behöver headset hjälp
Hej
för det första hoppas jag att jag skriver det här på rätt plats (är ny). om det är på fel plats så säg bara var jag ska ställa min fråga istället.
nu till frågan. det är så att jag spelar en del online och så och nåt jag sätt rätt mycket är det här med att man kan prata genom voice chat. problemet är bara att den mic jag har är gammal och det låter skit när jag testat den.
min tanke var då att köpa ett headset för att lösa problemet men då kommer vi till problem två. jag kan inget om headsets. jag behöver ett jag kan använda när jag spelar så att folk faktist kan höra vad jag säger. jag kan tänka mig att betala upp till 500 spänn för det men dyrare än så känns onödigt.
jag har funderat på ett bluetooth headset men frågan är hur det blir med musik i ett sånt, jag har ingen anning så det vore bra om nån visste hur det var med den saken. sen hade jag också tanken att man kunde använda headsetet till mobilen också. funkar det med ett headset med sladd (inte usb)??? vad jag har förstått så använder ju headsets två sladdar som går till både ljud och mic kontakten, kan man då sätta i den som ska till ljud kontakten och istället plugga in den i mobilen???
sen var det en annan sak när det gällde att använda headsetet till mobilen. jag har en iphone 3g och jag vet inte om det är så att den har en anorlunda ljudkontakt för de hörlurar som följde med den funkar utmärkt för mig men när en kompis lånade de till sin mobil lät det som elektriska störningar (lite som bruset när man rycket ut signalen till tvn och det blir myrornas krig) och för en annan kompis funkade de men han tyckte att ljudet var lite dåligt (det kanske bara var att hans hörlurar är bättre det vet jag inte). så headsetet måste funka med iphonen också vare sig den är med sladd eller bluetooth (om det nu överhuvudtaget går att ansluta headsets med sladd til mobilen).
jag lutar väl mot ett med bluetooth (har en bluetooth anslutning på datorn tack vare det trådlösa tangentbordet och musen) men den stora frågan där är hur det är att lyssna på musik med det och att den isåfall ska funka med både datorn och iphonen.
tack på förhand för alla svar som jag förhoppningsvis får.
Visst att man har bra krav på grejerna och att det fungerar =) Själv pratar jag mycket i skype o voice över msn bland annat. monsterlurarna jag använder funkar toppen i flera timma för mig iaf, Jag har dom tom för att se film på nätterna om det behövs.
Vad kostar dessa? tja 39 kr på biltema =) Köpte tom ett par till tjejen (ja jag slog på stort) nog tusan blev hon nöjd också.
Länk:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92689
det är iaf såpass billigt att det kan vara värt att testa eller hur, är dom inte perfekta så fungerar dom iaf som ett bra reseheadet som man verkligen inte behöver vara försiktig med.
/Fridaybrew
Har ett par billiga Deltaco HL-56 som funkar bra. De jag spelar med verkar inte ha nått problem att höra vad jag säger.
Har även haft ett par Creative Fatal1ty som jag gillade skarpt men det blev kortis i micken så mic-ingången på datorn pajade. Men det var nog bara mitt ex. för grabbens funkar fortfarande och jag köpte båda samtidigt.
#2, OT: Skulle vara intressant att veta hur en mickingång kan förstöras av en kortsluten mick, för det stämmer inte med några elektriska lagar jag känner till i alla fall. När man vill mäta grundbrus på en mikrofonförstärkare (och en sådan finns alltid direkt efter mickingången) är det vanligt att man kortsluter ingången för att säkerställa att inget yttre brus tar sig in på något sätt. En kortslutning är faktiskt det snällaste en mikrofoningång kan råka ut för.
Möjligen kan jag tänka mig att något annat hänt med mickingången som i sin tur förstört micken, men det finns säkert andra förklaringar på vad som kan ha hänt också. En annan möjlighet jag kan komma på i hastigheten skulle kunna vara att mickingången på något sätt blivit matat av den signal som annars skulle driva hörluren, men jag har svårt att tänka mig att ens det skulle kunna förstöra en mickingång.
#3 Vet ej hur, men efter många om och men med testande av andra lurar och med flytt till andra datorer så lyckades jag lokalisera att det blivit fel både på micken och mic-ingången.
Visst kan du ha rätt i att nått annat än själva kortslutningen pajade ingången och micken, vet bara inte vad. Möjligen en kraftig elektrostatisk urladdning. I vilket fall har jag blivit tvungen att skaffa ett USB-ljudkort för att kunna använda ett headset.
#4: Jo, jag elektrostatisk urladdning tror jag mer på. Att kortsluta en ingång kan aldrig innebära någon fara för ingången ifråga; det säkerställer ju bara att ingången håller sig på 0 V och ofarligare än så kan det ju knappast bli.
Men eftersom det är ett headset, så kan man ju kortsluta annat än enbart mickingångens två kontaktytor och kanske på så sätt framkalla fara för ingången, men det känns som sagt också lite långsökt.
Nåja, vi kanske inte ska fördjupa oss i detta.