Pentium
Jag har en dator från 1998! Jag har inte använt den på flera år men har en massa disketter som jag skulle leta efter något på. Men diskettfacket funkar inte! Det funkade då för några år sedan när jag slutade använda datorn. Vad kan ha hänt? Den säger: "Det går inte att komma åt A. Enheten är inte klar." Någon som vet?
Mycket kan gå fel med gammal elektronik. Kan vara själva enheten som gett upp p.g.a. att nån komponent inte längre funkar som den ska eller anslutningen till moderkortet som oxiderat eller själva moderkortet som fått nått fel.
Enda sättet att vara säker är att byta ut och testa med en enhet man vet fungerar som den ska.

Diskettstationen brukar vara det som inte funkar på gamla datorer. Det är för att den beckar igen mekaniskt, det är en massa mekanik i den, och där finns smörjmedel som med tiden blir mer som klister.
Om din nya inte har en, kan du ansluta en sån här.
Vill du inte köpa och bor i stockholmstrakten kan jag låna dig en.
Vet inte hur en diskettstation fungerar rent mekaniskt, men om det exempelvis skulle finnas någon gummirem i den är det ju inte helt ologiskt att denna eller dessa torkat och kanske spruckit och gått av… Men som sagt, är inte säker på att det finns sådant i dem.

I stort sett alla diskettstationer för konsumentbruk är remdrivna. Kan också bro på dam eller att disketten i fråga har bilvit avmagnitiserad.
Tack för svaren.
#2 Tack så jättemycket men jag bor långt från Stockholm.
Då är det väl kört med den diskettstationen antar jag!
Den är ju ingen ungdom precis så det är väl inte så konstigt!