Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 9886 ggr
Tom-B
0

Exel-Låsa 1:a kolumn o rad

Jag vill låsa första kulumnan, och första raden, rubriker, för att dessa skall kunna ses på alla sidor.

Kunde det en gång i tiden, men har nu glömt.

Har Windows 7, Firefox OpenOffice.

Tacksam för tips.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

beem
0

Jag visste inte att det går - blev ju nyfiken nu -  hittade en länk

här

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Tom-B
0

Näe! Funktionen tycks inte finnas i OpenOffice. Tyvärr.

Iaf hittar inte jag den.

Skall se om jag kan fråga dem varför.

Tom

guraknugen
0

Vad menar du med ”kunna ses på alla sidor”? Fick för mig att du pratade om kalkylprogram eftersom du nämnde Excel (som jag antar att du menade när du skrev Exel) och OpenOffice.org.

I OpenOffice.org Calc markerar du cellen B2 och väljer sedan Fönster ? Fixera, så kommer första raden och första kolumnen att visas hur man än skrollar. Men jag får inte in begreppet ”sidor” i sammanhanget, så jag har antagligen helt missuppfattat vad du menar.

Tom-B
0

Jo, iofs har du fattat rätt.

När jag scrollar finns Första rad och kolumn framme, men ….

vid utskrift fungerar inte detta.

Jag ville alltså ha första rad och kolumn utskriven på varje sida.

Och det gäller Calc, i OpenOffice.

Tom

Gnidde
0

Ställ dig i B2 öppna menyn fönster klicka på lås fönster då låses första raden och första kolumnen. Går även att göra i OO Välj Windovs och markera frozen

Hälsningar Gnidde.

Tom-B
0

Tyvärr är jag inte intresserad av Windows. Jag kör Firefox och OpenOffice.

En adresslista med ett antal kolumner och rader som vid utskrift går över fmlera sidor har skrivits i OpenOffice Calc. Och det är där jag vill hitta funktionen att låsa första rad/första kolumn så att dessa visas på varje sida vid utskriften. Men jag finner inte denna funktion, trots era vänliga tips.

Och inte hittar jag Windows i OO heller.

Tom

guraknugen
0

#6: Har du svensk OpenOffice.org så står det ”Fönster”, se #3.

Att du kör OpenOffice.org och Firefox har inget med Windows (operativsystemet) att göra. Båda programmen finns till Windows, MacOS, Linux, OpenSolaris och så vidare. Eller ja, jag har i och för sig ingen koll på om Firefox finns för OpenSolaris, men för ett antal operativsystem finns det i alla fall. Finessen som jag tror att vi pratar om, lär du inte hitta i något operativsystem heller, utan det är i OpenOffice.org du lär leta. Hittade du inte ”Fixera” i Fönster-menyn i OpenOffice.org eller läser du bara inte dina svar?

Tom-B
0

#7. I mitt svar #4 menade jag att jag hittat och använt Fixera, men mitt svar var kanske lite dunkelt. Hur som helst fungerar det på skärmen, men inte vid utskrift.

Och det är vid utskrift på papper med flera sidor som jag vill ha första rad och kolumn utskriven på varje sida.

Och jag är inte duktig nog att hitta funktionen, trots era svar.

Och jag försöker vara mycket tydlig med vilka program jag kör, för att kunna få bästa möjliga hjälp. Jag tror mig veta att Firefox och IE8 är två webbläsare. Jag har båda installerade, men använder till 95 % Firefox.

Är jag rätt ute nu med programmen?

Tom

guraknugen
0

#8: Okej, tydligt och bra så att till och med jag förstod. Jag måste ha missat något där då, men nu är vi på banan igen.

Du vill alltså att varje sida du skriver ut ska ha med rubriker och inte bara värden?

Då ska du in och fippla i något som heter Utskriftsområden. Den hittar du i Format-menyn. Man kan göra på flera olika sätt, men om du markerar det område du vill alltid ska skrivas ut och sedan klickar [Format ? Utskriftsområden ? Redigera…] kan du fippla lite där. Du kan där välja tre saker: Utskriftsområde, Upprepningsrad och Upprepningskolumn. Varje kategori har två fält att fylla i. I det vänstra väljer du Ingen, Användardefinierad, Markering eller liknande, lite olika för de olika sakerna. I den högra väljer du de respektive områdena. Exempelvis kan du välja utskriftsområde A1:K2500, upprepningsrad 1 och upprepningskolumn A. Du kan också sätta markören i en av de högra fälten och sedan markera ett område, en rad eller en kolumn så skrivs givetvis texten in i fältet automatiskt.

Fippla lite med det ett tag så ger det sig nog snart hur det fungerar. Det finns också en hjälpknapp att trycka på. Kanske blir man ytterligare upplyst av det, eller kanske inte.

Tom-B
0

Det verkar ju lite krångligt jämfört som jag minns det från den gammla goda tiden.

Men jag skall testa, men inte just nu, har en del föreningsjobb först. Skall överta kassan och bokföringen. Företrädaren har kört manuellt, jag vill ha in det på datorn. Det är förresten den föreningen som jag gjort Medlemsförteckningen åt, och som jag nu vill åtgärda enligt frågan.

Tack iaf för tipset. Vi hörs!

Tom

guraknugen
0

#10: När du väl gör det tror jag inte du tycker det är så krångligt. Kan nog se krångligare ut när man läser mina röriga beskrivningar än vad det egentligen är, skulle jag tro. Jag kanske borde göra någon instruktionsvideo och lägga upp på YouTube eller så…

Tom-B
0

Guraknugen!

Med Din hjälp fixade det sig. TACK!

Men också Hjälp gav en jättebra instruktion.

En glad och lycklig

Tom

guraknugen
0

Ja, många glömmer ju att programmen de använder ofta har en hjälpfunktion. Kanske för att vissa programs hjälpfunktioner är så undermåliga, men det vet man ju inte förrän man tittat…

SwedenZoo
0

#13 Och krångliga

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com