Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3532 ggr
Alexej
2010-02-14 19:44
0

Spam?

Fick nu flera mail med den här texten:

Hallå,
Det är Andy och John, MSN: s grundläggare,
Vi beklagar Att vi stör, men vi Håller på att stänga msn.
Detta är pga. Att så Många oförstående människor Använder alla våra användarnamn. Vi har bara plats till 578 användare kvar.
Om du vill Stänga din msn användare SKICKA INTEDETTA MAIL VIDARE!
Om du vill behålla din msn SKICKAVIDAREDETTA MAIL TILL ALLA DINA KONTAKTER!
Detta är inte en dum vits, vi Menar allvar, vi stänger Användaren! Du Som Inte Skickar vidare Detta mail kommer Att Få betala 10,00 kr för fortsatt använding.
Tryckpå vidarbefodra Så går det Lättare Att skicka vidare:
Tack för uppmärksamheten

Om ni Inte tror på det kolla här:http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/1189119.stm

Når du har Skickat mailet till 18 kontakter kommer din användare Att Få Fortsätta Om Du Inte Gör det läggs den ner. LOOOVVAA DETTA!

Det är väl spam?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

musicpanda
2010-02-14 20:01
0

Ärligt? - Ja

[PeterWem]
2010-02-14 20:51
0

Skulle någon som är seriös skriva med versaler? Nä, skräppost as usual.

Hjortronsylt
2010-02-14 21:00
0

Förstår inte hur man ens kan fundera på att det skulle vara äkta!

Läs mer om deras brev här, det var bara att Googla så kom svaret.

Inga företag, banker eller myndigheter skickar någonsin ut sådana brev dessutom, vilket är bra att minnas till nästa spam som dräller in och ber om pengar eller andra personuppgifter.

Fridaybrew
2010-02-14 21:02
0

IQ-test =)

Alla som skickat vidare detta manuella viruset har misslyckats på testet =)

Man behöver inte vara expert på virusprogrammering för att göra oreda, räcker tydligen med enklas instruktioner. lol

/Fridaybrew

Bogey
2010-02-14 22:22
0

Dessutom om man kollar artikeln på BBC som hänvisas till i mailet så är den publicerat 2001, och mig veterligen så är MSN fortfarande gratis trots att det gått 9år sen den publicerades.

Så om inte allt annat skrek SPAM så var det sista spiken i kistan. Säkert nån som hittat artikeln och tyckte det skulle bli en fin hoax

Alexej
2010-02-14 23:26
0

Blev bara lite fundersamt när jag fick 3 olika mail om det. Två från folk jag känner. och allt inom 2 dagar….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Stephanie
2010-02-14 23:45
0

#6 Framförallt - om det hade varit sant så hade det förmodligen varit bra mycket mer snack än kedjemail… Tungan ute Då hade du nog kunnat läsa om det precis överallt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Kaj
2010-02-15 14:30
0

Tydligaste Spam jag sett (nästan)

Ingen seriös leverantör ber användare sända vidare ett epost till kontakter i sin brevlåda.

Dessutom alla konstiga stavningar, formuleringar etc gör ju att man kan tro att detta mail inte är skrivet av en svensk. Ta tex MSN grundläggare. Vad är det? de måste ha menat grundare och det är ju Microsoft som skapat MSN

Så du kan lugnt köra vidare med ditt MSN och sänd absolut inte vidare mailet. Kasta det.

VeganGeek
2010-02-17 00:04
0

Som redan sagt är det spam. Vill bara tillägga att du kommer nog att stöta på det igen och igen och igen om du är medlem på/använder dig av andra tjänster på nätet.

IngerM
2010-02-17 01:04
0

Hejsan jag är ny här på denna trevliga sajt

Jo, självklart detta är spam.

Msn skulle aldrig t.ex. be en användare skicka vidare ett mail till andra personer.

guraknugen
2010-02-17 20:37
0

Intressant att Andy och John skrev på svenska… (eller så är det därför den är så uselt skriven).

Bara en sådan sak som en uppmaning att skicka något vidare till alla ens kontakter är ju så dumt att det borde ringa en hel drös varningsklockor i skallen när man läser det.

Grundregel nummer 1: Medverka aldrig till kedjebrev (för det blir ju egentligen ett kedjebrev om alla ska skicka vidare till alla).

Grundregel nummer 2 (fast detta är nog mer ett tips): Är du tveksam på om något du fått är spam eller ej, markera någon mening ut brevet, gärna en typisk sådan, och klistra in den i något lämpligt sökfält, exempelvis på google. Troligen får du träff på någon sida där mailet diskuteras ifråga om huruvida det är spam eller inte. Men när det gäller hot om nedstängning och liknande kan man vara nästan 100% säker på att det bara är dumheter. Då hade jag nog trott mer på det om jag läst det i en kvällstidning…

Det finns så otroligt mycket spam som cirkulerar runt. Tittar jag i mina egna skräppostkorgar så kan jag konstatera att jag nästan dagligen vinner mellan en halv och en och en halv miljoner pund. Om detta är rimligt eller inte behöver jag förhoppningsvis inte ens nämna.

En gammal kollega jag hade för några år sedan roade sig en gång med att svara på (eller om man skulle klicka vidare någonstans) ett meddelande om att han hade vunnit en stor summa pengar. Han fick då till svar att han, av en anledning jag nu inte kommer ihåg, skulle sätta in en viss summa på ett konto för att möjliggöra att vinsten skulle kunna skickas till honom. Han svarade då att de kunde dra av den summan från vinsten, men av någon anledning hörde han sedan aldrig något mer från dem…

IngerM
2010-02-18 14:36
0

Jo, detta med kedjebrev är också ett otyg…
och ofta så lämnas adresserna till alla mottagare synliga.
Jag blir så irriterad när jag får sådana mail…

Och precis som du, så när jag får ett mail som jag är osäker på så brukar jag googla på det för att hitta information.

DesK
2010-02-18 19:14
0

Gmail som jag har är rätt bra på att sortera bort alla spammail. Sedan öppnar jag aldrig kedjemail med mera, de åker ut fortare än kvickt. Det är faktiskt alla dessa spammail som ställer till mycket elände med mailservers som inte klarar av att hantera den enorma mängden mail och dessutom sprider de virus effektivt till windowsdatorer. Jag fattar inte att det verkar vara så få som begriper detta!

/Désirée

guraknugen
2010-02-19 19:17
0

Jag har själv blivit ovän (nästan) med två personer som skickade spam till mig av typen kedjebrev… (de skickade dessutom samma spam…). Det var något korkat om att Microsoft skulle skänka en en massa pengar om man skickade vidare till alla och så vidare. Alla med lite grundläggande matematikkunskaper insåg väl dock förhoppningsvis det orimliga i det hela. Även om Microsoft har en del pengar i bakfickan så skulle de nog snabbt bli ganska ruinerade om detta var sant. Kommer tyvärr inte ihåg några exakta siffror just nu, men att det var orimligt kommer jag i alla fall ihåg…

Tungan ute