Det finns nog olika standarder, men så länge de följer SIP borde det väl fungera.
Vänliga hälsningar
Niklas
Du kan använda alla dosor som stöder SIP, och jag känner inte till någon dosa som inte stöder SIP. Om du har Bredbandsbolaget som internetoperatör så kan du inte använda Cisco ATA-186. För de har ställt in sitt nät så att alla ATA-186 ska kommunicera med deras egen ip-telefoni.
#2, Tack, bra!
Vet du var de säljer bra och prisvärda dosor? Vad ska jag söka på för att hitta dem?
Tom
Det finns många mindre webbutiker som säljer SIP-dosor och SIP-telefoner. Jag har ingen erfarenhet av någon dock.
Numera finns det även en del routers som har SIP-protokollet och kontakter inbyggda.
Finns även SIP-telefoner som du kopplar direkt in i nätverket eller till trådlösa nätverket. Budgetone är billiga SIP-telefoner som du kopplar in direkt i nätverket.
Min erfarenhet är att man ska ta den box som sip-leverantörern rekommenderar annars kan du komma i konflikt ifall något inte skulle fungera. SIP-leverantörer är skitsnabba på att säga att det är fel på dina grejor och inte deras tjänst. Använder man sig av den produkt som de säljer eller rekommenderar så är det lättare att få rätt om något strular.