Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 892 ggr
navarro
2007-02-14 21:30
0

Scandisk

Jag fick stanga av datorn manuellt, den frös och i bruksanvisningen star att jag skulle halla inne startknappen i mer an 4 sekunder. Detta gjorde jag och allt gick bra. Men det stod ocksa att efterat skulle jag anvanda Scandisk, det har jag inte gjort eftersom jag inte vet om det ar en CD som det star "Aterstalla systemet" pa. Kan jag kora den eller kan nagot konstigt handa. Just nu gar allt perfekt! Eftersom jag inte har en aning om detta, fragar jag igen.

Banio
2007-02-15 17:41
0

Scandisk är ingen fara att köra, men går datorn bra så kan du väl strunta i det för tillfället. Det brukar normalt köras automatiskt efter en frysning, nästa gång du startar datorn? Du kan ju i stället göra så här och se vad du får för resultat:

1. Öppna Den här datorn och markera sedan hårddisken som du vill kontrollera.
  2. Klicka på EgenskaperArkiv-menyn.
  3. Klicka på Kontrollera nu under Felkontroll på fliken Verktyg.
  4. Markera kryssrutan Sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem under Alternativ för diskkontroll.
  • Samtliga filer måste vara stängda för att du ska kunna köra skivkontrollen. Om volymen används kommer ett meddelande att visas som frågar dig om du vill göra diskkontrollen nästa gång du startar datorn. Diskkontrollen kommer då att köras nästa gång du startar om datorn. Volymen kommer inte att vara tillgänglig för andra uppgifter under diskkontrollen.
  • Om volymen har formaterats som NTFS loggas automatiskt alla filtransaktioner och alla dåliga kluster ersätts automatiskt och kopior av nyckelinformationen om alla filer på volymen sparas.
navarro
2007-02-15 22:44
0

Oj det lat klurigt, jag skall lasa det nagra ganger och satta mig in i vad jag skall gora. Jag kanske later dum, men det ar sa att jag bor ju i Spanien och har allt pa spanska, nar det inte ar pa engelska. Men just nu later det bra att jag inte behover kora Scandisk och sa sagt skall jag oversatta ordagrant till spanska och hitta alla dessa funktioner pa "den här datorn" som pa spanska ar "Mi PC" vad jag forstar. Det enda jag gjort forut ar att ga in i "kontrollpanelen" och tagit bort program.