Välja webbläsare
Fick ett meddelande idag att nu skulle jag välja webbläsare.
Har noll koll. För dagen har jag IE och vad jag förstår har det funkat för mig.
Vilka nackdelar finns det med IE?
Om jag väljer någon ny kan det då bli problem med:
epost
göra betalningar till bank och plusgirot
e-legitimation
Om jag ska välja någon ytterligare vilken föreslår ni?
Hur gör man rent praktiskt om man har flera webbläsare och vill hoppa mellan dessa?
Kör vidare med IE om du känner dig bekväm med denna.
Annars är det nog FireFox som gäller då den är mycket poppulär.
De flesta webbläsare fungerar med internetbanker och e-legitimation.
Du kan köra med två eller fler webbläsare samtidigt. Det är bara att öppna den andra webbläsaren som vilket program som hellst.
Säger lite som inlägg 1 , är du bekväm med ie så fortsätt med den.
Själv föredrar jag Opera då den är bättre än både firofox och ie.
Man kan köra med hur många webbläsare man vill, för närvarande har jag 3, provade 5 en gång , inga problem.
#0: Varför skulle det bli problem med e-post? Har Internet Explorer inbyggd e-postklient? Det hade den inte på min tid i alla fall.
Använder också Opera som är den enda webbläsare som jag känner till som har en inbyggd e-postklient (därmed inte sagt att ingen annan har det).
Jag har IE, FF, Opera och chrome installerade. Det ena utesluter inte de andra o de är alla gratis bara ladda ner o testa igenom sen om en strular är det bara poppa upp nästa. Svinenkelt =)
/Fridaybrew
Har också 4 webbläsare, ungefär samma som #4, men eftersom Internet Explorer inte finns för Linux, så jag har Epiphany istället (Gnome-projektets egen webbläsare). Den är nästan lika kass som Internet Explorer. Skulle kunna ha några till, men någon måtta får det väl vara, antar jag… i synnerhet som jag bara använder en av dem… (Opera).
Hej.
Nackdelen med IE är att det skrivs så mkt elak kod till det + att det är inbäddat i operativsystemet. Chansen till att få intrång via fulsidor eller hackade sidor varit större än för andra webläsare.
Nu har ju Firefox blivit stort och populärt så elaka sidor och annan fulkod har börjat dyka upp på allvar nu. Men, fördelen med Firefox är att det finns så himla mkt addons, så det går att skydda sig ganska bra ändå.
Alla operativsystem som befinner sig ute på nätet löper risk för intrång etc. Känner du för att fortsätta med IE så gör det. Men glöm ej att hålla datorn uppdaterad och ha ett bra antivirus-program.
Ibland så funkar den slöare IE bättre än de andra vid tex bankbesök och strömmande videos (av nån anledning).
Personligen så kör jag med Firefox och en massa addons som blockerar reklam, fulsidor etc etc och vid bankbesök/andra säkra sidor så kör jag med Opera.
Hoppas du fick något svar som du tar till dig.
MVH
Woozy
Håller med, men förstod inte riktigt vad meningen om operativsystem hade med saken att göra. Antar att du menade webbläsare även där, eller?
Jepp

Fungerar inte webläsaren ihop med din banks hemsida så får du ett varningsmeddelande från banken. En del sidor fungerar inte optimalt med vissa webläsare. Eftersom webläsare är gratis så är det bara att prova sig fram vilken man gillar bäst. Använder bara IE i nödfall och föredrar Firefox.
Jag sitter också nu i valet och kvalet om jag ska behålla IE eller om jag ska välja Firefox. Känner mig väldigt sugen på Firefox nämligen.
Nu till min frågor;
- Kan jag behålla Mina Favoriter?
- Kan jag uträtta mina bankärenden precis som vanligt?
- Kan jag behålla Outlook Express?

Om du byter webbläsare bör du först exportera ut dina favoriter (det gör du via verktyg i Internet explorer - alternativt från arkivmenyn (beroende på version)
bankärenden bör gå bra men där får du kolla med din bank om den stödjer t ex Firefox vilket den troligen gör
Outlook express bör inte vara något problem

Du behöver ju inte radera webläsaren som du inte använder. Den finns ju kvar på datorn om du vill byta tillbaka.
Plus att det finns hur många program som helst som sopar mattan med Outlook Express.
#13..
pss, behöver din ev hjälp,kan du gå in i tråden (inget verktygsfält) ?
Förlåt för ot..
Kan tyvärr inte hitta tråden, men jag har svarat på ditt meddelande som jag antar handlar om samma sak.
#15, Ja jag svarade dig tack igen..
#10 När man installerar Firefox så får man frågan om man vill kopiera favoriterna från IE.
Ett plus med FF är alla add-ons.
# 17 - Ja om man skulle testa