Musen löper amok!!
HJÄLP!!! Blir snart galen har en logitech mus som när jag skall använda rullhjulet i mitten rullar ner i flera sekvenser när jag bara vill att den ska rulla ETT rull åt gången ,vad ska jag göra?!?! har försökt på musinställningar men misslyckas bra :(
Tacksam för snabb hjälp!! :)

Din mus har blivit knäpp, och det är inte ovanligt. Ofta kan sånt fixas genom att man helt enkelt plockar isär den och gör ren den, men ibland går det inte alls. Möss är lite av förbrukningsvara, ungefär som för katten. När man har lekt ett tag med den så funkar den inte längre och man får gå och fixa en ny. Därför köper jag aldrig en mus för mer än omkring en hundralapp eller helst mindre.

#1 tycker inte man ska köpa möss för 100kr. Man får verkligen vad man betalar för - SKIT.
Ju billigare mus man har ju oftare får man byta. Jag tycker du ska försöka att rengöra musen. Och om inte problemet slutar så kan du testa installera om drivrutinerna för musen. Har tidigare hänt mig att programmet har buggat för mig. Och då löstes mitt musproblem med en ominstallation av drivrutinerna.
En bra mus - oftast gamer möss håller väldigt länge.
Har köpt 2 möss på ca 10 år pga av att dom har börjat glappa i kabeln. Men en lätt åtgärd genom att korta av 3 cm av kabeln löste mitt problemet av att den dog.
Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

Och "skitmöss" håller också väldigt länge. Min erfarenhet är att kvaliten är samma; jag har plockat isär många möss, också dyra, och det är faktiskt ingen skillnad på de ingående komponenterna. Elektroniken i en mus kan hålla hur länge som helst, de vanligaste felen är mekaniskt slitage av olika slag och smuts som kommer in, och det händer i lika hög grad i dyrare möss som i billiga.
Förr, när mössen hade kula, fick man ofta rensa ut ludd och annan smuts som satte sig på de rörliga delarna, och ett typiskt slitagefel är just det där med sladden. Det är fyra tunna ledare i den, och när en av dem går av, så kan man korta den genom att klippa bort den trasiga delen och löda fast den igen.
Så för att slippa byta ofta ska man ha en mus utan rörliga delar och utan sladd. Vad den kostar har däremot ingen betydelse. Nuförtiden är alla möss utan rörliga delar, bortsett från hjul och knappar, men fortfarande finns de med sladd. Ta hellre en trådlös. Också trådlösa möss finns från omkring en hundralapp. Det enda irriterande med en trådlös är att batterierna tar slut och man måste byta emellanåt. Jag använder laddbara.
Min favoritmus är en liten trådlös "minimus" som jag har köpt några stycken på JULA för 129 kronor. Jag har haft dem några år nu, och de funkar bra. Fördelen för mig är att jag slipper karpaltunnelproblem, eftersom jag kan hålla handen i ett vettigt läge, med handkanten/lillfingret mot bordet och ändå nå båda knapparna och hjulet med fingrarna. Jag får också bättre kontroll över musrörelserna när handen har stöd mot bordet.
Köpte en gång en mus på Clas Ohlson som hette A-tech. Den var nog inte så dyr, men å andra sidan riktigt usel. Trådlös och optisk, men den var hopplös på alla möjliga sätt. Allt som kan krångla på en trådlös optisk mus krånglade på den. Motsvarande tangentbord (köpte båda i samma ”kit”) var om möjligt ännu sämre…
Men visst, jag kan ha haft otur, bara.
#4 Antar att du menar a4-tech… ett märke som absolut ska unvikas. Skräp!
Jag bor nära Clas Ohlsons huvudbutik i Insjön, så av geografiska skäl handlar jag ofta där. Inget fel på CO i övrigt, tvärt om tycker jag de har mycket bra service och bra grejor till vettiga priser. Men.. det gäller inte A4-tech. Mina erfarenheter av det märket är krånglande mus och trackball och ett par högtalare som fick en dunderkortis så det både small och rykte. Ingen produkt av det märket har varit bra.
Vad det gäller möss har jag testat både billiga och dyra. Jag tycker att man oftast får det man betalar för. På senare tid har jag bara köpt Logitech. Inte outslitliga men mycket bra.

Jo, man kan ha otur. Alla Logitech-produkter jag har haft har gått sönder. Det kan helt säkert vara otur, för som sagt, det sitter i stort sett samma i dom, och det är lika bra kvalité på kretskort etc. Jag tror inte att Logitech är dåliga. Däremot blev jag mindre glad när min fina kula som hängde på kanten av den bärbara gav upp, med tanke på att den kostade så mycket. Jag får ju fem såna här trådlösa till samma pris. Så att jag föredrar billigt när det gäller komponenter som kortläsare, hubbar, möss och annat man kopplar in, är ju för att jag förutsätter att de kan gå sönder. Även om de är dyra.
#0 svaret på din fartfyllda mus är att gå in under kontrollpanelen och leta reda på musen. Leta sedan efter inställningar för skrollhjulet och ställ in den så att den inte skrollar iväg.
#5: A4-tech heter den ja. Du ser, jag hade till och med förträngt namnet…

Logitech Mx518 <--Bästa musen någonsin!
#9 En klassiker, lika så Microsoft Intellimouse explorer 3.0
Nä men möss och tangentbord ska man inte snåla på om man sitter mycket vid datorn. Man blir bara irriterad om de är obekväma, knepiga knappar som strular eller för få extraknappar som kan kopplas till bra saker så man slipper dra runt musen i onödan och få ont i armar och händer. Bara att inse, möss är förbrukningsvara och behöver bytas ibland.

#10 Håller med, är bara glad att jag får precis vad jag vill ha med en billig grej. Den här lilla musen är den bekvämaste jag någonsin har haft.
Tackar för alla svar :) Gjorde som så att jag installera om den och hej vad den går! ;)
Ledsen att jag inte såg detta inlägget förrän.
Konstigt att du inte fick tipset om att ominstallera programmet för musen eftersom att det är något av det första man testar med när det gäller möss och tangentbord…men du löste ju det själv :)
Och du fick en massa TOTALT off topic på köpet :p
#13 Ingen fara kanske goda råd jag behöver en annan gång ;)