Hemmanätverk - Vad gör jag för fel
Hej
Igår försökte jag koppla samman mina två datorer (den ena är stationär och den andra är laptop) med en korsad kabel. I den stationära finns XP Professional (på svenska) och i den andra XP home edition (på tyska). Båda har programmet Avira Antivir premium.
Jag kan se att kopplingen är helt okey men det går inte att komma åt internet och mappar från min laptop.
När jag klickar på Mina nätverksplatser och sedan på nätverkanslutningar i den stationära ser jag att nätverkskortet som är kopplad till internet har en räckande hand under, vad betyder handen? Hur får min laptop ingång till internet och den staionäras filer och mappar?
Har du alltså dubbla nätverkskort i den stationära datorn - ett till internet och ett till den bärbara datorn?
Det var så länge sedan jag körde XP så jag minns inte exakt, men jag har för mig att du på den stationära datorn kan högerklicka på nätverkskortet som du kopplat den bärbara datorn och hitta ett val för internet-delning eller liknande.
Mvh // Johan
#1 Det har jag gjort men det funkar inte. Vad betyder den räckande hand under det kort som ansluter till internet? Verkar vara mysko.
Det är inte symbolen för att den är delad då?
Är det samma hand som brukar sitta på delade mappar?
Mvh // Johan
Har du bredband? Isf tycker jag du ska köpa dig en billig router istället. Då kopplar din in bredbandet i routerns WAN-port och sedan båda datorerna i de andra LAN-portarna och så är det bara att köra sen.
Då behöver dessutom inte den stationära datorn vara på för att du ska kunna surfa med den bärbara datorn.
Kostar några hundralappar, men du slipper massor av strul.
Mvh // Johan
Ja det är samma hand. Hur tar jag bort den? Nej tycker det funkar utmärkt med att koppla datorerna med varandra eftersom min laptop kopplar jag upp till internet bara på kvällen. Så onödigt att köpa en router.
Tja, man kanske manuellt behöver ställa in nätverksinställningarna.
Som default kör ju Windows numera med TCP/IP och förväntar sig att få adress och lite andra inställningar via nätverket.
Kopplar man ihop 2 datorer med en korsad kabel finns inte denna funktion så då måste man pilla lite manuellt eller använda Windows funktion för att via en diskett flytta de inställningar som behöver göras från den datorn som ska dela sin uppkoppling.
#6 har gjort det men nånting verkar vara skumt som gör att det inte fungerar. Jag har kört med windows xp-skiva, det har heller inte funkat.
Exempelinställningar.
Stationär, iterface mot laptop:
Ipadress: 192.168.10.1
Nätmask: 255.255.255.0
**Laptop:
**Ipadress: 192.168.10.2
Nätmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.10.1
Namnserver (DNS): ange samma som för stationära har på sitt interface mot internet.
För att hitta namnserverinställningen på den stationära, se till att vara uppkopplad mot internet och starta kommandotolken du hittar under tillbehör och skriv ipconfig /all och tryck sen
Glöm inte kontrollera att "internetdelning" eller vad vdet nu heter är aktiverat på den stationära.
#8 Även detta testade jag men utan att få en lösning.
Nu har det funkat genom att återställa datorerna till ett tidigare datum och sedan köra xp-skivan igen för att bygga ett nätverk.
Tackar er för era svar!