Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2012 ggr
Jinaum
0

En fråga angående skrämar

Ja jag anser mig totalt invalid när det gäller tekniska saker. Jag önskar bara att sätta mig ned å rita på min fina wacom bamboo. Men så upptäckte jag ju en mycket irriterande sak igår… Det är ju en widescreen skärm på denna datorn och bilden jag ritat ser helt annorlunda ut mot vad den gör på tex min laptop. Allting har blivit avsmallnat och jag skyller skärmen då den är 16:10 så jag natar att det är just detta som är problemet.

Någon som kan hjälpa mig med detta problem eller är det resolut att ha en annan skärm? Känns lite extremt så att säga. Borde väl gå att ställa in skärmen som på vanligt bild förhållande medens jag ritar och tillbaka när jag inte använder den? Eller något..

Någon som kan svara på denna snurriga fråga?

LaSadie
0

Ändra upplösning i vista

högerklicka på skrivbordet ->anpassa -> bildskärmsinställningar -> testa dig fram.

Jinaum
0

Är ju inte vista jag har men jag antar att principen skall vara den samma

Jinaum
0

Vad på jag har Nvida på datorn om nu detta gör någon skillnad.

Inkanyezi
0

Om du har rätt drivrutiner så ska du ha många olika inställningar att välja på.

För att bilden inte ska bli förvrängd ska du välja en inställning som har samma sidförhållande som skärmen. Det kan vara lite knepigt att veta vilken det är eftersom man väljer upplösningen i en tabell där den står med siffor, som 1024x768 (den ska du inte ha) och liknande, men prova dig fram tills du får rätt form på bilden.

Om det är Windows, så är det högerklick på "skrivbordet", dvs tom skärm utan program öppet, eller om du har dragit programrutan åt sidan lite, att du klickar med höger knapp på bakgrunden. Så väljer du Egenskaper och där kan du göra inställningar för bildskärmen.

pentsium
0

Och om du har en skärm med 16:10 i bildförhållande så ska du köra upplösningen 1440*900 eller 1680*1050 eller möjligen 1920*1200

Jinaum
0

ok tack. Får prova när jag kommer tillbaka till teknik tiden istället för vikinga tiden ;P

Hantverks stressigt värre här. Men jag återkommer om det fixar mitt problem!

Jinaum
0

Hej nu har jag provat här å kommer inte hägre än 1440*900 och allting blir ju SKIT småttigt så jag inte ens kan läsa på denna sidan. Å jo de e la bara å prova sig fram med scroll+ctrl gör att bokstäverna glider isär och det är inte ens rätt font. Jag måste vara en totall idiot för jag tycker inget stämmer.

Inkanyezi
0

Ju högre siffror, ju småttigare blir det, så om du hittar en inställning med lägre upplösning så kan det fixa sig.

MagArne
0

Exakt vad för skärm är det du har?
Tillverkare och modellnummer skulle vi vilja veta för att se vilka upplösningar som är att rekomendera.

Jinaum
0

Det är en Acer AL1916W

MagArne
0

http://store.acer.com/product.asp?pf_id=11954146

Ja, den skärmen ska ha upplösningen 1440x900. Fungerar den upplösningen och blir bilden fortfarande dålig?

Jinaum
0

Så där ja nu ser båda bilderna lika avsmalnade ut ^^

Bara att rätta till och fylla i där färgen inte hängde med redigt. Men nu bör det ju se bra ut på båda då antar jag.

Är la vanesak att allt ser så smått ut. Är ju van vid en vanlig laptop jag :P

Får prova och spara och se om det är någon skillnad mellan bilderna. Vill ni se kan jag lägga upp det.

Jinaum
0

Hahaha lade upp bilderna bredvid varandra. Trotts att jag rpovar ett nytt sätt att rita på så ser den gamla konstig ut *asg*

Tack så mycket alla. Nu kan jag rita i frid igen.

Jag låter er få ett smakprov på bilden för å se hur roligt det ser ut ;P

Nu/Förut bilden

guraknugen
0

#7: Vet att allting redan är löst och så vidare, men om man tycker att den upplösning man valt gör att allt blir för litet så finns det oftast bättre saker att ändra på än själva upplösningen. Man vill ju ha så hög upplösning som möjligt för att få plats med så mycket som möjligt eller för att få med alla detaljer.

Tycker man då att saker blir för små kan man ändra på annat, exempelvis öka storleken på teckensnitt i olika sammanhang, zooma, ändra storlek på ikoner och en massa andra saker. Löser man det genom att minska upplösningen så får man ju lägre upplösning (logiskt nog…) och därmed inte samma detaljrikedom, hackigare linjer och så vidare.

En annan variant är kanske att välja en större skärm…