"rädda" fotot?!
Har frågat foto.ifokus men en tipsade om att fråga här med…
Min jävla mupp datamus är så känslig så blir det en muskelryckning i lilltån så flyger den all världens väg typ. Detta skedde när jag förminskade en bild som jag just hade flyttat över från kameran. Istället för spara som blev det spara och bilden förminskades från orginalstorlek till webbplats (liten). Så jävla klantigt.
Jag hade även klippt ut bilderna från minneskortet i kameren (klantigt igen)
Antar att kortet är förlorat men finns det någon finurlig räddning
?

Om du inte har använt kortet i kameran efter att du klippte ut bilderna, så finns bilden kvar på kortet i kameran och kan räddas där. Om du däremot har tagit bilder efter att du förde över den här bilden till datorn är det risk att bilden på kamerans minneskort har skrivits över.
Det finns flera verktyg för att plocka fram raderade bilder från kamerakort. Jag brukar använda jpegdump, men det finns andra verktyg också.
Bilden i datorn, där du skrev över den gamla, går knappast att rädda, eftersom utrymmet som den tog upp har använts till annat redan.
Så chansen att rädda bilden hänger ihop med om den finns kvar på kamerans minneskort. Om man tar nya bilder efter att man har raderat en bild så minskar den möjligheten.
Så det gäller att inte använda minneskortet innan du har räddat bilden.

Ahaaa, bra. Ska säga till pojkvännen så fort han har vaknat. Han är bra på att rädda upp mina misstag :) Inga kort har tagits sedan jag gjorde misstaget. Hade hoppats på att en sådan finess skulle finnas :)
Tack så mycket för tipset!

Någon annan kanske känner till ett bra program som har grafiskt gränssnitt. Jag använder jpegdump för att jag tycker det är enkelt, men det har en ganska kryptisk metod med kommandorader som man måste skriva, och man behöver en kortläsare för att göra operationen. Det finns andra program, som klarar att återställa alla filtyper, som exempelvis Undelete Plus, men jag har aldrig provat det, så jag vet inget om det.
Men det viktiga är alltså att inte göra någonting mer med minneskortet tills man har plockat fram filen igen. Minneskort är billiga, så om du behöver tid och vill plåta mer, så köp ett nytt om du inte redan har. Det är alltid bra att ha ett till.
Super tack Ink ! ! ! Din guide var utmärkt och enkel att följa och återställandet fungerande till 100% !
Tack! (Jag är pojkvännen *s*)
/Fridaybrew
Det finns en snabbare lösning om man inte stängt ner programmet man förminskat bilden i.
Så här menar jag.
1. Man öppnar bilden i t ex Photoshop från kameran.
2. Man storleksändrar.
3. Man råkar trycka "spara" istället för "spara som"
4. Tryck CTRL+Z (ångra), vilket gör att bliden återgår till originalstorleken, och väljer "spara" igen.
5. Storleksändra igen och välj "spara som" denna gången.
Som sagt…detta funkar bara om man inte stängt bilden man jobat med.

Försökte med att ångra direkt, men det funkade inte. Iofs använder jag inte photoshop.