Windows 7 OEM?
En bekant har xp och vill ha Windows 7. Man ska tydligen inte köpa Win 7, uppgradering, utan enbart Win 7. (begrep ni det där??)
Men OEM står det på många produkter, och vad fasen betyder det?
Oem är en licens med tillhörande licensnyckel
Här finns lite information Lycka till.
Hej, och tack, men det stod bara om uppgradering till Vista?
Läste du på hela sidan ?
Det står nämligen hur man kunde göra om man hade windows xp
bla, [Alternativ](Du kan uppgradera från den nuvarande versionen av Microsoft Windows XP eller Windows 2000 till en motsvarande bättre version av Windows Vista genom att köpa och installera en uppgraderingskopia av Windows Vista.)
De blev visst galet där ovan men det står bla, så här.
Du kan uppgradera från den nuvarande versionen av Microsoft Windows XP eller Windows 2000 till en motsvarande bättre version av Windows Vista genom att köpa och installera en uppgraderingskopia av Windows Vista.
Jag uppfattar det som att det handlar om en uppgradering av Vista? Men det är ju win 7 som denne vill ha? Är jag helt ute och cyklar? *trög*
Och här
Om du tänker lägga till Windows Vista i din nuvarande Windows XP-baserade dator föreslår vi att du kör Windows Vista Upgrade Advisor så att datorn förbereds för den version av Windows Vista du tänker installera.
Eller missförstår jag dig helt ?
Hämta och kör Windows7UpgradeAdvisorSetup.exe om du vill installera Windows 7 Upgrade Advisor
Om datorn kör Windows XP kontrollerar installationsprogrammet att .NET Framework 2.0 är installerat. Om det inte hittas hjälper installationsprogrammet dig med installationen.
Anslut och sätt på alla USB-enheter och andra enheter, såsom skrivare, externa hårddiskar och skannrar som du regelbundet använder med datorn som du kontrollerar
Kör Windows 7 Upgrade Advisor från Start-menyn eller Skrivbordet
#6 Det är ju win 7 denne ska ha, inte Vista.. Har varit inne på samma sida om du beskriver på #7.
Men då bekanten (inte jag nu, jag kör redan win 7) vill köpa ett med cd, så undrar jag vad OEM betyder.

OEM betyder Original Equipment Manufacturer. Det är en licens som enligt avtal bara får säljas med nya datorer. Det är inte någon skillnad på operativsystemet, det är bara licensen. Den gäller enbart för den dator som man köper samtidigt. Det är alltså en sån licens som följer med när man köper en dator.
#10 Tack för svar! Fast då är det ju konstigt att de säljer win 7 OEM i affären, eller? Om de bara följer med på köpet av ny dator..

Jag vet inte hur "konstigt" det är. Möjligen är avtalet med Microsoft luddigt utformat, så att det inte finns något hinder för affären att sälja det, eller så struntar dom helt enkelt i det. Som man kan vänta sig har OEM-licens ett lägre pris än licens som säljs separat. Det står ganska tydligt angivet på programpaketet att det bara får säljas tillsammans med en ny dator.
Självklart kan de ha OEM-licens i sin prislista och bara sälja med en ny dator; förekomsten i en prislista säger inte att man får köpa separat. OEM betyder ju att den säljs tillsammans med dator.
#12 Om det nu är så att de enbart får sälja det med nya datorer, så tycker jag att det är underligt att de säljer det separat. Men vad jag förstår så får man ingen support från Microsoft när man köper det.
Men bekanten blir väl glad! 

Supporten från Microsoft är väl ändå ganska måttlig, och visst får man support. Det är precis samma uppdateringar till OEM som den andra, det enda som skiljer är villkoren för licensen. Den support som är aktuell gäller ju i första hand "Service Pack", och såna får man oavsett vilken licenstyp man har. Och patcharna som distribueras automatiskt kommer in om man är ansluten till nätet.
Okej, då har jag fel info där.. Jädra internet, man googlar och sedan tror man att folk vet det mesta! 
Det är ingen service pack på detta som jag menar, nu går det inte att länka, men det är artikel nr 91740 hos www.kjell.com
#11 Inte konstigt alls.
Kollar du på t.ex. Komplett.se eller DustiHome.se så säljer de datorer i byggsats. Där ingår inget operativsystem så vill du ha Windows på en sån dator kan du köpa till en OEM-licens. Du sparar nån hundring jämfört med att köpa en fullversion av Windows.
För oss som inte alltid använder MS produkter så kan vi köpa en byggsatsdator så slipper vi betala för nått vi inte använder ändå.
Det är ta mig 17 MS-skatt på de flesta datorer idag eftersom det väldigt sällan går att välja bort Windows på en PC idag.
#16 Låter ju bra! Förutom det sista att det är MS-skatt på datorer.. Har faktiskt inte sett någon PC som inte har Windows.. eller att man kan välja bort det.
#9, Inlägg 8 var till windows 7.
#16: Framför allt när det gäller bärbara datorer (angående ”MS-skatt”).
#18 Jodå, det såg jag, (har också läst detta på nätet) men han vill ha det på en cd, och köpa detta i butik. Tack ändå!
#20 Okej, lycka till..
#21 Ja, tack, det kan nog behövas. Det är en vän till dottern som behöver hjälp och eftersom jag är något av en datanörd (gillar utmaningar om datorn krånglar..) så fick jag uppdraget att ta reda på lite mer om detta.
#22, He he, så kan det bli ibland men tur dom har någon som kan hjälpa till. Alltid lättare då ju.
#23 Men det är kul att luska lite, jag lär mig massor hela tiden!
#24, Det är sant, tycker oxå det är kul ha ha
Ok, då undrar jag i samma veva då. Jag har trista Vista på min laptop och vill uppgradera till 7. Ska jag köpa en OEM eller en ren?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Måste säga att Vista var bättre..