Loginproblem
Varje gång jag startar min dator får jag ett felmeddelande som säger:
"Det gick inte att logga in på grund av en begränsning i kontot."
Första gången det hände tog det lång tid innan jag kom på att jag istället för att logga in som default "Admin" kunde logga in som "Tom" istället.
Det har blivit värre med tiden. Nu kommer jag till den blå skärmen som säger att windows startar och sedan tar det stopp. Oavsett vad jag gör så kan jag inte komma ifrån den blå skärmen. Numlock och Capslock fungerar men Ctrl Alt Del fungerar inte. Det enda jag kan göra är att stänga av datorn genom att trycka på on/off-knappen i fyra sekunder.
Ibland kan jag komma runt det genom att vänta i en halvtimme tills skärmsläckaren går igång. Då kan jag ta bort skärmsläckaren och få det första felmeddelandet igen: " Det går inte att logga in…"
Vad kan det här bero på?
Jag kör Win XP Home
Mvh
Tom
Efter att BIOS har laddat, tryck på F8 så kommer Windows Startmeny upp. Annars kan du testa hålla inne CTRL. Välj där "Felsäkert Läge" och se om du kommer in. Om inte så beror det troligtvis på någon hårdvara i datorn som gått sönder.
Kommer du in i felsäkert läge, testa göra en systemåterställning och välj ett datum av återställning då datorn fungerade sist att starta utan blåskärm. :-)
Fungerar det fortfarande inte så får man köra uteslutningsmetoden av hårdvaran. Koppla ur ALLT du kan från datorn som inte behövs. Starta sedan datorn och kolla om det fungerar nu. Isåfall kan du prova stoppa en sak utav de du kopplade ur datorn, och starta igen. Fungerar det inte nu, så vet du vad som är trasigt. Är det grafikkort, ljudkort eller annan maskinvara som kräver drivrutiner, kan du prova av-aktivera drivrutinen från Felsäkert Läge och sedan att starta normalt. Om det då fungerar kan du prova installera om drivrutinen. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Editerat: Jag tror inte jag läste ordentligt på din fråga. Det verkar mer som om du inte har rättigheter för någonting som verkligen behövs för att någon/några windows-applikationerna ska starta efter inloggningen. Jag har dock aldrig varit med om någonting sådant så jag har inget svar på hur man fixar det. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson