Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2203 ggr
lisette
0

köra teknikprylar trådlöst?

sitter och funderar på om det finns någon form av box eller dylikt som kan dela ut teknikprylar trådlöst?

jag vill ha min skrivare trådlöst, externa hårddisken, datorn (är ju förvisso trådlöst redan) och även dvd:n (som har usb-uttag).

som det är nu får jag flytta runt datorn där jag vill ha den, till skrivaren, till externa hårddisken för att lägga in grejor på den, sedan koppla in hårddisken till dvd:n. tycker det det är ett himla rännande runt hela tiden och det borde väl finnas något som kan fixa det hela till mig?

att köpa ny skrivare, hårddisk osv är inte på tal, utan jag vill ha något som kan koppla samman alltihop.

spliff
0

sitter och funderar på om det finns någon form av box eller dylikt som kan dela ut teknikprylar trådlöst?

Öh, ja… dator brukar vi kalla "boxen" som kan dela ut saker på nätverket.

lisette
0

det blir väl dock ett problem eftersom det är en bärbar dator och jag vill inte ha en massa sladdar överallt…

eftersom inte min(a) skrivare, dvd eller externa hårddisk har trådlösa nätverkskort så kan de inte delas ut av sig själv. eller hur?

finns ingen anledning till att vara kaxig när du inte förstod frågan. ;)

vad jag är ute efter är kanske någon form av BOX som har trådlösa usb:n + nätverkskablar (eftersom skrivarna inte har usbportar) och som sedan delar ut allt trådlöst.

spliff
0

Vem är det som försöker vara kaxig här egentligen? Hade du inte varit så kaxig så hade jag kanske till och med kunnat tänka mig att förklara hur du skulle göra. Poängen med mitt svar är att du får skaffa dig en dator med wlan och koppla in dina saker till den och sedan dela ut dem på nätverket.

Trådlösa nätverkskablar? Nu är du allt ute och cyklar…

lisette
0

datorn har ju wlan, annars hade jag aldrig kunnat surfa trådlöst på den, eller?

du fattar fortfarnde inte vad jag menar.

tänk dig någon form av box, låda, what ever som jag kan koppla alla mina saker till… jag ska väl inte behöva köpa en dator till för detta, eller hur?

var lite otydlig i vad jag menade med nätverkskablarna. det måste också vara möjligt att koppla nätverkskablar eftersom skrivarna kräver det.

guraknugen
0

Kan man sammanfatta det så att du vill kommunicera med dina prylar trådlöst fast prylarna i sig kräver kabel?

Men jag misstänker att denna ”box” du är ute efter trots allt är en dator det också.

Är inte hemma på nätverk så mycket, men jag funderar på att om man har en trådlös router som man kan använda till både trådlöst och med kabel, så borde man kanske kunna använda en sådan. Koppla in prylarna till routerns ingångar med kablar och kommunicera med routern från datorn trådlöst var min tanke. har man de flesta prykar på ungefär samma ställe så kan man hålla sig med rätt korta kablar och det blir snyggt och prydligt förhoppningsvis.

Men det kanske inte går att göra på detta sätt, jag vet inte. Det brukar finnas folk här som har koll på sådant, så det är väl bara att vänta…

Ovanstående resonemang förutsätter ju förstås att alla dina prylar har nätverks anslutningar, men så kanske inte var fallet?

guraknugen
0

Hm… prylar som inte har nätverksanslutning kanske går att styra via blåtand? Tror det finns små blåtandsenheter som man bara pluggar in i USB-uttag.

lisette
0

#5 ja precis så jag menar! ivf med skrivare och extern hårddisk till datorn. sedan skulle jag ju vilja slippa flytta den externa hårddisken till dvd:n, men det kanske inte går att komma undan.

hur funderar media center?

lisette
0

#6 smart, det borde ju fungera. det där ska jag kolla upp…

lisette
0

spånar vidare på det du skrev om blåtand…

om man sätter en blåtandsusb i dvdn och sedan en mottagare i datorn, kan kopplingen däremellan fungera då? hur lång räckvidd är det på en blåtand? vi bor i en villa på ca 100 kvm i två plan.

johan
0

Belkin har en pryl som gör USB-prylar som hårddiskar och skrivare åtkomliga via WLAN. Den har nätverkskontakt så du kan koppla in den till routern och fyra stycken USB-portar. (Vill du ha fler kan du koppla in en USB-hub)

På datorn installerar du ett program som pratar med Belkin-prylen. Datorn kommer tro att disken eller skrivaren finns lokalt på datorn.

>> Belkin Network USB Hub

Mvh // Johan

johan
0

Ett litet tillägg.. Detta kommer dock inte lösa DVD-problemet.

Däremot har jag för mig att det finns en USB-sticka som man kan sätta i DVD:n som lurar DVD:n att det sitter en hårddisk där, men i själva verket så pratar den via nätverket med ett program på datorn så att du kan dela ut filmer trådlöst från datorn till DVD:n.

Vet dock inte hur väl det fungrar tillsammans med Belkin-grejen jag tipsade om. Det kräver dessutom att du har ett ganska snabbt trådlöst nätverk. (Men hastigheten på ditt bredband spelar ingen roll)

Har något svagt minne om att det är Netgear som har kommit med en sådan här pryl.

Mvh // Johan

lisette
0

#10 kanon johan! tack så mycket!