Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7208 ggr
gickan87
0

Skrivaren spottar papper

Har en HP photosmart C5380 (all in one) som tidigare fungerat kanon, nu när den svrata färgen börjar ta slut så spottar den bara ut tomma papper. Även fast det står att den skriver ut 1 sida så fortsätter den ändå att spotta ut papper tills det är tomt i facket.

Vad kan man göra åt detta?

MVH Erika :)

beem
0

Gå in i Kontrollpanelen > Skrivare och fax

Högerklicka på skrivaren - där kan du göra paus i utskrift och sen även rensa det som står på kö.

Så ser det ut i Windows XP - kan ju vara lite annorlunda beroende på vad du har.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

gickan87
0

Har gjort det, men den fortsätter nästa gång jag vill skriva ut att spotta tomma papper igen.

MichaelE
0

Har samma problem med min HP skrivare… verkar vara någon "sjukdom" som dem får Obestämd

gickan87
0

#3 ajdå, och det finns ingen lösning på problemet heller? det måste väl gå på garantin?

Zepp
0

Gör en Norsk reset.. ryck ut sladden till skrivaren så den blir tom i minnet!

Ofta, handlar om att man avbrutit en utskrift mitt i, och då får den alldrig någon stoppsignal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gickan87
0

#5 fick idag hem nya patroner så satte i dem men felet kvarstår. Nu står det dock en massa bokstäver (felmeddelande?) på papprena. Har provat rycka ur sladden men inte heller det hjälper :(

guraknugen
0

Om det är felmeddelande eller inte är nog svårtg att avgöra om man inte ser vad det står. Du kanske kan ta en bild på det och bifoga eller nåt?

beem
0

Försök avinstallera skrivaren och installera den på nytt. Vet inte om det funkar men är väl värt ett försök.

Zepp
0

Hjälper det inte att göra skrivaren strömlös så är det fel på skrivaren.. altså ett rent mekaniskt problem ofta någon sensor!

gickan87
0

hmm ska prova avinstallera skrivaren

guraknugen
0

Har du provat att koppla in skrivaren på en annan dator? Gärna med ett annat operativsystem om möjligt, så att förhållandena inte blir exakt samma. Funkar den då är det troligen inte fel på skrivaren.

Om du bara har en dator kanske du kan få testa hos någon annan?

gickan87
0

Har en gammal dator här hemma, Får koppla in den och se om det grå att skriva ut på den någon dag..

Zepp
0

Jomen ryck bara sladden till datorn o starta skrivaren.. fortsätter den iallafall så är det skrivaren det är fel på!

Börjar den spotta papper om du sen trycker sladden i datorn så har du allvarliga problem!

gickan87
0

#13 men alltså, den spottar bara papper när jag vill skriva ut något. Inte annars. Det är bara när jag ber den skriva ut ett dokument/bild som den spottar ut en 6-8 papper med en massa siffror och bokstäver.

Att scanna och skriva ut på såvis fungerar dock som vanligt.

Zepp
0

Okej nu börjar det brännas.. instalera nya drivrutiner eller ställ om utskriftsinstänningens format!

Lättast är att avinstalera skrivaren, hämta senaste drivrutin hos tillverkaren och instalera om!

Föresten vad händer om du skriver ut en testsida från utskriftshanteraren?

Kolla även i din manual.. skrivaren kan även den leverera testsidor!

gickan87
0

Hur skriver man ut en testsida då? Skäms

Försöker ladda ner nya drivrutiner men datorn vill inte sammarbeta riktigt.

Zepp
0

På de flesta skrivare håller man in någon knapp samtidigt som man slår på strömen.. man håller inne knappenn tills apparaten börjar röra på sig!

I utskriftshanteraren tar man egenskper på skrivaren och där finns en knapp som heter skriv ut testsida!

guraknugen
0

#16: Man kanske kan ta sig en liten titt i skrivarens manual?

Zepp
0

"Only mice reads manuals, a real man does trial end error"!

guraknugen
0

Jo, men vi andra kanske vill få saker gjorda istället…

Zepp
0

Mnja.. då är det tyvär som så att man måste veta hur en dator fungerar, hur operativsystemet fungerar och den speciella mjukvaran och hårdvaran!

Jag kan räkna upp ett antal olika situationer som gör att skrivaren spottar papper, alltifrån användarfel till mekaniska, elektriska och mjukvarurelaterade.

Det svåra är inte att ågärda felet utan att hitta orsaken, och med utgångspunkt från hur datorsystemet fungerar så testar man olika situationer och drar därmed olika slutsatser om problemets natur!

guraknugen
0

Och just därför anser du att trial and error är bättre än att läsa manualer? Fick inte ihop det där riktigt…

(Jo, jag förstod att det där med ”real men” är ett lite skämtsamt sätt att se på det)

Zepp
0

Flört

beem
0

Det har sagt någon gång av någon att "trial and error" är ett manligt beteende. Kvinnor läser manualen.

Jag tror det stämmer ganska bra.

guraknugen
0

Jag brukar titta i manualen om jag kör fast.

Zepp
0

Japp.. vi män blir alldrig vuxna, det är fortfarande samma barnsliga.. jag kan själv.. förstärkt av pubertala influenser.. jag är man jag skall kunna klara sånt här utan dumma manualer.. vilket jag är för stolt för att erkänna att jag inte fattar när jag läser iallafall! Skrattande

Det mest extrema exemplet jag stött på var en arbetskamrat som skulle ta körkort, men vägrade gå på teorilektioner.. han skickade sålunda efter alla frågor och svar som kan förekomma på ett teoriprov!

Stolt kom han till jobbet med vad han fått.. det var tusentals sidor med frågor och svar.. varvid jag frågade.. du tror inte det är lättare att lära sig teoriboken utantill.. den är ju bara på några 100 sidor. Förvånad