Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2363 ggr
Mainebusters
2010-03-04 20:22
0

Gratis operativsystem?

Finns det sådana som man kan köra windows kompatibla program i?

Finns det fria op system överhuvudtaget?

AnteMsson
2010-03-04 21:04
0

Ja, men bara för att operativsystemet är fritt, innebär det inte att du inte måste ha licensen för windows-programmet i alla fall.

Operativsystemet är oftast bland det billigaste i ett system.

Sedan anser jag själv att Unix och Linux är bättre än Windows, på i princip alla sätt. Och Ja, det GÅR att starta de flesta windowsapplikationer i Linux, men man behöver som sagt ändå en del av de DLL-filer som är inbakade i den licensierade programvaran Windows.

Mainebusters
2010-03-04 21:16
0

#1 Det jag tänkte på är de program man har hemma, som har produktnyckel, om de går att använda, samt spel som man kan använda i Windows.

Inga spel/programkopior här inte! Flört

Tack för svar!

AnteMsson
2010-03-04 21:21
0

Vissa spel kan vara svåra att få till grafiken med under linux, det beror främst på de som är gjorda med tanke på grafikkort som är specialtillverkade för DirectX.

Men man kan ju testa sig fram.
Nu vet du att det GÅR, i alla fall, sedan är det om man anser det vara mödan värt.

Bogey
2010-03-04 21:22
0

Som nämns ovan så Linux med Wine installerat så går det att köra många Windowsprogram. Det finns också tillägget CrossOver Office att installera på sin Linuxdator för att garanterat kunna köra  MS Office  och en del andra Windowsprogram på Linux men det kosta också pengar.

För den modige så kan man försöka sig på ReactOS som har som mål att vara ett gratis Windowskompatibelt OS. Det är dock på Alfastadium ännu så hur bra det fungerar vet jag inte.

Mainebusters
2010-03-04 21:23
0

Helst skulle jag ju vilja få tag i en ny obruten förpackning av xp. Men det går väl kanske att få tag på..

Bogey
2010-03-04 21:30
0

#5 Kolla Tradera eller Blocket.

Mainebusters
2010-03-04 21:31
0

#4  Låter intressant, ska läsa på lite. Allt detta är nytt för mig.

Bogey
2010-03-04 21:52
0

#7 Gör det, det finns många sköna kronor att spara.

Själv kör jag just nu på en Lenovo Netbook med Ubuntu Linux.

Wine har jag använt för nåt spel nån gång dock inte på den här datorn, annars ser jag inte så stor nytta med Wine då det mesta jag behöver finns som gratis OpenSource program. Office, bildbehandling, surf, chat, musik och film och det  följer med , färdigförpackat och klart att installera, om man man väljer någon av de vanligare Linux varianterna som Ubuntu, Mint, Debian, SuSE, RedHat m.fl.

Länkarna ovan är exempel, även om de går till några av de mest populära OpenSource-programmen så finns det ofta flera alternativ att välja på.

Inkanyezi
2010-03-04 22:14
0

Jag använder praktiskt taget bara Linux hemma sedan några år. Alla program man behöver är bara att hämta på nätet, och det har hittills funkat helt smärtfritt. Jag har aldrig varit med om att datorn har hängt sig eller strulat på annat sätt. Jag har kört Ubuntu sedan version 5.04 och använder nu 9.04.

guraknugen
2010-03-05 18:35
0

#0 "Finns det fria op system överhuvudtaget": Kan bara yttra mig efter vad jag själv sett och då är ju de fria operativsystemen i klar majoritet. Det är väl bara Windows, MacOS, RedHat, SUSE, Unix och några till som kostar pengar. De flesta andra är både gratis och fria. Fria så till vida att det är tillåtet att installera dem på hur många datorer som helst och så vidare. Exempel på operativsystem som är både gratis och fria är ju (varav de flesta redan är nämnda) Ubuntu, Mint, OpenSUSE, Fedora, Mandriva (finns även i "ofri" version som inte är gratis), OpenSolaris, FreeBSD och listan kan givetvis göras oerhört lång. Vissa av dem är dock varianter på varandra, så det är nog inte helt solklart hur man ska räkna, egentligen…

Kan kanske diskuteras om Mint ska vara med i listan. De har ju gjort det Ubuntu-gänget inte vågade: Inkluderat ofri programvara som Flash, Skype och en hel del annat som standard. Canonical (som ligger bakom Ubuntu) är väl lite rädda för att bli stämda, så de låter användaren själv installera ofri programvara och har då "ryggen fri", så att säga. Det blir upp till användare själv, helt enkelt.