Nätverksskrivare
Dator med Windows 2000. Trådlös router D-Link DI 524.
Efter flytt av dator och skrivar/kopiatorn Canon iR2200, byte av Internetleverantör och byte från D-Link DI 604 (ej trådlös) till trådlös DL 524 fungerar inte skrivaren som nätverksskrivare längre. Den fungerar inte heller med den gamla DI 604 längre.
Både skrivaren och datorn har parallellportar, men det är väl svårt att få tag i sådan skrivarkabel.
Hur kan jag få igång skrivaren igen som nätverksskrivare via DL 524? Jag antar att det har något med IP-adresstilldelning att göra, men hur?
Här finns lite parallella skrivarkablar i olika längder och prisklasser, bara att välja och vraka. Länkar till ett exempel, finns fler på sajten att välja bland.
Att skrivare inte längre fungerar med gamla routern kan bero på att har du båda på nätet smtidigt kan du få en konflikt. Det går förmodligen att åtgärda med lite manuell konfig av den gamla så den kan aggera som enbart skrivarserver och har alla funktioner för att aggera rouer är avstängda och sen fått en nannan IP adress än den nya.

Nu vill jag ju att skrivaren ska fungera med den trådlösa routern, inte med den gamla icke trådlösa.
Den stationära datorn är ansluten med nätverkskabel, skrivaren likaså. Varför det är trådlös router är för att man dessutom ska kunna surfa med sin bärbara dator.
Tack för info om parallella skrivarkablar!
Aha, skrivaren har en nätverkspport och inbyggd skrivarserver !?
Borde bara vara en konfiguartionsfråga, har du ingen handbok till skrivaren så du kan se hur du ska sätta IP-adresser och dyligt? Om det inte blivit fel på skrivaren så är det säkert bara en adresskonflikt mellan skrivaren och nån annan enhet på nätet (nya routern, datorn etc.)

Och även om routern är WiFi, så har ju skrivaren bara kabelanslutning, men den borde vara bara att koppla in i en ledig port. Om du har bruksanvisningen till skrivaren och till routern bör du kunna hitta hur man gör. Det borde egentligen bara vara att söka skrivare i nätverket, så ska den dyka upp.