Extern hårddisk
Hej, behöver hjälp med ett riktigt stort problem jag har fått med min externa hårddisk.
Köpte den för ca 3 år sen (Seagate Free agent desktop står det under) och har sedan dess lagrat allting viktigt på den, men nu ikväll så la den bara av!
Märkte att lampan hade slocknat som alltid är tänd när den är på, drog ur usbsladden till datorn och satte i den igen, då lever lampan upp och man känner att maskinen går igångmen efter ca 30 sekunder slocknar den och det visas ingen anslutning till datorn provat att dra ut sladden till elkontakten, har bytt ställe och allt möjligt !
Någon som skulle kunna hjälpa mig med vad som kan ha hänt och hur man kan fixa det?

Något har gått sönder och ett antal saker är möjliga.
- Härddisken har "kraschat"
- Strömförsörjningen till hårddisken är trasig
- Gränssnittet för USB i hårddiskkabinettet har lagt av
- Gränssnittet för USB i din dator har slutat fungera.
Om det är en 3½" hårddisk kan du öppna kabinettet den sitter i, plocka ur hårddisken och ansluta den inne i din dator eller i ett annat kabinett, och då kanske allt funkar som det ska. Det gäller så klart om det inte är första alternativet. Dessvärre är kanske just det det mest sannolika. Men det kan vara värt att pröva.
Om det finns viktiga data på hårddisken som du inte kan få fram på annat sätt, så finns det företag som jobbar med att återställa data från trasiga hårddiskar. Det kostar en hel del, men ibland är det värt det. En "kraschad" hårddisk behöver inte ha gått sönder i delarna som är viktiga för data som är lagrade på den, det kan vara drivelektroniken som har pajat, och ibland kan man helt enkelt ersätta den. Företagen som återställer data kan fixa sånt, men om det bara är själva hårddisken och du har data säkrade på annan plats, så är det billigare att bara köpa en ny.
Sen kan det vara värt att betänka att en backup är inte en backup om det som lagrats endast finns på ett ställe.
Alltid surt när diskar lägger av, hoppas det är ett enkelt för dig att fixa det hela o att allt går bra!
/Fridaybrew
#2: Självklart är det inte en backup (säkerhetskopia på svenska) om det som finns där bara finns på ett ställe. Varför skulle någon tro det, menar du?
Har man kopierat sina data till en yttre hårddisk så finns ju data på två ställen: På den interna hårddisken och på den externa, således är den yttre en säkerhetskopia av den inre…
isf gura vad är problemet här? behöver inte tala om för mig vad backup är. det är ook tack för din omtanke.
Faktum är att om det vore en så som du säger att folk kopierade och sedan behöll orginaldatan ja vad är då problemet med att en disk lägger av? inget det är bara att köpa en ny. Dock med tanke på datavanan hos många som söker hjälp här så tror det att det är en backup bara dom har kopierat det en gång till ett ställe sen tar det bort orginalet. Ja då är det inte en backup längre.
Sumpar man då den externa disken som från början var mening som backup ja då är det problem.
Mitt inlägg var mest en inflikning inget mer, men synd att du inte klarar av att förstå den större bilden av ett hjälpforum. Att faktiskt andra också läser och kanske lär sig något.
Jag tar förresten backup aldrig säkerhetskopia =) JAg använder också ram och inte (slumpmässigt tillgångs minne) ….but whatever rocks your bout gura =)
/peace
/Fridaybrew
Problemet? Lär väl vara att något är trasigt och att hårddiskar inte är gratis. Verkar som att trådskaparen har ett visst hopp om att man kan laga hårddisken själv och på så sätt slippa köpa en ny. Kan inte se någonstans att trådskaparen säger att han använt hårddisken till vare sig backup eller säkerhetskopia.
RAM heter det numera på såväl svenska som många (alla?) andra språk. Random kan betyda slumpmässigt, men inte i detta fallet, men visst är det kul att vitsa till det ibland. Gör jag ofta själv också (fast "tillgångsminne" borde det ju heta i så fall, eftersom vi inte särskriver på svenska).
Vad jag klarar av att förstå eller inte kan jag inte se framgår alls av mitt inlägg. Vad fick du denna befängda idé från?
Vem har sagt att ditt inlägg var mer än en inflikning? Var mitt inlägg mer än en sådan?
Oj, vad många frågor det blev nu. Lyckligtvis behöver de inte besvaras.
om ni har slutat babbla strunt nu kan vi återgå till problemet.
Antagligen har AutumnLea endast lagrat datan på den externa hårddisken.
Antagligen har inte AutumnLea någon större datorvana på något sånt här och igentligen finns det bara två eller tre alternativ.
*Hör runt i din vänskapskrets om någon har kunskaper om detta.
*Gå till ett företag, bli fattig men du får tillbaka dina filer.
*Köp ny extern hårddisk, du förlorar filerna men sparar massa pengar.
*Eller kan du kontakta Seagate och berätta om ditt problem och få tips av dom tror kan vara problemet.
Om nått har gått förlorat kan du testa med recovery, de kan återställa de mesta, det framgår iofs inte i ts men jag hoppas du har "orginalen" oxå ifall att det skulle vara så, lycka till. Jag hade ringt dom jag köpt den av och frågat dom vad felet ev kan vara.
Jag har varit med om att det bara var USB-sladden som blivit trasig till den externa hårddisken. Det går snabbt att testa med en annan USB-sladd, från en skrivare till exempel.
När man sätter in en USB-sladd brukar det under några sekunder nere i högra hörnet på skärmen visas ett eller flera små meddelanden. Tala om vad det står när du ansluter hårddisken.
#6: Det går alldeles utmärkt att återgå till problemet oavsett vilket strunt vi babblar, men det kändes sympatiskt av dig att vänta…