Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 851 ggr
Cor-Ai
2007-02-15 10:31
0

linux?

varför finns det ingen katogori om linux? eller kanske bara operativ system i almenhet?

bildochfoto
2007-02-15 12:25
0

Jag gissar att det har varit för att linux har varit ett ganska litet operativ. Det håller nu på att växa sig litet större med Ubuntu…

Så det kanske kan vara bra och öppna en linux kategori?

johan
2007-02-15 12:39
0

Det är nog främst för att jag inte kan något om Linux eller ens vet någon som använder Linux.

Mvh // Johan

Cor-Ai
2007-02-15 12:52
0

haha jag vill nog främst ha det förjag vill fråga massa:P håller på att lära mig det just nu nämligen å det går ingebra:P å ubuntu är bara fusk! :P

johan
2007-02-15 14:20
0

Jag kan öppna en grupp om ni vill, men jag kommer inte kunna svara på några frågor om det.

Mvh // Johan

Hawknestgrove
2007-02-15 20:48
0

Är Linux svårt? Kan man jobba med allt i det? Är det gratis?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

johan
2007-02-15 22:07
0

Jag skulle nog inte rekommendera Linux till någon som inte kan en hel del om eller är intresserad av datorer.

Mvh // Johan

pentsium
2007-02-15 23:44
0

#5 jag har jobbat lite grand i Ubuntu och det är inte alls svårt det finns många likheter med windowsmiljön. Det är Open-Source så det är helt gratis odu får göra vad du vill med det… alla spel och program funkar dock ej det finns nån applikation som emuerar windows med vad jag har läst så kan det va väldigt krångligt att få igång.

Men om man inte spelar spel hela dagarna ( det finns faktist en hel del spel men win spel funkar ju som sagt inte så bra) så funkar det bra, det går snabbare än windows och förmodligen säkrare.

Du kan ladda hem senaste Ubuntu live-cd och bränna ner så kan man prova det direkt från cdn utan att behöva ändra något på datorn. http://www.ubuntulinux.se/node/1339

johan
2007-02-16 11:00
0

Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att så många gnäller sig hesa på att Microsoft snor från Apple, men att det samtidigt är så positivt att nästan alla linuxskal ser ut exakt som Windows.

Mvh // Johan

charlie
2007-02-16 14:28
0

Nuförtiden så är väl linux lika lätt som vilket OS som helst, är man van med office så funkar allt i OpenOffice.

#8 Jag skulle säga att ett problem med just Linux är att det ser ut i princip hur som helst, alltså att man kan välja lite för mycket hur skalet ska se ut. Men de flesta distributer använder ett Windows liknande skal för att inte skrämma bort sk. Switcher (personer som går från MS till Linux, Solaris eller OSX.)

Solaris är ju oxo ett OS som glöms bort att det är helt gratis nuförtiden!

www.sun.com

---

bildochfoto
2007-02-17 10:57
0

Ubuntu är inte helt optimerat för normalanvändaren ännu, men har kommit en bra bit på väg. Att linux alla GUI skulle vara kopior av windows är nog en sanning med modifikation. Gnome är lång ifrån Windows även om det har likheter. Olikheterna blir slående när man har använt det ett tag. Kubuntu med KDE är mycket likt windows om man känner sig mer van vid det.

Den här kampen mellan Mac och PC är löjlig. Jag arbetar i Mac, Windows och i Linux. Alla har sina för och nackdelar. Det är löjligt att hålla på att dividera vilket som är bäst. Det är givetvis bäst beroende på vad man ställer för krav och vad man ska pyssla med.

Vill man testa Ubuntu kan man ju skaffa en extra hårddisk och installera det där. Det går ju att köpa en ny hårddisk för 600-700 kr. Det är ju bra att ha en extra hårddisk som backup också..