Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4421 ggr
Farwuq
2010-02-24 13:55
0

Microsoft Keyboard Layout Creator

Hur många av er använder verktyget "Microsoft Keyboard Layout Creator" för att göra egna klc-filer?

Jag använder det själv och vi har av mig skrivna klc-filer som standardtangentbord här på jobbet. Det är bl.a. tecken som Ø, Æ och © som vi vill ha lätt och snabbt åtkomliga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bogey
2010-02-24 14:44
0

Nej, men nu när du nämner det så har jag alltid saknat lätt åtkomst till bl.a. grader-tecknet och nåra till. Ska nog kolla lite på den.

Tack för tipset.

Farwuq
2010-02-24 14:58
0

Jag har bytt solen "¤" mot grader "°".

Det är bra att ha när man srkiver om teperaturet t.ex. att jag just nu har +2,0°C utanför fönstret.

Skriver man en del på främmande språk eller om främmande orter och länder så kan det ock vara bra att ha tecken som "Ç", "Æ" och "Ø" lätt tillgängliga. T.ex. "Ø" har jag på .

Jag har gjort en rutin som kallas "Skånskt tangentbord" med en massa specialare, den är förträfflig (enligt egen utsaga)

Flört

Inkanyezi
2010-02-25 10:46
0

I de flesta linuxdistributioner är de här tecknen lätta att komma åt. Exempelvis tecknet för grader (°) finns på AltGr-Skift-0, och man har en hel del andra om man kollar vad man har på AltGr, endera utan skift eller skiftat. Så här ser min översta rad ut med AltGr:

¶¡@£$€¥{[]}\

Och samma med AltGr och Skift:

¾¹²³¼¢?÷«»°¿

Och så här ser qwerty-raden ut med AltGr

@l€®þ???œþ

och qwerty med AltGr och skift:

OL¢®Þ¥?iŒÞ

och så raden asdf med AltGr:

ªßðd?hj?løæ´

och asdf med AltGr och Skift:

º§Ðª?HJ&LØÆ

och nedersta raden har inte så många tecken med AltGr:

|«»©“”nµ

och skiftat blir det så här:

¦<>©‘’Nº

Utropstecken och frågetecken uppochner använder jag ofta, eftersom jag skriver mycket på spanska. Grader likaså. Och jag tycker att det är praktiskt att kunna skriva några allmänna bråk som ett tecken. Och äö ligger på sina vanliga platser som æø och är på så sätt lätta att hitta, både oskiftat och skiftat. När man ska skriva kvadrat- eller kubtal är det också enkelt, 2³=8

Så innan man börjar definiera sina egna kan det vara bra att kolla vad som finns.

Farwuq
2010-02-25 13:06
0

Så mycket specialtecken har jag/vi på jobbet inte bruk för.

Förutom "°" grad så använder jag: ® © œ ø æ och ç  i oskiftat läge åtkomligt med .

Med har jag bl.a O ¼ ½ ¾ ¤ ‰ = = = « » ? ± ?

ª º ¹ ² ³ Œ Ø Æ ˜ Ç ß.

Tillvardags så är det bara "°" som används. Ibland kommer "‰", "˜", "±" och "ß" (beta) till nytta precis som "©".

Ø Æ Ç ß använder jag ibland när jag ska skriva namn på länder, utlänska orter eller ord, t.ex. Moçambique eller Ærø.

guraknugen
2010-02-27 02:12
0

Har gjort min egen layout i Ubuntu (som jag ska försöka installera även i OpenSUSE, vilekt inte borde vara så svårt med tanke på att de använder ”Evdev” båda två) där jag gått efter principen att inget tecken ska finnas på fler än en tangent (vilket det dock fortfarande gör - inte så lätt att fylla ut alla tangenter med tecken). Sifferaden ovanför qwerty-raden innehåller exmepelvis inga siffror alls, då jag tycker det räcker med siffrorna till höger på tangentbordet.  Istället är det, utan shift och AltGr !"#@%&/()=.

Shift+siffra blir åttondelar: ?¼?½?¾?, Med AltGr får jag upphöjda och nedsänkta siffror: 0123456789°¹²³45678?, sedan hatar jag att använda bokstaven x som ”gånger”, så på * har jag × istället. Lite musiksymboler har jag också, men de flesta teckensnitt saknar dessa, så alla kan nog inte se dem: ??  ??  ?? ?? och så vidare. Lite grekiska tecken är alltif bra att ha: sS??faß?p… och varför inte ett tyskt ss: ß. Givetvis lite matematiska symboler som ˜ och ?, ?, ?, ÷. /, ·, *. Med piltangenterna kan jag skriva ????????, på TAB-tangenten har jag ??, sedan har vi området med HOME, END PAGE UP och så vidare: ????????????.

Lite femte- och tredjedelar samt sjättedelar: ????????

Som musikproducent är det alltid bra med ?. På Entertangenterna har jag ? och ¶ och på backspace ?. ???? har man inte nytta av så ofta, men de finns där på ett hörn i alla fall. ? och ? är enskilda tecken, men det tecken jag använder mest (förutom bokstäver och siffror och liknande) är nog ändå tecknet ”…” som alltså är ett och samma tecken, inte tre enskilda punkter. Dessutom fördrar jag att använda citattecken när jag ska citera istället för tumtecken som de flesta verkar använda istället…

” – citattecken (även kallat ”citationstecken”, men det rekommenderas inte då det kan få folk att tro att man säger ”situationstecken”, vilket är ett helt meningslöst och icke existerande ord).

" – tumtecken: ?", exempelvis.

Så har vi ju de berömda strecken: ”en-dash” är ett lite längre streck: –. Används på lite olika sätt, exempelvis som talstreck men andra användningsområden finns. Namnet antyder att strecket är ungefär lika brett som ett ”n”. Då förstår man lätt att en ”m-dash” är ännu lite bredare: —.

En och annan kryssruta kan ibland behövas: ? ?

¿Och visst ja, vem vill vara utan de isländska tecknen ÐðÞþ?

¡Ingen!

Eller kanske någon…

Men visst är många av dessa tecken onödiga att ha med i tangentbordslayouten. Tecknet ”…” kan man exempelvis enkelt få genom att trycka Compose, släppa Compose och sedan trycka ”.” följt av ännu en ”.”. ‰ får man på motsvarande sätt: Compose % o ? ‰. Compose o c ? © och så vidare. Själv har jag valt att använda Caps Lock som Compose-tangent, men det går att ställa in lite som man vill. Har ändå ingen som helst nytta av Caps Lock-funktionen; den är ju lite föråldrad och hör väl mer hemma på någon gammal skrivmaskin.

Okej, det var inte allt jag hade att säga om detta och det var inte en komplett förteckning över de tecken jag har på mitt tangentbord, men någon gång får man sluta skriva… ? Ingen läser ju skiten ändå…?

?