Byta filsystem?
Hej!
Jag är totalt novis när det gäller datorer. Jag fick för ett tag sedan nån skit i datorn så jag var tvungen att tömma hela burken och installera allt på nytt. Det gick ju bra… Tills jag upptäckte att när jag laddade ner DVDfilmer så kunde inte datorn starta dem. Kan detta bero på att jag glömde formatera hårddisken när jag istallerade allt på nytt? Mitt filsystem är just nu FAT32. Har hört någonstans att NTFS ska va bättre. Kan jag byta filsystem utan att allt som finns på disken försvinner? I så fall hur sjutton gör man?
Mvh Camilla

Du kan byta utan datatapp. I kommandotolken (*) skriver du
Convert C: /FS:NTFS
(*) Start/Kör, skriv cmd och välj OK.
På en FAT32 Kan du inte lägga filer som är större än 4 gb 

#0 Dvd-rullar består av ett antal vob-filer (video objects) om max storlek 1 Gb, d v s din maskin (med fat32) bör klara av att spela dvd ur den synvinkeln. Så jag undrar om det är där felet ligger? Skulle gissa på att du saknar en och annan codec, finns codec packs som du kan installera tex K-Lite så bör det funka. Oavsett bör du konvertera till NTFS.

Konverteringen fixade jag, tack för hjälpen! Men det är nåt annat skumt för när jag packar upp filerna med winrar blir det till en IMG-fil… Så ska det väl inte bli? Ska det inte bli en mpeg-fil när man packar upp? Hmmm, jag är ju totalt värdelös på detta! Har i alla fall skaffat K-lite. Vad är bästa spelaren att spela upp filmerna i då?
#3 När man tankar DVDR så är det ganska sällan VOB-filer utan oftast massa rar-filer som du packar upp till img eller avi.
IMG-filen går att bränna direkt i nero, vill du titta på datorn kan du skaffa VLC som #5 säger eller Daemon tools (som lurar datorn att det är en riktigt skiva du satt i) för att titta i ex media player.

#6 Gick ett steg längre eftersom jag antog att dvd:n redan var uppackad då #0 rimligtvis bör ha gjort detta tidigare. Annars är det väl vanligare att filerna ligger som rarade iso-filer om vi snackar dvd?
Vad jag menade var bara att det är ganska sällsynt med VOB-filer
Och iso-filerna är oftast strax över 4 gb, dvs du kan inte lägga de på en fat32.

Tack alla för hjälpen! Nu funkar det klockrent!