Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3470 ggr
Varja
0

Byta språk på Windows XP

Hej!

Jag har följande problem. Jag har en dator med förinstallerat OS (XP Home) på och nu vill jag uppgradera den till Windows Server 2003. Problemet är att det förinstallerade OS:et är på svenska och Windows Server installationsmediat innehåller bara den engelska versionen så installationsprogrammet protesterar och säger att uppgradering inte är möjlig.

Så nu har jag 2 frågor. Finns det något sätt att gå runt problemet så jag kan göra uppgraderingen i allfall? Om inte, om jag måste göra en separat installation av Windows Server hur ser jag till att jag får med mig alla inställningar från XP Home installtionen så jag slipper sätta upp den miljön igen?

Mvh,
/Varja

johan
0

Det finns en guide i Windows för att flytta alla personliga inställningar mellan olika datorer/installationer. Denna hittar du under Start, Tillbehör, Systemverktyg, Guiden överför filer och inställningar.

Däremot har jag ingen aning om du kan återställa detta på Windows Server.

Får jag fråga varför du vill gå från Windows XP Home till Windows Server 2003? Vad tänker du att du ska använda i Windows Server som du inte har i Windows XP Pro?

Mvh // Johan

Varja
0

Tack Johan! Skall kolla upp det.

Jag har flera skäl till att jag vill byta men det omedelbara behovet är att jag vill sätta upp en ftp-server. Har snurrat runt på nätet en stund utan att hitta någon freeware som funkar på något annat än Windows Server. Du kanske har något tips?

Mvh,
/Varja

johan
0

Det finns inbyggt FTP-server i Windows XP Pro om du lägger till komponenten Internet Information Server. Den är säkert inte världens bästa FTP, men jag tycker den duger för mina behov.

Det finns säkert andra som kan tipsa om gratisprogram som även fungerar på Windows XP.

Det känns väldigt onödigt att köra Windows Server. Det kräver väldigt mycket mer av din dator och är svårare att sköta.

Mvh // Johan

Varja
0

Tack, men tyvärr har jag Windows XP Home installerat och skall jag uppgradera till Pro så har jag samma problem som med Windows Server, dvs språkproblemet :-)

johan
0

Ska du köpa en uppgradering eller har du laddat ned det? Om du har laddat ned det så kan du ju lika gärna ladda ned en svensk version eller MUI-versionen (Multi User Interface) och då kan du byta språk bäst du vill.

Hur som helst.. Mellan Home och Pro så kan du iaf överföra filer och ändringar med guiden jag tipsade om i tidigare kommentar, så även om du gör en ny installation, så behöver inte allt vara förlorat. Men du behöver iofs installera om alla programmen.

Mvh // Johan

mans
0

Det finns mängder av fria FTP-servers till Windows XP som funkar även under Home.

Jag har bara hört gott om denna: http://www.cerberusftp.com/