sagt kolla även handboken och TV's setup och se vad du kan hitta.
Jag kan nämna att jag själva har en TV med motsvarande Audio IN och i setup'en på den TV'n så kan jag välja att teama Audio IN med valfri HDMI-kontakt. Jag har dock ingen RGB/VGA-kontakt.
Ja precis, det va så jag antog att det var men jag mailade netonet och frågade för säkerhets skull och han skrev att det inte går att använda hdmi tillsammans med Audio IN (RGB/DVI) för det slår ut varann.. Hmm! Han tycker att jag bara kan använda dvi eller vga. Men jag har ingen dvi på tvn så det blir ju vga. Men säger han det bara för att jag ville använda Audio IN (RGB/DVI)?
För hdmi måste ju kunna användas har ju fasen 3 stycken på tvn dom sitter ju där för nån anledning… :)
Jag antar att det är så här.. För att göra allt lite mindre krångligt.
Dvi-Vga + http://www.dustinhome.se/pd_5010114878.aspx
Eller
Dvi-Hdmi + http://www.dustinhome.se/pd_5010209438.aspx
Fast om det ska va 2 eller 2 kontakter på det sista vet jag inte
Jag läste igenom manualen för tvn och det enda jag kan se om att koppla in nått i tvn är:
ANSLUTA EN EXTERN STYRENHET
RS-232C - anslutning
Anslut serieporten (RS-232C) till en extern kontrollenhet
(som en dator eller ett A/V-kontrollsystem) och
kontrollera skärmens funktioner externt.
Anslut serieporten på kontrollenheten till serieporten
(RS-232C) på skärmens bakpanel.
Obs! Seriekabel (RS-232C-kablel) medföljer inte.
RS-232C är nått helt annat som i så fall skulle blu en egen tråd.
Kör med de kablar du beställt och kolla i manualen om du kan hitta nått om Audio In kontakten och HDI-1 kontakten för att se om det behöver göras nån inställning.
Skulle det som sagt mot för modan inte gå att lösa med DVI-HDMI kabeln så är denna kabel nästa alternativ för bilden. Som du förmodligen kan se på bilden så är det en något grövre och klumpigare kabel än HDMI-kabeln
För ljudet ska du inte behöva nån annan kabel än den du beställt.
Okay, sparat länken nu och håller tummarna för att den första kabeln ska fungera.. Annars får det bli denna :)
Tusen tack för hjälpen!!
Utan er hade jag nog köpt hel fel kabel om och om igen 
Fick hem kablarna igår, super snabb leverans.. Lite nervös när jag satte in dom men det funkade!! Satte först i dvi-hdmi… Lite krångligt att installera på datorn för jag lyckades först få större bild än normalt på datorn.. Men det löste sig.. Sen ljudkabeln.. Och det funkade kanon!!
Men va tvungen att sätta Dvi_hdmi kabeln i HDMI 2.. För i 1 och 3 så kom det ett konstigt pip.. Hmm!
Jävla netonet gubbe som skrev fel till mig haha :) Ni hade rätt!!
Där vart man orolig i onödan..
Hann bara ställa in den och sen va jag tvungen att åka bort men ska kolla min första film nästa vecka så det ska bli skoj att se!!
Tusen tack till er verkligen!!
#52 Vad bra att det fungerar 
Blir det inget problem med ljudet då om du använder HDMI-2 istället för 1?
Tänkte ifall Audio In kontakten bara var teamad med ingång 1 eller gick det att ändra?
Funkar det bra är det väl inget problem, annars kanske det bara är en inställningsfråga på datorn så att upplösningen på bilden stämmer bättre med TV'n
Ingen orsak