Linux till gammal server
Har fått tag i en riktigt gammal retro 1U server som jag tänkte ha att lära mig lite linux med.
Compaq, Dual P3 800MHz 1,72GB RAM, 2x78GB HD (SCSI)
Vilken dist av linux kan vara lämpligt till denna? Den har tyvärr bara CD-läsare. Ingen DVD
Vad kan man göra för kul av en sådan? Eller är det bara att slänga skiten?
Du har ju bra med RAM-minne så det är många linuxdistar som kan funka på den. Testa med att ladda hem några live-cd till exempel Kubuntu (Ubuntu med KDE fönsterhanterare) eller OpenSuse
Vi har en gammal 266 MHz som vi har DSL (Damn Small Linux) på och den rullar helt ok med det. Så nog kan du ha mycket skoj med den där maskinen 
/Désirée

Det finns servervarianter av många distar, och i många fall använder man inte grafiskt gränssnitt i servrar. Man kan använda den till universell server, dvs, du kan ha den som filserver till Windows och MacIntosh såväl som för Unix-datorer, och du kan sätta upp SIP-telefoni och webserver med e-postserver och använda datorn som router med mer än ett nätverkskort om den är igång för jämnan. Det är rejält med minne för en server, så den har förutsättningar att vara rätt snabb. För säkerheten kan du sätta upp RAID i mjukvara med speglade diskar, så kan man enkelt använda en annan dator till diskarna om moderkortet skulle paja. I så fall kan det vara idé att ha ytterligare en liten disk för systemet (boot och swap).
Håller på att installera Ubuntu server 9.10 nu. Får se vad den innehåller för kul.
Nu kör jag diskarna i RAID 1. Får inte plats fler diskar.
Finns 2st PCI-expansionsplatser.
Servern har dubbla 100Mbit NIC.
Jag har en extra nätdel och CPU till servern i reserv.

Oj, det borde finnas plats i en serverlåda. Har den inte en diskettstation också? Där får man plats med en hårddisk. Strömmen kan man dela med Y-kabel, och det enklaste är att använda IDE om moderkortet har det. Annars kan man koppla flera SCSI på en kabel. Om det är hårdvaruraid kan det ibland bli problem om systemet packar ihop; fördelen med mjukvaruraid är att du kan sätta upp det med vilken hårdvara som helst.
#5 Den kommer att tuffa på i "100 år" :-)
Hade själv en stor gammal p166 (Pentium 166MHz) server med 5st SCSI diskar i och dubbla CPU:er som jag pensionerade härom året. Väsnades som f*n och värmde förrådsdelen i garaget men den gick aldrig sönder och stannade bara då elverket strulade då jag inte hade UPS på den.
Jag skulle dock valt Ubuntu server eller Debian utan grafiskt gränsnitt på en server. Gillar att köra mina servrar "head-less". Brukar konfigurera upp serieporten som konsol-port så man kan logga in med serieterminal även om nätverket skulle lägga av.
Kolla om du har med Webmin i Ubuntu (sök i Synaptic pakethanteraren) så kan du administrera din server via ett praktiskt webbgränssnitt. Annars så finns Webmin färdigpacketerat på deras hemsida för Debian/Ubuntu (samma paketering i båda fallen)