Köpa en router
Hej
Efter flera misslyckande försök om att koppla samman mina två datorer tänker jag nu köpa en router. Men jag vet inte vilken sort. Har kollat på ebay och där finns flera olika typer. DSL, WLAN är bara att nämna.
Så vilken sort router behöver jag för att koppla samman mina datorer? Tillägger att jag inte vill ha en wireless sån.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s48788099&o=produkt_pris_inkmoms
sen kvittar vilken i princip men jag gillar Dlink och netgear.
/Fridaybrew
Tack för tipset!
Vad är det som behövs utöver routern för att koppla samman datorerna? T. ex. kablar etc…
kablar, men fråga det i butiken när du köper så får du med dig allt från samma ställe. Så mycket effektivare, och ingen risk för missförstånd.
/Fridaybrew
#3 Jag tänker handla från ebay därför undrar jag vad som behövs utöver routern.
Kan du inte länka till routrarna på ebay så vi kan se om de kan tänkas passa?
Sen är det ganska svårt att hitta routrar utan trådlös funktion. Den trådlösa delen går i nio fall av tio att avaktivera om man känner för det.
ja du gör då det inte lätt för dig själv =)
Hur mkt kan du eventuellt spara på att köpa den från tyskland när routern kostar 200-400 kr i sverige i butik?
Du vet egentligen inte vad du ska ha, behöver och förstår inte språket.
Kolla annars blocket i din närhet så hittar du säkert något billigt och dugligt, spar du in frakten också.
/Fridaybrew
#7 Jag bor i Tyskland 
Uppfattat men dåså =)
/Fridaybrew
#9 Tack ändå för att du försöker hjälpa till :)
En liten fundering bara.
Ska du bara koppla ihop 2 datorer behöver du ingen router utan det räcker med en enkel switch.
Routern behöver du bara om du även ska dela din internetkoppling via den.
För att i så fall välja router är det bra att veta hur du kopplar upp dig mot internet. Är det ADSL, optisk fiber (typ stadsnät), via kabelTV, trådlöst internet via 3G-modem eller nått annat?
aningen billigare är ju switcharna. Fördelen är att man inte behöver tänka på att öppna upp portar och liknande på en switch men det kan man behöva göra ibland på en router.
Har du redan en bredbandsmodem som har kabel ut så bör switch räcka.
Switchar
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=398&o=produkt_pris_inkmoms
/Fridaybrew

#12 inte riktigt så, om OP ska ha båda datorerna anslutna till internet så behövs en router, väldigt få ISP:er som ger kunden mer än en ipadress
funkar för mig här hemma. tror snarare det är så att du missförstod mig helt enkelt. Men whatever inte min tråd så i'm out of here =)
/Fridaybrew

#14 Det kan ju vara så att du har en router inbyggd i ditt bredbandsmodem
#11 Jag vill att mina datorer skall ha tillgång till internet å jag tror det är en router jag behöver.
Det är DSL tror jag som vi har.
Jag skulle rekommendera dig att köpa nått av ett känt märke typ: 3Com, Netgear, Linksys eller D-link. då kan du lätt hitta hjälp på nätet om du behöver ställa in nått. Jag kan tyvärr inte rekommendera dig att köpa en router av märket Allied Telesyn, har själv varit ute för att dom inte gillar en del ISP:ers DHCPservrar 
Sedan behöver du lite TP-kabel, en kabel per dator samt en kabel mellan router och bredbandsmodemet, det brukar oftast följa med en kabel i kartongen till routern, men det kan vara bra att ha en på reserv. Tp-kabel är märkt med olika kategorier beroende på vilken hastighet dom är godkända för (enkelt utryckt), du ska minst ha kategori 5 men 5E, 6, 6A eller högre kommer att funka perfekt. Om kablarna är av typen UTP (oskärmad) eller STP/FTP (skärmad) spelar ingen roll, dock brukar skärmad vara lite dyrare.
Så det du behöver är alltså:
1st router samt kablar modem-router, router-dator
Lycka till och tänk på att friskt kopplat, hälften brunnit 
Tusen tack för dina tips, Donjoh! 

tillägg till #17
Själv har jag erfarenhet av att många av speciellt d-link men också netgear, topcom och levelone (aldrig använt 3com-routers) ofta blir överhettade och startar om sig. Vilket leder till att du tappar anslutningen.
Själv skulle jag köpt en Linksys då det är Cisco som gör dem, fungerar alltid utan några problem.
Sen angående kablar så behöver du inte bry dig om vilken kategori den har då det är i princip omöjligt att få tag på mindre än Cat5E, därimot så ska du helst välja UTP (oskärmad) då du kan få jordproblem med skärmad kabel.
Följer nästan alltid med en tp-kabel med routern också
Ok kul med fler tips! Tack ska du ha Pentsium!