Laptop, vad att tänka på?
Hej!
Det börjar blir dags efter att leta efter ny laptop och skulle vilja ha lite hjälp med vad det är man ska titta efter.
Med största sannolikhet blir det ingen apple kan jag börja med. Men vad vill jag ha av datorn då? Windows 7 till att börja med, och det vore kul att kunna spela lite spel, något min nuvarande inte klarar, vad kräver dagens spel egentligen, när det gäller grafik, RAM minne och allt sånt där jag inte har någon koll på? Förutom det är det basic grejer, jag vill surfa, lyssna på musik, skriva… inget avancerat så sett. De är mest de tekniska specifikationerna jag undrar över, hur mycket behövs egentligen, om man t. ex vill kunna spela moderna spel? Vad är "bra"?
Tack på förhand :)
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Efter att ha tittat runt lite vill jag tillägga en sak… det verkar som en regelrätt speldator kostar 10 000+ och jag måste nog hålla mig under den gränsen, gärna så långt under som möjligt såklart, spelar varken onlinespel eller lanar, söker snarare lite vardagsunderhållning bara, går det att komma billigare undan då tro?
Lättare att utgå ifrån vilken typ av spel du spelar. Är det grafikintensiva actionspel som Battlefield BC2, Call of Duty 4 etc. eller är det lite lugnare spel som Sims3, WoW eller är det spel med ännu enklare grafik?
Är det spel av den första typen så räcker nästan inte 10000:- om du ska ha en bärbar som klarar dessa fullt ut. Pratar vi den andra typen spel så kan du hitta datorer mellan 5-7000:- Se bara till att datorn har grafikkretsar från nVidia eller ATI så ska det nog räcka till. 3-4GB minne och så stor hårdisk som budgeten klarar. 64bitars W7. Processorn brukar matcha resten.
Sen får du laborera lite. Tar du en dator med stor 17" skärm kanske du får dra ner på annat om du har begränsad budget.
Jag har 17" skärm och tkr det är onödigt stort. Skulle rekommendera att bara ha en 15" skärm och lägga pengarna som blir över på annan maskinvara i datorn. Typ lite vassare processor eller grafikkort. Eller ett vassare win 7, jag kör win 7 ultimate och det fungerar klockrent. Har ingenting att klaga på för det.
Iom att du verkar redan ha en laptop som fungerar ok men inte så bra på spel, då skulle jag satsa på en stationär dator man får tokigt mycket mer prestanda för samma pengar. plus att man kan när som helst enkelt och billigt uppdatera komponenter i framtiden om behov uppstår.
Då har du en mycket bättre speldator än du kan få som laptop samt du har ju kvar din gamla laptop så du kan arbeta on the go. Men spela hemma. För hur ofta är det du egentligen tänkt spela när du är ute på stan eller på väg till någonting?
Med en budget på 10 000 kikade jag lite på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s50943255&o=produkt_pris_inkmoms&cols=#rparams=l=s50943378
/Fridaybrew
Som i alla andra sammanhang så finns det en anledning till att vissa saker är dyra. Vill man ha bra prestanda så är det inte de billigaste datorerna som gäller, så enkelt är det oftast. Vill man ha det billigt får man helt enkelt finna sig i att något blir lidande, datortillverkare sysslar sällan med välgörenhet som direkt gynnar datorköparen.
Sedan är det ju också vad man ska ha i sin dator. Om vi exempelvis leker med tanken att du ville ha en dator att köra Puppy Linux i hade du förmodligen inte behövt köpa någon ny dator alls. Även rätt gamla datorer är blixtsnabba med det operativsystemet, men då kommer ju det här med spel in. Visst finns det spel även till detta, men kanske inte dem du vill ha i första hand…
Vill man å andra sidan ha Windows 7 i datorn så misstänker jag att man inte kan komma lallande med en flera år gammal laptop med 256 MiB internminne och sedan räkna med att det ska gå undan. Men vad vet jag? Har ju inte Windows själv, som nog alla vet vi det här laget så jag kanske kan sluta att tjata om det nu.
#5 Det är lugnt du kan tjata om linux, drar lite på smilbandet varje gång du tar upp det =) Men det är som jag propagerar för stationära hembyggen oftast.
#0 Hur har du använt din laptop som du nu har har den stått mest hemma fixerad på en plats hela tiden i princip? eller har du med dig laptopen ett par gånger i veckan på stan eller ngn gång i månaden?
För jag tycker det är användandet som bestämmer vad som passar bäst.
För det var det vi tänkte på när vi köpte en ny laptop till tjejen, hon hade redan laptop men trots att det var en liten behändig sak med 15 tums skärm så stod den på vardagsrumsbordet 99% av tiden iaf. Laptopen kom sällan utanför dörren kanske 1 ggn i kvartalet. Därför köpte vi en laptopsbjässe/släptop 18,4 tums skärm bra prestanda. Den var kanonköp, dock inte tillräckligt bra för en kinkig spelentuast.
/Fridaybrew

En bra kombination är att köpa mycket enkel netbook och en utbyggbar stationär pc. Netbooken använder du när du sitter i soffan och surfar och den stationära när du vill spela spel eller hålla på med Photoshop. Den kombinationen är nog den som jag tycker ger mest för pengarna.
Oskar
#7 håller med , men jag tror att hennes befintliga laptop bör fungera för mobila sysslor. så då kan hon få lite extra kräm i den stationära, alternativt en fin stor skärm.
Fördelen med stationär är att man enkelt kan koppla dom till tvn och använda den som mediaserver/filmbibliotek. sen kan man öka på med hårdiskutrymme väldigt enkelt och billigt 60öre/gb (lite grovt)
/Fridaybrew
#2: Jag har inte spelat så mycket spel… men om en dator på 5000-7000 ändå kan räcka för att klara av lite enklare spel kan det nog hända att det får räcka, eftersom jag i samma veva ska flytta hemifrån kommer pengarna behövas till annat, det vore kul att kunna spela så avancerade som möjligt naturligtvis, men får nog inse att nja, det är inte det viktigaste.
Min nuvarande dator har ett knappt fungerande tangentbord, och blir överarbetad och låser/slår av sig med jämna mellanrum, dessutom går det ej längre att bränna skivor och CD-läsaren krånglar… så jag har ingen lust alls att behålla den ^^
Inte heller har jag lust att skaffa en stationär, som sagt ska jag flytta hemifrån och bli student dessutom, så då kommer nog datorn följa med oftare.
Så nu gäller det bara att hitta bästa prestanda för så lite som möjligt, att kanske hålla sig till 15" skärm lät ganska bra, det är vad jag har nu och känns absolut som det räcker till, särskilt om man ska bära runt på den. Nu känns det som jag vet lite vad jag ska kolla efter i alla fall…
Förstår att detta kanske är svårt att svara på, men finns det något speciellt märke som ni själva tycker är lite extra stabila och presterar? Ska springa iväg och kika på lite allt möjligt nu :-)
Okej… efter att ha tittat runt lite… kanske någon kan hjälpa mig att lysa lite ljud även en sak, gärna Bogey då det var han som skrev det :)
"Se bara till att datorn har grafikkretsar från nVidia eller ATI så ska det nog räcka till. 3-4GB minne och så stor hårdisk som budgeten klarar. 64bitars W7. Processorn brukar matcha resten."
Jag höll just på och kika runt och det mesta förstod jag mig på, hittade datorer med grafikkretsar från ATI men ingen med mer än, jag citerar "ATI Radeon HD4650 - Med 1 GB dedikerat minne" är det detta minne som gärna borde vara 3-4GB? Eller menades RAM?
Tack för alla svar btw, även om jag inte hann besvara alla var och en för sig riktigt så läste och uppskattade jag alla åsiker :)
Jag tycker dell datorer fungerar klockrent :) dom är lite dyrare men dom brukar inte krångla :)
med 3-4 gb minne så borde det vara RAM-minne.
Och om du ska studera med den och bära runt den så satsa på en lätt dator. Jag är också student och har en stor dator..
Stor dator+massa böcker=TUNGT!
#10 Nej det var dedikerat grafikminne som de avsåg där.
Såg i Elgigantens reklamblad häromdagen att de har en Dell och Packard Bell dator för ungefär 5500:- resp 6000:- som båda verkade ha prestanda som passar dig. Dell'en hade ATI kretsar och PB hade nVidia, 0,5 resp 1GB grafikminne(om jag inte minns fel) men båda datorerna hade 4GB RAM och 64bitars W7.
Båda kändes ganska bra prissatta med givna prestanda
Personligen är jag ingen stor anhängare av någon av stormarknaderna, tycker de är struliga och allmänt skumma men ibland kan man hitta saker till hyfsade priser.
3-4 gb dedikerat grafikminne….knappast troligt.
är kraven ungefärligt som såhär? (rätta om det behövs)
ca 15 tums skärm
2 kg max
512 mb grafikkortsminne
4 GB ram DDR3
500+ GB HD
Hdmi utgång (för att koppla enkelt till en platttv/monitor)
usb ett par st
mousepad (inte muspinne)
bara plussa på
/Fridaybrew
ok vikten var jag off på helt lol. 15,6 tummarna väger ca 2,8+kg, 17 tummarna är typ 600 gr mer.
sammanställde en bunt olika laptops att jämföra mellan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=585860,548940,490303,499164,540243,580639,582283,560382,587271,587221,587359,587349
De är tagna från denna stora listan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s51067799&cols=1584%2C17%2C4461%2C1093&o=eg_1093
Det jag tycker är positivt med laptops med två hårddiskar är att man har möjlighet att byta ut en mot en SSD disk som är bra mkt sanbbare (dock så är det för program och operativsystem inte lagring). Detta skulle ge datorn mer fart i rpogramstarter o kännas mer rapp.
Valde även esata port för då kan du koppla in en externdisk men med intern prestanda. Vilket är bra mycket bättre än USB som fungerar att lagra på men är drygt sega.
Processorn skulle jag inte välja en på 2,2Ghz, tjejen min har det och hon kan inte spela 1080 mkv filmer på datorn eller streama dom till tvn. Därför skulle jag sikta in mig på 2,4 Ghz eller högre dual core. Vilket finns med i listan.
/Fridaybrew
Är nere på ett val mellan två datorer som jag är väldigt förtjust i, en HP och en Sony. Priset på sony datorn stämmer dock inte i listan som jag länkar till, jag har hittat den för 7900:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=508815,502965
Mitt förnuft säger att HP datorn är bättre, men jag har blivit helt förälskad i Sony datorn, försäljarna på MediaMarkt ler och hälsar till och med på mig för att jag varit inne och tittat så mycket på den. Därför undrar jag vad ni tror man skulle märka för skillnader mellan dem, rent praktiskt? Skulle man göra det alls? Och som sagt, priset på sonyn är samma som på HP datorn i stort sett. Att hårdisken på Sonyn är mindre spelar inte så stor roll, har en extern hårddisk på 500 GB här hemma så tror jag skulle klara mig ändå.
Hittade en till Sony som kan vara värd att överväga, samma prisklass, men eventuellt lite bättre än den andra? Är inte mästare på grafikkort, men den vita Sony datorn har bättre än den andra, eller?
Uppdaterad lista:
skulle välja Hpn faktiskt, då den här dockningsbar, har eSATA port, samt har den superpraktiska numeriska tangentbordet. Men om du nu har kärat ner dig i sonyn så ska du välja den, inte det bästa men kanske bäst för dig samt du skulle känna dig mer nöjd med köpet av den även om den är marginellt sämre. Dock är dom bra båda två.
/Fridaybrew
Tack för svaret, och det är lite så jag tänker också, att jag kommer vara mer nöjd om jag köper Sony datorn ändå, eftersom det känns som det är den jag verkligen vill ha.
Men nu hittade jag en ännu bättre HP för samma pris, den har bland annat 6 GB i ram, 2,5 i processorhastighet, dubbelt så stort hårddisk och mer dedikerat grafikminne… känns inte längre riktigt försvarsbart att vilja ha den andra, bara för att den är liten, lätt, bekväm och i en snygg färg. Och för att jag är väldigt sugen på sony, som tydligen gör bra stabila datorer, bra nog för att ha ett extra års garanti i alla fall.
Listan med dessa två:
Antar att det borde vara märkbara skillnader mellan dessa?
2,5 ghz dual bör man tom kunna streama 1080 mkv filmer till tv om man vill, vet att tjejens som har 2,2 ghz inte kan spela 1080 mkv utan att det hackar.
Billigare bättre kommmer vara nöjd med den iaf lite längre , dvs behöver inte byta ut den lika tidigt som sonyn för den är seg. Dock är det inte så mkt skillnad i tid egentligen.
Men HP är bättre, nummeriskt tangentbord, större lagom skärm, dubbelt hd, bättre minnesbandbredd dock sämre L2 cache dock vet jag inte hur det påverkar om man märker det ens.
Jag skulle ta Hp utan att blinka, men då är jag kille o bryr mig inte hur "sminkade" eller skalet eller designen på datorer jag har, jag vill ha prestanda iom att jag ska använda datorn och inte visa upp den som ett showcase.
Är datorn bra men ful ja då kan man måla den om man nu bryr sig om utseendet, hellre egendesignad eller köpa skin till den efteråt o få prestandan än att springa omkring med typ en kass men snygg dator som ändå 1000 andra kan köpa.
Fortfarande är det viktigaste att du är nöjd lol =)
/Fridaybrew
#19: Nej, nu när jag hittade den där andra HP datorn som var så betydligt bättre än sony så tror jag faktiskt att HP vunnit över mig, det viktigaste är faktiskt innehållet, de första två jag jämförde var det ju dock inte lika stor skillnad mellan. Det enda som stör mig med HP:n är att den är lite större och tyngre… men, trots att jag nu tänker mig att jag ska ta med mig datorn överallt så tror jag nog att verkligheten kommer bli annorlunda :-)
Blir med allra största sannolikhet HP datorn, vore ju roligt att kunna hålla på med lite spel och även där borde den kanske kunna prestera lite bättre antar jag. Dessutom, den är rätt snygg den med ;P