Battriproblem
Min laptop säger sedan en tid tillbaks att den inte känner igen batterier och dess serienummer och därför inte kan ladda det på rätt sätt. Det är orginalbatteriet som sitter i, så jag har inte bytt. Ikonen för batterinivå visar laddning i några sekunder sedan blir det ett rött kryss. Sätter jag pekaren där står det 0% och laddar eller 0% laddar inte. kollar jag batterimetern står det att battery healt is normal. Ska jag bara dra slutsatsen att batteriet är slut, eller kan det finnas några inställningar jag kan göra för att påverka detta? vill nämnligen inte tro att batteriet är slut!
Tacksam för hjälp

Komplettering:
När jag kollade nu igen står det "inget batteri upptäcktes"!
Vid såna problem brukar jag försiktigt slipa lite på kontakterna med ett fint slippapper. OBS! Försiktigt! Det är bra oxider och smuts som ska bort. Inget material av själva kontakterna ska avverkas.
Tvätt av kontaktytorna med kemiskt ren bensin har jag sett rekommenderas, men har inte testat själv.
Dagens batterierpaket innehåller även en hel del elektronik för att övervaka och optimera laddningen så det är förmodligen där felet sitter.
Du har ingen som har en likadan dator där du kan testa ditt batteri och/eller testa dennes batteri i din dator för att kolla att det verkligen är batteriet och inte datorn som strular.

Nu tog jag ur det och satte tillbaks då visar ikonen att det inte laddar men det är 100% laddat. Har provat nu att slipa lite, verkar inta göra ngn skillnad. Nej jag har inen jag kan prova batteriet på. Om det är datorn, borde det ju finas ngnstans där batteriets serienummer är inknappat, där jag borde kunna påverka detta.
Hur gammalt är din dator/batteri?
Batterierna håller inte i evigheter och lite beroende på hur det är skött eller misskött kan de ge upp redan efter ett år.

Dator/batteri är knappt 2 år, jag har iallafall ibland låtit den ladda ur helt och hållet och sedan ladda fullt igen. Förstår att det kan var slut, men min känsla säger mig ngt annat.