Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1512 ggr
[cherstin]
2010-02-28 08:14
0

IP-adresser

Det händer ofta när jag är ute på olika siter på iFokus att jag får upp en ruta där det står att Malware har framgångsrikt hindrat en illasinnad IP-adress och därefter står ett IP-nummer. Jag har sksrivit upp några och en del nummer återkommer varje gång. Ni som är duktiga på datorer, kan man kolla upp IP-adresser och hur gör man för att få slut på eländet. Jag är mest ute på Textilhantverki fokus och bloggar som finns där.

MVH Kerstin

Bogey
2010-03-01 00:42
0

Har du Linux som operativ så öppna en konsol och skriv whois vid prompten.

Annars så kan du gå in på en whois databas och söka. En till.

Whois ger dig information om vem som äger IP-adressen. Oftast ett företag eller en ISP så vill du ha tag på en person/användare bakom får man kontakta den ISP'n. Ofta finns kontaktinfo i svaret du får, och en abuse-adress man kan skicka mejl till.

[cherstin]
2010-03-01 06:29
0

Tack för tipsen, jag ska prova.

MVH Kerstin

Inkanyezi
2010-03-01 17:05
0

Men det är inte helt klart vilket program som talar om det där, och det är inte heller säkert att det är frågan om något oegentligt. Programmet kanske bara varnaf för en omdirigering av en sida eller automatisk uppdatering eller att sidan försöker öppna en popup eller något liknande.

Så nästa gång den dyker upp, skriv ner precis vad som står som förklaring och vilket program som ger varningen. Det är troligt att programmet är något virusskydd som du har, men det är inte helt klart vilket.