Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 3488 ggr
AndreaK
2010-01-29 11:37
0

Ny dator - hjälp!

Hej!

Jag ska införskaffa en ny dator, men kan pinsamt lite och skulle därför behöva lite hjälp. Jag använder mig av program som Photoshop, Dreamweaver och Flash (relativt tunga) och har fått höra att datorn ska ha ett bra grafikkort. Jag är ute efter en bärbar dator (inte stationär, även om det är bättre!) med bra skärm. Betalar max 10 000 kr. Vad måste jag tänka på? Någon som vet en dator som skulle passa?

Tack!

Bogey
2010-01-29 12:12
0

Utifrån det du anger känns inte grafikkortet som en prioriterad funktion. det är mer vid snabba 3D spel, s.k. FPS (First Person Shooter) och liknande man behöver riktigt snabb grafik.

Låter mer som stor skärm, mycket minne och lagring är det du behöver.

Nått sånt här kanske, dock med minneskomplettering?

Eller kanske denna?

Den här har även bra grafik samt kan ges mera minne trots att den redan har 4GB.

Monarchy
2010-01-29 15:40
0

prova att gå in på www.sweclockers.com och gå till forumet, sedan till fliken "Bärbara datorer: felsökning och köpråd" där kan du läsa om köpråd andra har fått och där kan du även skriva egna inlägg och få egna köpråd.

Fridaybrew
2010-01-29 17:21
0

Hur ofta släpar du meddig din dator har du tänkt dig? Kommer den stå på bordet hemma 95% av tiden så är inte stationär helt fel ändå (vet om din parantes där uppe lol), alternativt att välja en av de tyngre (kg) laptopsen med större skärm. Fast om du redan har en stor skärm hemma typ 24 tums så kan man alltid koppla in den och ett extra tangentbord så har man det som en egen dockningstation =) Då behöver man inte välja en laptop med stor skärm.

Först en förslagslista där jag i princip plockade ut 3 med de snabbaste dualcore processorerna 2,53 ghz, samt 3 st från den billigare änden av skalan. så kan du få ett hum om vad man får för pengarna…..även om du nu kanske inte riktigt förstår allt i specarna.

Sen skickar jag även länken till listan där jag valde ut dom från.

Urvalet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=522908,531734,490302,465287,506615,470695

Stora listan:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s48706574&cols=1093&o=produkt_pris_inkmoms

Råden här ovan speciellt sweclockers är bra. Kom ihåg prisjakt och pricerunner är väldigt bra att leka runt på.

Min tjej blev nöjd med sin 18,4 tums laptop (släääääpbar är den ) men liiiite jobbig när man ska ut och resa med den.

/Fridaybrew

MagArne
2010-01-30 10:07
0

Lenovo  Thinkpad T61 kanske?
http://www.phonehouse.se/laptops/business/lenovo-thinkpad-t61

Kanske inte världen finaste dator men det är bra kvalite på Lenovos bussines-datorer och 3års garanti är riktigt bra.

Annars en HP från deras Probook-serie kan vara något. Tyvärr bara 1år på dessa, nästa steg är elitebook om man vill ha 3år men kostar tyvärr ca 14.000kr då.

Mitt personliga tycke är att konsumentdatorerna man köper hos elektronikkjedjorna är plastiga skitdatorer och om man har möjlighet bör ta en titt på bussines/affärsdatorerna som håller högre kvalité och ofta flera års garanti.

AndreaK
2010-01-30 10:15
0

#1 Jag jobbar mycket med grafik i bl a Photoshop och Flash, men det kanske man inte behöver ett bra grafikkort för? Tack för tipsen!

AndreaK
2010-01-30 10:44
0

#3 Jag kommer inte att släpa med mig den dagligen, så en tyngre laptop är inget problem. Men det måste vara en laptop, för jag ska ha med mig den minst en gång varannan vecka. Har haft stationär och det blev sååå jobbigt…

Jättebra med jämförelsen! Jag känner att jag börjar få liiite bättre koll :)

Bogey
2010-01-30 20:35
0

#5 De flesta grafikkort idag är tillräckligt snabba för bildbehandling så det är sällan där flaskhalsarna uppstår.

Mycket minne, snabb hårddisk och stor skärm är mer användbart vid bildbehandling än pixelshader 4.0 eller senare och stöd för Directx 10.

Annat blir det om du börjar med 3D renderering, då kan du hamna i samma krav som en extreme gamer.

AndreaK
2010-02-02 19:02
0

#5 Tack för hjälpen! Känner mig aningens klokare nu :)

AndreaK
2010-02-02 19:07
0

Vad tror ni för övrig om denna? Nedsatt och allt :)

keja01
2010-02-04 02:20
0

Det finns extra högupplösta skärmar på 1920*1200 som uppgraderingsval på vissa Dell bärbara. Finns för både 15" och 17". Skärmarna kallas Ultrasharp. De lämpar sig extra bra för fotografier.

Mängden störande reflexer varierar mellan olika skärmar. Glare-typen är det vanligaste numera i konsumentdatorer. I värsta fall ger de lika mycket reflexer som en glasskiva. Det finns vissa antagligen dyrare Glare-skärmar med inbyggd fungerande antireflex funktion som dämpar reflexer bra. I företagsdatorer används fortfarande mestadels de äldre matta skärmarna därför att de ger allra minst reflexer. I äldre bärbara fram till 2005 fanns det bara matta skärmar. Matta skärmar har lite sämre ljusstyrka i färgerna.

Oftast är det hårddisken man irriterat väntar på när datorn arbetar. De snabbaste hårddiskarna som finns för bärbara har minst 7200 rpm och har storlek minst 500 GB. De är dubbelt så snabba som de hårddiskar som finns i billiga bärbara.

Monarchy
2010-02-04 02:52
0

SSD finns ju också, stora fördelar men dom kostar dock alldeles förmycket.

Fridaybrew
2010-02-04 03:07
0

Var lite realistiska. Hade han varit intresserad av ssd prestanda för sitt photoshoppande o mixtrande hade han skaffat sig en grym stationär dator och en lite sämre laptop att springa omkring med.

SSD när han slängt fram bärbara förslag i prisklassen 6000 kr. Föga troligt att det är aktuellt. Visst skoj att föreslå coola komponenter men budgeten verkar inte finnas där.

Man behöver inte heller byta ut skärmen till bättre upplösning , gillade den upplysningen dock. Du kan alltid koppla moderna bärbara till extern monitor som har den upplösning och storlek som du vill ha. Samt du får större arbetsyta när du till större delen av tiden ändå sitter hemma…..för samma pris tyyyyp.

(har ont i huvudet , man kanske inte ska surfa nätet i väntan på att ens tabletter ska slå lol)

/Fridaybrew

Ewepewe
2010-02-10 10:21
0

Skrev precis en liknande tråd, är ute efter något liknande som ska kunna köra ADOBE cs4 programmen lätt som en plätt!