Var finns Grub?
Dags att städa gamla burken.
Jag har en Windowshd som skall köras en fdisk på, en hd med Ubuntu 8.04LTS och innehåller även en fat32-partition.
Tänkte rensa Windowshd:n med partition magic och göra en ominstallation.
Finns det risk att jag skriver över Grub och kommer Grub att känna av och acceptera ominstallationen?
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag vet inte hur det är med t.ex. Win7 men tidigare versioner av Windows har varit notoriska på att skriva över annan boot-information än sin egen vid installation. Därför brukar det vara kutym att installera Windows först och sen Linux i det fall man vill ha ett dual-boot system.
Ev. kan du lura Windows installation om du under installationen har Windows HD'n som första disk och efter installation flyttar om sen talar om för GRUB hur du vill ha det.
Jo höll på att glömma det. GRUB brukar finnas installerat i den s.k. master boot record på den första HD'n i systemet så vet du vilken det är så kan du kanske komma på hur du ska lura Windowsinstallationen att inte installera över GRUB.
Om du råkar skriva över grub så är det bara att stoppa i linuxskivan och återställa grub igen. Har lappat ihop rena windowsburkar som vägrat boota windows med att installera bara grub. Det går säkert att göra i windows med om man orkar läsa på hur.
Mircrosoft's fdisk /mbr återställer Master Boot Record åt Windows, men då försvinner Grub om det finns på hårddisken. Kräver dock en boot disk av nått slag med MS fdisk på