Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 736 ggr
Sivan
0

antispionprogram

Det finns program som ska förhindra att andra personer på internet tar över ens egen dator. Behövs det om man har en brandvägg? Använder någon på forumet ett dylikt program? Vilket anser ni i så fall vara det bästa?

Faxlin
0

Detta tyckte jag var en intressant fråga. Hoppas någon kunnig kan svara på den också. Väntar med spänning.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cartman
0

Brandväggar stoppar inte spyware. Själv kör jag totallösningen Panda Platinum 2006 Internet Security (innehåller antispyware) + utmärkta gratisprogrammen AdAware och Spybot Search and Destroy. Dessa har hållit min maskin i topptrim i flera år, enda problemet jag har haft är viruset PS Guard men en simpel systemåterställning löste detta. Skälet till att jag dubblerar med AdAware/Spybot är att inget antivirus/antispyware-program är 100%-igt varför en komplettering till Pandas antispyware känns vettig. Pest Patrol skall enligt en bekant vara ett bra antispywareprogram men detta kostar några hundringar. C

Osten
0

En lösning som kan rekomenderas och är effektiv utan att sega ned datan är Ad-Aware och NOD32.

Psyflex
0

jag har ett ganska bra program som heter avg

Sivan
0

Tack för svaren. Just nu har jag Nortons internet security på min nya dator men det går ut snart och då kan jag antingen förlänga det programmet eller gå tillbaka till bredbandsbolaget Comhems program som heter F-secure. då kan det kanske räcka med att kompletera med AdAware och Spybot search and destroy. Tack Cartman för länkarna. Besvärligt det här med alla virusangrepp och faster och hans moster som en säger ibland men dessvärre är det väl något som man får leva med.

Psyflex
0

ja de får vi alla leva me

Faxlin
0

#5 Fast trist är det när man inte vågar göra något snart för alla virus som far omkring.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Psyflex
0

ja men de kanske kommer att bli ändring på de dem kanske kommer på något virus program snart som man kanske skulle kunna stoppa så mycket virus som de bara går jag hoppas de

Faxlin
0

De flesta program stoppar mycket virus. Men det är i alla fall alldeles för mycket som slinker igenom. det som stör mig mest är att det finns folk som sitter och hittar på nya virus bara för att jäklas. Stackars satar, de måste ha ett trist liv.

Audiatur et altera pars

Kaj
0

Som sagt en brandvägg stoppar bara oönskad in- och utgående trafik på de protokoll och portar som du sätter upp regler för. Anitspyware förhindrar att trafik som du redan släppt igen brandväggen lagrar och sänder inforamtion om ditt surfbeteende, loggar uppgifter på vissa sidor t ex banksidor, loggar personlig information od.

Jag har kört flera varianter och alla är mer eller mindre bra. Dvs inget har blockat allt men det mesta. Tillräckligt för att man skall känna sig säker. Dessa program uppdateras hela tiden och blockerar nya hot.

ZoneAlarm
Norton
Microsoft AntiSpy ware (Beta men funkar)
Lavasoft AdWare