Hjälp! Min dator startar om sig själv
Hej!
Min dator har fått fnatt. Det började med att skärmen gick in i energisparläge direkt efter att XP-bilden, där den laddar XP, kom upp. Då kunde jag komma in i felsäkert läge, sökte disken efter fel men kunde inte hitta några fel. Jag gjorde en systemåterställning, men det hjälpte inte.
Någon dag senare kunde jag inte längre komma in i felsäkert läge. Jag kom så långt att jag kunde välja att starta i felsäkert läge, men istället för att starta i felsäkert läge, startade den om sig själv. Lika var det om jag försökte starta på vanligt sätt.
Så försökte jag starta med cd-n och får blåskärm med följande felmeddelande:
Jag har redan försökt att starta med cd-skivan, och då får jag upp en bluescreen med följande felmeddelande:
"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problemmed din dator. Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:
Inaktivera eller avinstallera antivirusprogram, diskdefragmenteringsprogram och säkerhetskopieringsprogram. Kontrollera hårddiskarnas konfiguration och kontrollera om det finns några uppdaterade drivrutiner. Kör kommandot chkdsk /F för att söka efter skador på hårddiskarna och starta därefter om datorn.
Teknisk information:
***STOP: 0x00000024 (0x001902F8, 0xF790A818, 0xF70B4857)
*** ntfs.sys - Adress F70B4857 base at F70AA000, DateStamp 3b7dc5d0"
Med reservation för att nollorna lika gärna kan vara bokstaven o.
Vad gör jag nu? Jag har en massa dokument på hårddisken som jag behöver och en massa foton som jag absolut inte vill bli av med, så någon formatering av hårddisken blir det inte tal om.
Till saken hör att min 14 månader gamla son gillar knappar, speciellt sådana som lyser. Kan han ha tryckt på något han inte borde ha?
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Detta låter som om din hårddisk håller på att bege sig till dom sälla jaktmarkerna, så att säga 
"Blåskärmen" du fick anger ntfs.sys och det är drivrutinen för filsystemet som krachade av nån anledning.
Min rekomendation är att försöka sätta in hårddisken i en annan dator och se om du kan kopiera ut dina dokument m.m.
Diskkracher är aldrig kul men dom händer
Om hårddisken kraschar, kan man sätta in den i en annan dator och få den att fungera där?!
Du sätter in den som "andra disk" på den datorn. Det kan fungera det beror på vad som är trasigt, har du tur så är felet just där systemfilerna ligger och dina dokument är oskadade.
Som sagt det kan gå, värt att pröva
Tack så mycket för hjälpen!
Hade samma problem med min systers dator.
Gjorde följande.
Satte dit en fysisk router mellan bredbandsjacket och datorn. (Hon saknade brandvägg)
Upptäckte att hårddisken smält lite vilket tyder på att det är för varmt i datorn: En fläkt hade slutat fungera. Jag bytte ut den, satte i en extra och dammsög ur datorburken. Särskilt noga att få fläktarna dammfria.
Satte i hårddisken i min dator och körde fullständig antivirus och spywaresökning och därefter säkerhetskopierade.
Satte tillbaka disken och skruvade ihop datorn och startade den. Den fungerade utan problem.
Troligen:
-För varmt
-Virus/Spyware
-Se till att ha en brandvägg/router. (Antingen en fysisk liten låda som man sätter mellan bredbandsurtaget och datorn. Eller ett installerat brandväggsprigram tex Comodo Firewall eller ZoneAlarm)
Ett uppdaterat antivirusprogram. (Avast är ett bra gratisprogram som uppdateras med jämna mellanrm och tar lite datorkraft. Det kör jag.)
Ett uppdaterat om immunizerat spywareprogram. (Spybot Search & Destroy kan jag rekomendera. Det är gratis. Glöm inte att uppdatera, immunizera systemet och köra en sökning)
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag har brandvägg, antispy och jag kör också Avast. Datorn har en kraftig fläkt, vilket är väldigt irriterande eftersom den låter så mycket. Den är bara ett drygt år gammal och det är inte mycket damm i den.
Jag försökte sätta dit hårddisken i min gamla dator för att kunna formatera om den efter att jag laddat över dokumenten på gamla datorn. Men den gamla har inte samma kontakter som den nya hårddisken kräver, så jag försökte göra tvärt om istället. Men då kör den på som vanligt, och jag vet inte hur jag ska göra för att den ska starta från den nyinsatta hårddisken istället. Det finns inte heller några tydliga markeringar om vad kontakterna heter. I min gamla stod det exemperlvis slave 5, så då var det lättare att fatta hur man skulle koppla och sedan kunna gå in i bios för att styra.
Vad gör jag nu?