Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4116 ggr
guraknugen
2010-02-01 20:32
0

Hårddisk till bärbar dator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte att min hårddisk är i det närmaste full och jag har ingen större lust att rensa bort filer, då jag i princip vill ha kvar alla filer… Att utöka med ytterligare en extern hårddisk känns inte heller så kul, eftersom sådan oftast låter en del och jag vill ju ha den igång hela tiden. Den externa jag redan har är ju igång bara när jag säkerhetskopierar och under den korta tiden står man ju ut med oväsendet.

Innan jag kommer ifrån mitt eget ämne fullständigt får jag väl passa på att ställa min fråga, då:

När jag plockat ut min hårddisk kan jag se lite text på ovansidan, bland annat att den är på 160 GB och att skivorna snurrar med 5400 varv/minut. Låter antikt, men så är det i alla fall. Texten ”Ultra ATA” kan också beskådas. Bifogar bild också.

När man kikar lite på exempelvis Pricerunner så hittar man ju en hel del hårddiskar, men det verkar som att de flesta är lite för moderna för min gamla bärbara som jag köpte i mellandagarna 2006, så jag befarar att det är mer eller mindre kört att hitta en passande hårddisk. På Pricerunner hittar jag inget ”Ultra ATA”-alternativ över huvud taget. Med hjälp av modellbeteckningen fick jag fram att det i mitt fall är frågan om Ultra ATA/100, vilket tydligen ska vara samma sak som ATA-6, men då jag inte vet så mycket om hårddiskar har jag svårt att se vilka hårddiskar som kommer att passa och fungera.

Givetvis är det en och annan här som har klart bättre pejl på detta än jag, så jag är tacksam för alla tips.

Vad jag är ute efter är att ersätta min nuvarande hårddisk med en som är dubbelt så stor, eller åtminstone klart mycket större. Under 250 GB kan lika gärna kvitta, så att säga.

Givetvis är jag medveten om att jag måste installera operativsystemet på nytt, men jag kör ändå en tokgammal version av mitt nuvarande (från oktober 2008) och har tänk att dunka i det nyaste i vilket fall, så det är ju lika bra att jag gör två flugor på smällen då.

Bogey
2010-02-01 20:44
0

Den här borde passa, eller den här.

Men du får nog bereda dig på lite meck för du behöver flytta monteringsramen runt din gamla disk till den nya.

guraknugen
2010-02-01 22:11
0

#1: Ja, jag tror att du har rätt. Båda länkarna verkar peka på samma hårddisk förresten, eller hur? Fast olika inköpsställen. 9,5 mm tjock var den så den lär ju få plats också (har varit med om det tidigare, att hårddiskar varit olika tjocka och därmed inte fått plats alternativt att man varit tvungen att fylla ut utrymmet med något för att den ska sitta stabilt… fast då har hårddiskarna inte suttit i datorer, utan hårddiskinspelare…

Att flytta en monteringsram ser jag inte som ett problem. Har flyttat sådana förr, om än på betydligt större hårddiskar som oftast varit SCSI-hårddiskar. Säkert stor skillnad, men omöjligt ska det väl förhoppningsvis inte vara att få till det.

Tack för tipset! Återstå att se vad som händer…

Just nu är min /home fylld till cirka 99% vilket ju inte är att rekommendera. Dock flyter allt på helt smärtfritt, men det kan ju ändra sig… Övriga partitioner har jag inte heller så stort utrymme på, inte så stort att det lönar sig att förminska dem till förmån för /home i alla fall. Några GB extra vill bara medföra att /home blir helt fylld lite senare än vad som nu är fallet…

Bogey
2010-02-01 23:07
0

#2 Jo det råkade nog bli samma. Du ville ju ha en dubbelt så stor Glad men det finns 250GB och ännu mindre också.

Har nästan samma problem med min gamla bärbara fast det är min / som är full så jag kan inte uppgradera längre eller installera nått mer, däremot har jag fortfarande plats på /home. Den disken är bara på 40GB, men jag har en 160GB liggande som jag tänkte uppgradera till.

Inkanyezi
2010-02-02 17:27
0

Bogey, har du raderat alla gamla kärnor? Dom tar upp ganska stor plats.

Bogey
2010-02-02 17:37
0

#4 Jodå jag har städat i flera omgångar. Burken är från 2003 och / blev bara på 5GB vilket kändes mycket då. Så den är aldrig ominstallerad sen dess, bara uppgraderad och den snurrar fortfarande på bra. Gör om det med en Windowsburk om ni kan Flört

Skrivbordmiljöer och applikationer ökar i storlek och trots att jag tagit bort sånt som jag inte tycker jag behöver så har jag vuxit ur den och behöver installera om så jag tänkte passa på att byta disk när jag ändå håller på.

Inkanyezi
2010-02-02 17:40
0

Oj, då har jag ju mer plats på min startbara sticka på 16GB.

guraknugen
2010-02-02 18:53
0

Har beställt en ny hårddisk nu i alla fall. men den fanns inte i lager så jag får väl vänta på den. Betalar i alla fall inget förrän den kommit.

Jag kommer då att få en 160 GB hårddisk (den på bilden i ursprungsinlägget) över. Kanske någon är intresserad av att köpa den, vad vet jag?

Bogey
2010-02-02 20:32
0

#7 Hur gammal och hur mycket?

guraknugen
2010-02-02 22:57
0

#8: Bra fråga, i alla fall den senare. Hårddisken satt i datorn när jag köpte den, alltså mellandagarna 2006 (se #0, stycke 4), så det blir ju lite drygt 3 år då. Mellandagarna är ju mellan jul och nyår, om nu någon inte visste det. Vid mellandagsresan helt enkelt…

Priset är ju svårt… det är väl vad någon vill ge, typ… Helst mer än frakten i alla fall… Men jag har ju inte fått min nya än, så jag behöver den ju fortfarande.

Ett alternativ är ju annars att slänga in den i frugans stationära dator. Har en adapter som vi nu använder till en äldre 2½" hårddisk, men den är inte större än 80 GB, har jag för mig.

Nåja, det var bara en tanke, det där med att sälja den. Kanske förhastat, eller kanske inte. Den kommer i så fall att vara helt tom i alla fall. Någon som vet något bra program (för Linux) för att totalrensa en hårddisk? Eller om det kanske finns en Live-CD för sådana operationer? Det finns ju Live-skivor för det mesta nu för tiden, verkar det som.

Bogey
2010-02-03 12:50
0

#9 -DBAN- Darik's Boot And Nuke. Live CD med raderingsprogram. O.S.-program så klart Skrattande

Kan använda samma algoritm som norska Ibas tar 150:- per radering för.

guraknugen
2010-02-03 18:01
0

Nu fanns tydligen hårddisken åter i lager så nu har jag just betalat den. Får se hur lång tid det tar att få den och vad jag sedan gör med den gamla.

guraknugen
2010-02-04 18:31
0

Och nu har jag hårddisken framför mig. Det var snabba ryck! Imponerande. Kanske beställer därifrån fler gånger…

Skrattande