Död skärm på bärbar
Plötsligt fungerar inte skärmen på min bärbara dator. Det hörs att den startar som den ska, och jag vet ju när jag ska skriva lösenord och allting verkar rätt förrutom att skärmen inte visar någon bild. Den är inte kolsvart som avstängd, utan någon sorts ljus kommer men alltså ingen bild. Det gick utmärkt att stänga av också med windowsknappen och sen pila och trycka enter när markören borde vara på stäng av.
Vad i hela friden kan ha hänt? Går det att lösa eller är hela datorn körd? Kan man flytta över hårddisken från en bärbar så man kan rädda det som finns på datorn? Är det i så fall något jag (eller datorkunnig i min närhet) kan fixa eller måste den lämnas in?
Datorn är köpt i januari 2008 och har stängt av sig pga att den blivit för varm två eller tre ggr.
Om det går att fixa datorn eller inte vet jag inte; det beror ju på vad som hänt med den.
Skulle den vara kört och hårddisken är oskadd, så kan du köpa ett USB-kabinett till den. Köpte själv ett nyligen för 59 kr… det är nog första gången jag köpt något som kostade ungefär hälften av frakten…

Sedan är det bara att plugga in hårddisken i USB-porten på en annan dator och kopiera.
Har du en stationär dator kan du köpa en adaptersats som konverterar din 2,5"-hårddisk till en på 3,5". Då kan du montera in den på en plats som är avsedd för en 3,5"-disk och sedan använda den som den är, som om den vore en 3,5"-disk. Då kan du ju också radera operativsystem-mapparna på den och på så sätt få lite mer utrymme över (eftersom du ändå startar upp operativsystemet på din dator med den ordinarie disken).
#0: Det är inte så att du har råkat ställa om den till att använda extern skärm?
Om du tittar nära och extra noga, ser du något på skärmen? Ikoner, fönster m.m i mörkret?
Gör du det så kan inverterboard vara trasigt som styr bakgrundsbelysningen. Kolla om du har några knappar som ökar och sänker ljusstyrkan.
Får du ingen bild alls så kan det vara bildskärmen som är trasig, kabelbrott på kabeln mellan skärm och moderkort eller moderkortet som get upp.
Om du kopplar in en extern bildskärm och får bild på denna men inte den interna så är det troligtvis inbyggda skärmen eller skärmkabeln som är trasig.
Leta fram kvittot och gå till inköpsstället och hävda reklamation enligt konsumentköplagen.
Köpa ny skärm kommer gå på minst 3000kr inkl arbete

Tack alla!
Det syns ingenting, bara ett jämnt gråsvart ljus liksom. Slog i mina papper och ser att jag har ju faktiskt betalt för 3 års premium hardware support, så på måndag ska jag få hjälp av leverantören.
Jag vet att när jag kopplar in t.ex. en TV via HDMI och det är första gången så frågar datorn hur bilden ska visas. På min TV har jag valt att TVn ska visa samma som skärmen, men jag tror att det går att välja enbart att visa bilden på TVn, men jag vet ju inte hur jag ska knappa. Tänkte testa med grannens och simultanknappa så får vi se vad som händer.
#4: Vad är det för dator och modell?

Dell XPS. Provade att koppla in datorn med en annan HDMI ingång och då syns bilden direkt i TVn men datorns skärm är fortfarande "svart". Har skickat in mitt ärende till supporten nu, räknar med svar måndag eller tisdag, "next business day" står det i avtalet.
Håll in "Fn" och F8 och bläddra mellan de olika lägena. Vad händer då?
Jag har råkat ut för samma, bakgrundsbelysningen slocknade. Kunde se svagt vad som var på skärmen, samtidigt så slutade de intigrerade touchknapparna som styr volym bla att fungera.Funkade dock mot extern skärm.
Efter att den legat undaglagd i 4 månader skulle jag komma åt ett dokument och döm om min förvåning så fungerade den utan några som helst problem. Men det är nog bara en tidsfråga innan den ger upp igen.
Min är en 3,5 år gammal HP , saknade den eftersom det är 14" skärm och en behändig storlek.
#8: Fast jag får intrycket att det är tvärt om i detta fallet: Att bakgrundsbelysningen fungerar men inget annat.

Nu har jag pratat med supporten och gjort ett par tester efter instruktion. I morgon kommer en tekniker hem till mig (ja, eller till jobbet då) och byter skärm. Tjohoo!
Skönt att du får valuta för din extra garanti ;-)