Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2250 ggr
hejpadaj
0

LJUDENHETER OSV.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft ny dator i kanske 2 månader, och på nya datorn fungerar inte Audacity. Jag började kolla runt lite på andra program men det står att jag inte har några ljudenheter´. Hur fixar man sådana?

Jag kan spela upp ljud i media player, men inte spela IN som man brukar kunna, tex från microfon eller Youtube.

På min gamla dator hade jag XP och nu har jag WINDOWS 7, men har jag 2003 instalerat på båda…

Plz hjäääälp!! :D

Brfogad bild; PrtSc. på min audacity. Där det är inringat med rosa skall gå att dra ner en "gardin" och välja vad jag vill använda för inspelning, alltså mic eller ifrån datorn.

Inkanyezi
0

Du har uppenbarligen ett ljudkort i datorn. Det kan tänkas att du behöver uppdatera/installera en drivrutin för ljudkortet, och det ska troligen ha följt med en skiva med drivrutiner när du köpte datorn. Det kan också finnas en nyare drivrutin på tillverkarens hemsida.

guraknugen
0

Innan du gör något annat kan det vara värt att först gå in i [Edit ? Preferences… ? Devices] (eller vad det heter – jag kör svensk version och då är det [Redigera ? Inställningar… ? Enheter]) och ändra någon inställning där. Kan hända att något är valt som inte existerar i din dator. Låter inte så troligt kanske, men inte heller omöjligt. Har själv haft det problemet.

Kolla även i [Edit ? Preferences… ? Quality] om någon inställning ser skum ut där. Återigen kan det heta något annat, men använd fantasin så hittar du säkert rätt. IK svensk version är det i alla fall [Redigera ? Inställningar… ? Kvalité], vilket kan tyckas vara lite märklig svensk stavning, för visst heter det väl ”kvalitet” på svenska? Kanske går bra med vilket som, i och för sig..