Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2820 ggr
Leakim72
2010-03-31 19:39
0

Ubuntu

Hej. jag har en äldre dator hemma som min son använder. den är rätt seg. Min tanke är att XP samt Antivirusprogram bidrar en del till detta.

Frågan blir då. om man installerar Ubuntu (vart hittar man det ?) så verkar detta vara en enklare typ av operativsystem och dessutom så behövs det väl inget antivirusprogram ?

Detta kanske skulle kunna få lite mer hastighet på datorn.

Sonen använder enbart datorn till att kolla youtube och diverse sajter som handlar om Nintendogrejer ( han är 9 år).

Är jag rätt ute ?

mvh Mikael

spliff
2010-03-31 20:22
0

Är den riktigt seg skulle jag hellre rekommendera Puppy-linux eller Debian, men det beror på vad det är för hårdvara.

Leakim72
2010-03-31 21:19
0

vet inte riktigt om hårdvaran. datorn var billig redan när jag köpte den för 5 år sedan på siba eller elgiganten. det är en Acer av något slag. billigaste av de billigaste de hade.

guraknugen
2010-03-31 21:29
0

Nej, Ubuntu är inte ”enklare” än XP, det är bra mycket mer avancerat (om man vill – det är ju det som är grejen med Linux, att det blir vad man gör det till). Däremot är det snabbare, vilket alltså inte alltid är samma sak som enklare. Och det blir inte långsammare bara för att man installerar hundratals program heller. Och du slipper ha ett antivirusprogram som går i bakgrunden, vilket också gör en liten skillnad.

Och du slipper defragmentera hårddiskar och annat, men får istället stå ut med att Ubuntu då och då kollar dina hårddiskar vid uppstart – en finess som dock går att koppla ur eller ställa in så att det sker mer sällan.

Tänk på att om du installerar Ubuntu eller någon annan Linux-distribution, att Linux är Linux och Windows är Windows. Det finns visserligen distributioner som försöker likna Windows, men i allmänhet gäller att det finns stora skillnader men också stora likheter (vissa saker kan man inte göra på så många olika sätt…). Utgå inte från att allt du brukade göra i Windows görs på exakt samma sätt som i Windows och räkna med att det kommer att vara lite ovant i början, precis som med allt annat här i världen som man inte är van vid.

Ubuntu laddar man ner genom att skriva ”ubuntu” i adressfältet i sin webbläsare (beror kanske på vilken webbläsare man har, i och för sig – kommer du inte rätt får du knacka in hela adressen: http://www.ubuntu.se/). Därifrån kommer du nog vidare utan problem.

guraknugen
2010-03-31 21:39
0

En grej till att tänka på när det gäller de stora gratisdistributionerna (som Ubuntu, Fedora, OpenSUSE, Mandriva och allt vad de heter) är att för att se YouTube måste du ha Flash installerat. Det (och Java) är inte installerat i Ubuntu och många andra distributioner som standard, eftersom man är lite rädd för att stöta sig och eventuellt bli stämda. Därför måste du göra det själv, men det är ganska enkelt. Kommer du inte på hur man gör så är det bara att fråga, men det är kanske onödigt att gå igenom det nu när du inte ens bestämt vad du vill installera för operativsystem…

Som sagts tidigare är Puppy väldigt snabbt, men är man nybörjare är det nog bättre att börja med Ubuntu som är en av de enklaste att komma igång med, även om det är långsammare. Du kan ju testa Xubuntu annars, som är Ubuntu fast med en simplare skrivbordsmiljö som heter Xfce. Vanliga Ubuntu använder en skrivbordsmiljö som heter Gnome. Det finns också en som heter Kubuntu som använder KDE istället. Det är nog den som är mest lik Windows, om det nu är det man är ute efter, men Ubuntu gänget (Canonical) lägger inte ner så mycket energi på Kubuntu, så den verkar vara lite ”så där” när det gäller stabilitet och annat. Bland de bästa och enklaste distributionerna när det gäller KDE anses normalt OpenSUSE och Mandriva vara.

Vill man ha det senaste till varje pris kan man testa Fedora, som verkar prioritera ny teknik framför stabilitet. Därmed inte sagt att Fedora per automatik alltid är instabilt.

Hm… det finns hur mycket som helst att säga i ämnet. Ett tips bara, till sist, om du vill ha något som liknar Ubuntu fast som har Java och Flash samt diverse proprietära kodekar och liknande installerat från start, så kan du testa Linux Mint. Hittas enkelt via exempelvis Google.

spliff
2010-04-01 01:03
0

Puppy är grymt enkelt och har de proprietära (med restriktioner) programvarorna färdiginstallerade, typ flash, mp3 med flera, enklare kan det inte bli. Finns dessutom massor av derivat (varianter) som passar olika bra beroende på hårdvara, t.ex om du har en netbook. Kan varmt rekommendera Dpup som är baserad på Debian om det är en vanlig lap eller TeenPUP som är gjord för "yngre" människors behov och anpassad för en netboook, alltså med en mindra skärm.

Leakim72
2010-04-01 11:25
0

tack för alla tips och råd.

Kan man installera ett annat operativsystem på datorn utan att behöva avinstallera windows xp ?

DesK
2010-04-01 12:48
0

Ja du kan göra en så kallad dual boot. Detta väljer du när du installerar det nya operativsystemet. Det hade jag i början innan jag var helt säker på om jag skulle klara linux.

/Désirée

Inkanyezi
2010-04-01 13:07
0

När man har bränt en skiva med Ubuntu, så kan man prova att köra datorn med den utan att göra några ändringar alls. Det kommer att ta lång tid att starta, eftersom allting ska läsas från CD, men när datorn väl kommer igång går det fort, utom när den behöver leta upp något från skivan.

Då kan man prova att allting i datorn funkar, och man ser hur det ser ut. Det går att använda alla program som följer med på skivan, ordbehandlare, kalkyl, webläsare, bildbehandling, och man kan spara på enheter som kopplas till efter att systemet har startat, men inte till hårddisken (utom med särskild regndans). Man kan alltså se att allting är som det ska innan man bestämmer sig för att installera. Och som sagt, när man väljer att installera, kan man säga åt Ubuntu att bara ta en del av hårddisken, och då kan man också köra med det gamla systemet som man hade innan.

När man har bestämt sig för att installera, kan man välja att datorn ska starta utan att man behöver logga in, den kan göra det automatiskt för en användare. Man måste ändå använda lösenordet när man vill installera program eller göra uppdateringar eller en del annat systemunderhåll.

guraknugen
2010-04-01 18:49
0

Man kan också, med hjälp av exempelvis Unetbootin, göra en USB-sticka med samma innehåll som en Live-CD. Då går det lite fortare än med CD i alla fall.

Man kan också installera operativsystemet på en USB-stricka eller en extern hårddisk.

Om man vill köra dual boot med WIndows ska man tänka på att installera Windows först (om det inte redan är installerat), sedan Linux. Aldrig tvärt om (kanske går det också, men inget en nybörjare klarar).

spliff
2010-04-01 23:44
0

Sen har du ju Super OS också som är Ubuntu som är förberett och uppdaterat med lite andra programvaror än standard Ubuntu om man inte gillar att pilla med att få igång flash och annat "kul" man kan behöva. http://hacktolive.org/wiki/Super_OS

Leakim72
2010-04-02 11:20
0

tack så mycket.

Nu när det är en lång helg ska jag nog prova på att köra via en cd eller USB minne för och se hur det fungerar.

När man kör från ex en cd så installeras väl inget på datorn ? i så fall skulle man ju kunna testa lite olika alternativ på operativsystem som ni nämner i inläggen ovan ?

mvh Mikael

Inkanyezi
2010-04-02 11:58
0

Stämmer att inget installeras när du kör från CD.

Hårddisken kan inte användas för att spara filer när man startar från CD, om man inte gör en del speciella saker (monterar den för skrivning). Så hårddisken blir helt orörd när man kör från CD. Däremot kan man spara på alla enheter som kopplas till när man har startat, så om man vill spara något, kan man använda ett USB-minne eller en skrivbar skiva.

Du kan alltså helt lugnt prova hur många varianter av live-skivor som helst.

guraknugen
2010-04-02 12:41
0

#11: Jag tror du har en meny i början när du startar datorn (du måste först se till att datorn ”bootas” från CD eller USB) där du kan välja om du vill installera eller köra ”live”. Kommer inte ihåg hur frågan är formulerad, men är man läskunnig på engelska ska det inte vara några problem.

Vill du installera operativsystemet kan du alltså antingen göra det från den menyn eller så kan du starta ”live”-versionen och installera därifrån. Det brukar ligga en ikon på skrivbordet som heter ”Installera” eller liknande.

Vill du testa på svenska så glöm inte att ange svenska som språk innan den kör igång. Kommer inte ihåg om man väljer det vid menyn eller i nästa steg efter att man valt ”live” men det märker du.

Inkanyezi
2010-04-02 12:50
0

För att få fullt språkstöd måste datorn vara uppkopplad mot nätet, eftersom språkfilerna hämtas där. Datorn frågar också om tidszon och ställer klockan från nätet när man installerar. Om man inte har datorn uppkopplad kommer man att få engelsk version, men man får välja tangentbord.

Kopplingen till nätet är normalt helt automatisk i de här linuxversionerna.

guraknugen
2010-04-04 20:41
0

#14: Så har jag inte uppfattat det. I och för sig har jag alltid datorn uppkopplad, men min erfarenhet är att man får ett begränsat språkstöd när man väljer Svenska och sedan inte installerar något ytterligare språkstöd, inte att man bara får Engelska. Därefter måste man (om man nu vill ha fullt språkstöd) installera ytterligare paket, men det är mycket enkelt. Ett eller två musklick har jag för mig. Kanske tre i värsta fall…

Inkanyezi
2010-04-04 20:46
0

Oj, helt rätt. De flesta programmen är på engelska om man inte har fullt stöd för språk, men det installeras automagiskt när man kopplar upp.

Leakim72
2010-04-04 22:11
0

attans. vi har haft ett härligt väder under påskhelgen som har gjort att fotointresset tog överhand.

Nu när det regnar tänkte jag prova på Ubuntu och göra enligt ovan Live-cd på ett usb minne.

Jag går bet redan vid nedladdning. förstår ingenting. Har förmodligen blivit microsofthjärntvättad.

På ubuntus hemsida väljer jag en flik: ladda ner.

Finns 2 st alternativ. bägge är torrent ( vad är det ?). då laddas bara ner en fil som heter *.ico.

Dessa filtyper brukar vara en form av infomation när man vill köra via webläsare via ex citrix. en form av ´tunnelanslutning till andra datorer.

Kan detta vara rätt ?

Skulle tro att jag behöver en bra vägleding kring detta. Mitt datornkunnande är enbart microsoft och där görs de flesta installationer automatiskt. Men jag skulle verkligen vilja lära mig hur andra operativsystem fungerar. tycker att mac och microsoft har tagit lite för mycket plats.

mvh Mikael

guraknugen
2010-04-04 23:04
0

Med Ubuntu är de flesta installationer ofta än mer automatiska än med Windows, men hela spannet finns från ultrakomplicerade (när man måste kompilera själv – sällsynt) till busenkla (installera från förkonfigurerat ”förråd” – mycket vanligt) finns.

Dock måste man ju installera själva Ubuntu först och det kan man ju tycka vad man vill om, huruvida det är komplicerat eller inte. När det gäller Windows så är ju det oftast förinstallerat på de flesta datorer man köper, så enklare än så blir det väl inte. Det finns dock datorer med Ubuntu förinstallerat nu för tiden, men det är inte så vanligt. Jämfört med att installera Windows på sin dator är det nog inte så stor skillnad på att installera Ubuntu. En av skillnaderna är väl då live-möjligheten i Ubuntu (och många andra distributioner).

Hur som helst, gå till http://www.ubuntu.se/ och klicka ”Ladda ner”. Du kommer nu till en sida med två filer att ladda ner. Den första är 32-bitarsversionen och den andra 64. Ladda ner den som matchar din hårdvara, eller 32-bitarsversionen om du är osäker. För all del kan du ju i och för sig prova 64-bitarsversionen. Om de inte matchar din hårdvara får du felmeddelande och då vet du ju att det är 32-bitarsversionen som gäller…

Observera att om du vill göra en USB-sticka med Ubuntu Live så är det inte säkert att du behöver ladda ner ISO-filen alls, läs mer om det längre ner, gärna innan du laddat ner filen…

Det du laddar ner är en ISO-fil. Det är alltså en avbildning av en CD.

Det där med Bit torrent eller inte är bara olika sätt att ladda ner filen på. Eftersom det bara verkar finnas bit torrent att välja på på den sidan så är det ju inte så mycket att fundera på.

När du laddat ner filen ska du göra en CD eller USB-sticka av den.

CD

Du ska inte bara lägga filen rakt upp och ner på skivan, det kommer nämligen inte att fungera. Vad du ska göra är att välja något alternativ i ditt brännarprogram som heter något i stil med ”bränn avbild” eller liknande. ”Bränn image” kanske kan vara ett alternativ om programmet är halvtaskigt översatt…

När skivan är bränd och klar ska du starta datorn från skivan. Det gör du genom att stänga av datorn med skivan i, starta datorn, tryck på någon tangent (vilken beror på din dator, på min är det Esc, men det står ofta i klartext när man startar upp, något om ”boot order” eller liknande). Ofta får man trycka upprepade gånger tills man får upp en meny där man kan välja vad man vill starta sin dator från. Välj CD/DVD-brännaren/spelaren och datorn kommer att startas med Ubuntu Live. Det tar vansinnigt lång tid att starta upp från CD, så tro inte att det är Ubuntu i sig som startar långsamt. När man väl installerat det senare, går det betydligt fortare.

USB-sticka

Ladda ner programmet Unetbootin från http://unetbootin.sourceforge.net/. Välj Windowsversionen, eftersom du antagligen bara har Windows just nu. Är osäker på hur filen man laddar ner fungerar, men antingen är det en installationsfil för Unetbootin, eller så är det en fil som startar Unetbootin direkt. Dubbelklicka på den så märker du vad det är. Vill den installera, låt den göra det. När den är klar bör du kunna hitta Unetbootin där programikoner normalt lägger sig i ditt operativsystem. Körs Unetbootin direkt från filen är det bara att gilla läget.

När du har startar Unetbootin kan du antingen välja en av många Linuxdistributioner direkt i programmet (senaste Ubuntu brukar finnas med). Annars kan du välja din nyss nedladdade ISO-fil. Lägg märke till att du alltså egentligen inte hade behövt ladda ner Ubuntu-ISO-filen vi pratade om tidigare, men filen är ju en Remix som du kanske hellre vill ha än standardversionen och då är det ju ISO-filen som gäller.

I med USB-stickan, välj den i Unetbootin och… ja, resten säger sig nog självt, annars skriv igen och fråga.

Leakim72
2010-04-08 08:26
0

#18. tack för en jättebra instruktion. skall testa detta.

mvh Mikael

guraknugen
2010-04-08 20:21
0

#19: Hur kan du veta att den är jättebra när du inte testat den än…?

Tungan uteSkrattandeCool

Men den är lång i alla fall. Bara en sån sak…

Lycka till med testandet!

[Gitsan]
2010-04-14 18:39
0

Oj vad jag lär mig mycket :)

Måste fixa en USB-sticka imorgon!

guraknugen
2010-04-14 19:27
0

Om man har två USB-stickor så kan man ha sin ”Live-CD” på den ena och därifrån installera Ubuntu på den andra. Då har man en fullt fungerande Ubuntu-installation på en USB-sticka som man kan köra var som helst… fast om jag tänker efter lite så blir jag lite osäker nu på det. Man borde ju ha samma hårdvara som man hade när Ubuntu installerades på USB-stickan för att det ska fungera kanske. Har inte provat själv, så jag vet inte, men på något sätt bordet det gå, tycker jag spontant. Man kan testa i alla fall. Har någon testat? Skulle vara intressant att få del av lite erfarenheter i så fall.

Inkanyezi
2010-04-14 22:16
0

Det behöver inte vara samma hårdvara för att det ska funka, men man kan behöva justera skärminställningarna när man startar på en annan dator. Puppy är lite enklare, går i vilken dator som helst utan att klaga.

guraknugen
2010-04-14 22:35
0

#23: Tänkte mest på grafikkortet. Ofta måste man ju använda en proprietär drivrutin för att Compiz Fusion ska fungera och har man då olika grafikkort så lär ju inte den drivrutin man installerat i maskin A fungera i maskin B. Man jag vet inte om Ubuntu och de andra kanske faller tillbaka på någon annan drivrutin ifall den installerade inte skulle vara rätt, så att säga.

Inkanyezi
2010-04-14 22:49
0

Nej, man måste installera drivrutinen från en terminal.

guraknugen
2010-04-14 23:46
0

Anade det. Så det är med andra ord inget för nybörjaren, kan man kanske säga.

Inkanyezi
2010-04-15 00:03
0

Det är inte svårt. När X inte startar, står det hur man ska göra. Jag tror att det var att köra dpkg-reconfigure med parametern xserver-xorg

guraknugen
2010-04-15 19:38
0

Gör det? Okej, det visste jag inte. Har ju som sagt inte provat.

Inkanyezi
2010-04-15 21:02
0

Man får så klart logga in på terminalen först, och så måste man köra sudo för att köra dpkg-reconfigure. Så lite regndans är det ju, men det går rätt smidigt.

guraknugen
2010-04-15 21:14
0

#29: Jo, det förstod jag ju. Mitt inlägg #28 syftade bara till att jag inte visste att man får information om hur man ska göra när inte X går igång på grund av hårdvara som man inte har installerat drivrutiner till.

Att det blir en liten ”regndans” är väl kanske inte någon större fara. Problemet blir väl i så fall att det blir en regndans varje gång man kör sin USB-sticka på en annan dator än den som var sist, antar jag.

Inkanyezi
2010-04-15 21:24
0

Beror lite på var man var sist och vilket skärmkort datorn har. Om man ser till att inte välja alltför exotiska skärminställningar kan man ofta komma igång ändå. De flesta som jag har provat i har haft NVidia-kort, och då har jag inte behövt ställa om. ATI är lite mindre vanliga, och så finns ju en del som har Intel. Men är datorn bara kopplad till Internet går det fort att få in en drivrutin.