Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2152 ggr
Mitralis
2010-05-12 17:42
0

Olika versioner

Känner mej lite blond, men måste ändå fråga hur man rangordnar olika verioner av program. Ett tag så var ju 2.0 verisonen det bästa man kunde ha.

Hur är det nu? Skriv gärna en liten lista om ni fattar vad jag menar. Först gör man en "prototyp" eller vad det heter och sedan kommer vaddå?

beem
2010-05-12 17:44
0

Olika versioner av vad ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Mitralis
2010-05-12 18:43
0

Olika versioner av program. Först kommer det en Demo, som oftast inte funkar så bra. Sedan var det väll 1,7 eller nått sånt och sedan så slutade det (vad jag vet) på 2.0.

Vet att jag är väldigt luddig i mitt skrivande för jag vet inte riktigt själv vad det är jag är ute och far efter. En rangording från dåligt till bra kan man kanske säga…Obestämd

beem
2010-05-12 18:59
0

Jag trodde att vers. numrering är unika för olika program - men det kanske inte är så.

Så här menar jag att tex en programmakare  kallar sin första version 1.0

Tex så heter Gimps senaste version 2.6

Photoshop Elements senaste vers. heter bara 8.

Mitralis
2010-05-12 19:02
0

Ah, jag är ju inte så insatt som synes. Vad är till exempel en BETA version?

beem
2010-05-12 19:08
0

En Beta är som en testversion. När allt är utprovat och klart kommer den "riktiga" versionen.

Jag är inte heller så insatt så mitt svar #3 är mer vad jag tror.ObestämdVi får väl se om det kommer någon och svarar med andra uppgifter.

guraknugen
2010-05-12 23:33
0

Det där med versionsnummer kan ibland vara lite godtyckligt, men i min värld, hur liten den än må vara, så brukar det fungera ungefär så att de första versionerna heter något med 0.någonting. Efter varje uppdatering ökar siffrorna efter nollan. När utveklarna tycker att de har en stabil version som är något att hänga i granen är tiden ofta mogen för version 1.0. Ju längre till vänster i numret siffrorna ökar desto större är uppdateringen. Exempelvis en ökning från 1.0.0 till 1.0.1 innebär en mycket mindre förändring än 1.0.0 till 1.1.0. Ändrar man första siffran innebär det ofta en väldigt genomgripande förändring.

Man måste inte använda alla siffror, det beror ju på hur stora förändringar man gjort. Exempelvis kan det kanske se ut så här: 1.0.0 ? 1.0.1 ? 1.0.2 ? 1.1.0 ? 1.1.1 ? 2.0.0.

Man kan även tänka sig uppdateringar i stil med 1.2.9 ? 1.2.10.

När det gäller versionsnummer för exempelvis GIMP, så brukar ojämna siffror efter första punkten anses vara ”instabila” versioner av nästa version, som du har jämn siffra. Exempelvis är 2.5 en slags ”beta” inför 2.6, eller hur man ska uttrycka det. Detta visar väl bara det jag skrev i början, att det här med versionsnummer ibland kan vara lite godtyckligt.

OpenOffice.org är ett annat exempel. Version 3.0 är egentligen samma version som StarOffice 8.0 (OpenOffice.org är ju ”gratisversionen” av StarOffice, om man få ruttrycka sig så slarvigt).

Detta var nu bara ett litet skrapande på ytan, givetvis. Mina egna kunskaper på området är ju relativt ringa; jag är ju gitarrist, inte utvecklare.

Mitralis
2010-05-13 12:47
0

Tack för att ni tagit er tid med att svara. Det har nu klarnat en hel del i alla fallSkrattande

Kaj
2010-05-17 12:52
0

Om programmet inte är riktigt klart och man vill ha personer som hjälper till och testa dem så brukar de benämnas som en "beta version". Dessa brukar då ofta ha ett b med i versionsnummre t ex 1.7b. Då vet man att det är en beta av kommande version 1.7