Överföringshastighet i gigabitnätverk
Jag kommer upp i 40MB/s när jag kopierar filer från ena datorn till den andra. Det motsvarar ju bara 320Mbit.
Är det acceptabel hastighet på ett gigabitnätverk?
Vad kommer ni upp i för hastighet?
Datorerna är:
iMac C2D 2,0GHz 4GB RAM
Macbook Alu C2D 2,4GHz 4GB RAM
Router/switch:
Apple Airport extreme
När jag läser filer från FW800 hårddisken till interna hårddisken på iMacen får jag en överföringshastighet på 70MB/s så det borde ju finnas potential att tanka snabbare över nätverket.
Var tror ni flaskhalsen sitter? Om det nu finns någon?
Det finns fler flaskhalsar än själva nätverket, som t.ex. intern överföringshastighet mellan nätverkskortet och resten av datorn. Läs och skrivhastighet på disk osv.
Kraftfulla servrar brukar ha lite mer påkostade nätverkskort och i övrigt bättre optimerad hårdvara för att orka fylla hela Gbit/s länken. Gbit-korten i en vanlig skrivbordsdator är inte särskilt påkostade.
Jämför gärna korten i de 2 länkarna. Det ena ett serverkort det andra ett kort för skrivbordsdatorer och båda från Intel. Och inget av dessa är särskilt extremt, det finns häftigare.
SSD är snabba när det gäller att hitta data och att läsa, men när det gäller att skriva data är de ruggigt långsamma.

#0 Kör du nätverket trådlöst?
Jag testade mellan två servrar här på jobbet med raid 5 disk och gigabitnätverk. Jag fick ca 40mb /sek jag med. Men då var de inte ensamma på gigabitswitchen.
#5 okej, dem har blivit snabbare sen sist jag läste om dem. Men om jag ska ersätta min 500 GB i laptopen får jag ju kasta ut 14 000! De är svindyra.
Jepp.. Dyra är bara förnamnet.. 
Woozy
Läs- och skrivhastigheten på SSD:er verkar vara väldigt individuell. Det finns de som är fruktansvärt snabba, men det finns tydligen också de som är outhärdligt långsamma. Vet inte om hastigheten följer prislappen linjärt, men man får säkert vad man betalar för på ett eller annat sätt, bortsett från att SSD fortfarande rent generellt är mycket dyrare än många av alternativen.