Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 3171 ggr
Verra
2010-05-17 12:08
0

Prisvärd Laptop?

Hej,

Jag hoppas ni här kan hjälpa mig.
Det är så att jag ska skaffa mig en laptop, men okunnig som jag är så har jag upptäckt hur svårt det är att hitta rätt. Och när jag frågat om tips får jag mer höra vad jag inte ska köpa, inte HP, inte Dell osv…

Jag ska ha datorn till att surfa mest. Men även skriva, skala om bilder osv.
Batteritid är en ganska viktig punkt, stl är inte jätte viktigt. Att de finns usb, cd-läsare och ev minneskort läsare kanske är självklart? Det är iaf önskemål!

Sedan får det gärna gå att spela spel på den. Jag har fortfarande min stationära speldator jag kommer använda så det är inget krav, men ett plus.
Med spel så menar jag mest enklare spel, men kanske spel som sims 3 också? Mer avancerade spel än så spelar jag inte!

Som ni märker har jag inte så många krav, jag är mer ute efter att fördriva tid på bussen eller kunna sitta ute och jobba (kodar/uppdaterar enklare hemsidor och skalar om bilder mm).

Priset ska vara så billigt som möjlig naturligtvis. Gärna runt 5000:-

Hoppas på hjälp!

Mvh Veronica

[Beavis]
2010-05-17 13:15
0

Märkesdatorer är ju bra för en person som inte kan så mycket. De stora tillverkarna skräddarsyr ju olika paket beroende på vad de ska användas till. Om du däremot kan lite mer om datorer kan du gå till en oberoende handlare och skräddarsy din egen bärbara efter önskemål skulle jag ro? jag äger ingen laptop själv. Men då kan du speciefiera hur mycket RAM du vill ha vilka läsare och annat.

beem
2010-05-17 20:50
0

Om du är intresserad att få Photoshop Elements så ingår det i en del laptops. Kolla runt på nätet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

DesK
2010-05-19 00:05
0

Ett tips är att köpa en begagnad laptop på exempelvis tradera. Du får mycket för pengarna och ett väsentligen lägre pris, detta förutsatt att du vet vad du ska ha och vad du bjuder på. Jag har själv köpt 2 laptops på detta vis och de är hur bra som helst. Glad

/Désirée

MagArne
2010-05-19 10:48
0

Nja, vill nog avråda att köpa begagnat på tradera då det i 9 fall av 10 blir att köpa grisen i säcken då man inte kan klämma och känna på datorerna innan köp. Risken är också stor att batteriet börjar bli dåligt på en begagnad laptop och ett sådant kostar ca 1000kr.

Så är du grön på datorer så köp en i din lokala affär.
Spara kvittot för det behövs om du behöver reklamera/laga datorn efter första året. Enligt konsumentköplagen har man rätt som privatperson att reklamera fabrikationsfel i tre år efter inköp oavsätt om ordinarie garanti gått ur. Därför behöver man inte köpa någon förlängd garanti så vida det inte är någon drulleförsäkring till vettigt pris. Kolla även din hemförsäkring om denna har allriksförsäkring så kan du troligtvis spara in på extra försäkring från elektronikaffären.

Mitt råd är att besöka en lokal datorbutik och klämma och känna och se vilken dator du trivs bäst med. Skriv ner modellnamnen och posta dem här så ska vi hjäla dig att välja ut en prisvärd dator för 5000kr som du kommer trivas med.

Zepp
2010-05-19 22:12
0

Det finns inga prisvärda lapptoppar.. köp något du har råd med i stället.. gärna av någon du har förtroende för så du kan komma tillbaka om det krånglar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Verra
2010-05-24 02:10
0

Tack för alla ideér och tips!
Jag återkommer om jag har mer frågor!