hårddisk?
hej!
min dator e full så jag undrar om man kan ha en extra hårddisk till min laptop??
ska man köpa en helt ny eller en begangd*?
*kan ha stavat fel
”Begagnad” ska det vara, så nu vet du det…
Om du med ”min dator är full” menar att din dators hårddisk är full så är det väl en utmärkt idé att komplettera med ytterligare en hårddisk. Det finns ganska billiga externa hårddiskar att köpa i kabinett med USB-anslutning. Tänk bara på att inte glömma ta säkerhetskopior även av den externa hårddisken. Om du inte tar säkerhetskopior alls är det hög tid att börja. Om du ändå ska köpa en ny hårddisk (extern), varför inte köpa två? Då kan du använda den ena för dina filer och den andra för säkerhetskopior av de båda andra hårddiskarna.
Det finns givetvis många andra sätt att gå tillväga på också.

okeey,min pappa sa att datorn blir långsamare om man har det o det e bättre att ha en usb-minne,e det de?
jag kopierar sidor och laddar ner filmer och sånt så både C och D e rätt fulla just nu och även om jag tömmer efter ett tag så blir dom full igen efter 1-2 veckor
Det beror nog på vilket USB-minne man jämför med vilken hårddisk… Jag kan tänka mig att själva flaskhalsen skulle kunna vara USB i sig, så det spelar nog ingen större roll i allmänhet.
Dock vill du säkert ha tillgång till så stort utrymme som möjligt, eller hur? I så fall får du helt klart mest per krona med hårddiskar än så länge.
Bäst vore givetvis att plocka bort den hårddisk du har i datorn just nu och ersätta den med en större, men då måste du ju installera om och så vidare, vilket du kanske inte har någon lust med. Men om du gör det så kanske du kan använda den gamla hårddisken för säkerhetskopior istället. Det finns USB-kabinett att köpa som passar din gamla hårddisk så att du kan köra den gamla via USB, och dessa kabinett är inte särskilt dyra heller. Fast det beror ju på vad man väljer, i och för sig.
Jag har en gammal 110GB intern hårddisk som jag köpte en hårddiskkabinett till och jag har inte upplevt några som hälst problem med att datorn skulle vara långsammare. Min syster köpte en 1TB extern och hennes laptop är inte långsammare än innan. Men om man sätter in en större hårddisk internt så skulle datorn antagligen bli något långsammare… Jag rekomenderar dig att köpa en ny billig 1TB extern hårddisk…

okeey,tack!
ska se med min pappa