Trådlös mus och tangentbord?
Jag skulle behöva lite tips från er som kan lite mer om datorer, jag funderar på om jag ska skaffa mig ett trådlöst tangentbord och mus. Men jag vill ha saker som verkligen håller och som man inte behöver byta ut efter bara några månader.
Min mamma köpte en mus som verkar riktigt bra, skön att hålla i och så..
Jag vill inte att det kostar allt för mkt helst under 400. Den mus hon köpte kostade 399 om jag inte minns fel. Helt värt det.
Några rekommendationer på Tangentbord? Och mus så jag kan kolla lite mer =)
Förresten, gott nytt år =)
Hoppas ni har en trevlig kväll =) Bara 3 tim 15 min :D Sen är det första Januari igen..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Jag är toknöjd med Microsoft Wireless Optical Desktop 1000. Kör det både hemma och på jobbet. Under de 7 månader jag haft det på jobbet har jag inte behövt ladda eller byta batterierna i vare sig mus eller tangentbord en enda gång.
Tangentbordet är skönt att skriva på och musen ligger bra i handen.
Mvh // Johan

Trådlöst, ush. Mössen går i viloläge hela tiden, batterierna tar slut, input-lag och kul när man ska på lan o nån mer har ett likadant mus/tangentbord…
Har du BlueTooth i datorn skulle jag rekommendra Bluetooth-prylar. Har själv en Logitech Bluetooth-mus och batteriet räcker nästan hur länge som helst. Har legat påslagen flera dagar i sträck utan problem. Plus att det är himla smidigt att slippa en liten dongle i en USB-port.
Annars gillar jag personligen Logitech's prylar bättre än Microsofts, men i fallet med trådlösa prylar så räckvidd och batteritid hänger ofta ihop med "du får vad du betalar för" så köp inte det billigaste du hittar oavsett vilket märke du väljer.
Köpte en trådlös mus för ett tag sen, kostade oxå 399 kr, tyvärr får man byta batteri efter en o en halv vecka så för att det inte ska bli för dyrt (går ju åt ganska många) så använder jag uppladdningsbara istället men rätt jobbigt e de.
Själv letar jag fortfarande efter det som jag tror skulle vara optimalt för mig: En trådlös mus där musens mottagare sitter inbyggd i ett tangentbord som anslutes via kabel. Varför?
Vi är ju två som sitter här med var sin dator (jag och min fru) och förut hade vi båda trådlösa tangentbord och möss. Men om hon skrev samtidigt som jag, trots att vi använde olika kanaler, så kom inte alla tecken med, varken för henne eller mig, så på något sätt interfererade de med varandra. Däremot fungerade mössen utmärkt även vid samtidig användning.
Så numera har hon kabelanslutet tangentbord medan jag kör vidare på mitt trådlösa, medan vi fortfarande kör trådlösa möss.
Men min poäng är att i alla fall inte jag behöver ett trådlöst tangentbord, däremot en trådlös mus (kabeln är alltid i vägen på alla kabelmöss jag hittills provat), så om man ansluter tangentbordet via kabel och har mottagaren för musen inbyggd i tangentbordet behövs bara en enda anslutning till datorn och mottagaren är alltid nära musen, för bästa mottagning.
Men än har jag inte hittat npgon sådan kombination på marknaden. Om jag mot alla odds skulle hitta något sådant, så kan jag ge mig fan på att tangentbordet inte finns med svensk layout.
Det var kanske inte något svar på frågan direkt, men ändå…
#2 - Ja det problemet kommer jag aldrig få eftersom jag aldrig åker på lan så, det är lixom inget jag tänker gå efter..
#3 Jag tror inte jag har det..
#5 mamma har en trådlös mus men inget trådlöst t-brod.
Men om man har en sån där grej man pluggar in i datorn så borde väl det hålla sig till mitt tangentbord och min mus och inte kunna användas av någon annan? eller ?
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=3311467
Detta fick jag förra julen, (dock inte musen oxå)
Jag älskar detta tangentbord och tkr det är så bekvämt. Men för ett tag sedan så slog jag på det så att "fötterna" som gör att man kan få det lite lutande gick sönder och jag tkr det är så irriterande. Nu känner jag för ett trådlöst tangentbord som är skönt att skriva på och dessutom en mus som ingår som är skön..
Jag vill ha ett prisvärt t-bord inte alls för billigt och heller inte allt för dyrt.
#1 - Det verkar vara ett riktigt skönt tangentbord, funderar på att åka till Expert någondag och höra lite med dem om det.. =)
Jag kör Logitech diNovo, med det kan man använda en krypterad signal vilket gör att inget annat tangentbords signal tas upp och ingen kan heller snappa upp dina tangenttryckningar. Kostar visserligen en slant men grymt skönt at skriva på och bra mus.
#8: I vårt fall var det ju inte så att vi plockade upp varandras signaler från tangentbordet, för om exempelvis hon skrev så kom ju texten på hennes dator, så på så vis fungerade det ju. Det var bara när vi skrev samtidigt som tangentborden verkade göra det för svårt för mottagarna; de störde ut varandra på något sätt och då har jag svårt att se att kryptering skulle hjälpa. Varför skulle det vara lättare att ta emot en utstörd krypterad signal än en utstörd okrypterad? Men vad vet jag? De kanske tänkt ut något smart…
Jag har aldrig provat med något annat tådlöst i närheten men det står att det är gjort bland annat för just sådana situationer, som i till exempel kontorslandskap, så jag antar att det funkar på något sätt.
Är det IR ni använder? Där kan mottagaren bli blockerad av allt möjligt vet jag, bland annat starkt direkt solljus. Tror inte det händer på samma sätt med blåtand.
#10: Nej, det är inte IR och inte blåtand. Är inte insatt i blåtand i detalj, men det är ju klart att det kan hända att det är konstruerat för att klara sådana situationer.
Blåtand är nog en av de säkraste trådlösa metoderna för kommunikation mellan tangetbord/mus och dator, med avseende på interferenser mellan flera enheter. Enheterna registreras mot varandra, och precis som i ett trådlöst nätverk har varje "individ" en unik identitet (adress) så samma problem som guraknugen hade med vanliga trådlösa enheter borde inte hända mellan blåtandsenheter.
Dessutom är räckvidden ca 10meter och det funkar genom väggar (ej av metall eller armerad betong) så det räcker nog till det mesta.
Handen på hjärtat hur lång räckvidd har ni på era trådlösa möss och tangentbord. Jag vill ha mottagaren på TV-bänken och kunna sitta i soffan 3 meter bort utan att det hackar. Nu får jag ha en förlägningsslad till mottagaren och ställa den på soffbordet.
Blåtand är väl bästa lösningen men klart mindre utbud och dyrare.
#13 Väldigt oventenskapligt testade jag min gamla blåtandsmus med dåliga batterier och kunde stega upp åtminstone 5 ordentliga steg mellan dator och mus innan det började hacka.
Nu testade jag bara scrollning då jag inte hade nått att köra musen på när jag avlägsnade mig från datorn.
Det jag kan ha glömt att säga är att jag gärna vill ha knappar som ja har på mitt t-bord jag har nu. Som ljudet då man kan sänk och höja det.
Om ni vet hur jag menar..
Har inte alla tangentbord det?
Inte mitt förra.. men de kanske dem har nu för tiden…
nee inte alla tangentbord har det tyvärr mitt tangentbord jag använder nu har inte det och det är bara typ 1 år gammalt
är man intresserad av extra knappar på tangentbordet så får man kolla upp det noga innan köp
däremot så har jag ny en mus med höj och sänkbar knapp och stänga av ljudetperfekt
min nya mus är trådlös och räckvidden suger alltså försökte att ha mottagaren på baksidan av datorn först typ 2 meter bort funkade inte alls muspekare frös hängde sig och så vidare så jag fick installera en usb hubb och ha den precis jämte musen då fungerar musen korrekt