datorn låser sig
har ett problem som jag skulle vara väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig med.
för några dagar sedan började datorn låsa sig lite när som helst. efter att den gjort det ett par gånger (utan nåt samband) så förstod jag att nåt var fel.
med tanke på alla virus som finns så bad jag norton att söka igenom datorn men det har inte funkat.
visserligen kan det ju ändå vara ett virus men jag börjar undra om det inte kan vara nån hårdvara som krånglar. låter det rimligt eller är jag helt ute och cyklar??? jag läste nånstans om att det finns program för att testa sånt. är det nån som känner till nåt sånt???
tacksam för alla svar

Min erfarenhet är att det ofta handlar om för gammal dator med för lite resurser och allt för mycket progarm/tjänster som körs samtidigt!
Tex så uppdateras operativsystem och AV-program med en massa säkerhetsresurser som stjäl allt mer resurser från datorn!
Om det tex vid dessa låsningar hårddisken jobbar som sjutton så är helt enkelt minnet slut och datorn börjar swappa till håddisken.. och det tar tid!
Får du upp aktivitetshanteraren medans den är låst kan du kika på vilka program som jobbar som sjutton och använder massa minne!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hmmm…jag har precis samma problem.
Men detta kan uppstå trots att jag endast har Internet igång. Jag kan förstå att det blir lite tungt då jag har Photo Shop mm igång.
Kan min externa hårddisk som är maxad med stora bilder göra att det blir så? Fast iofs så händer det även då jag har den avstängd.
Börjar tro att min dator/hårddisk börjar ge upp. 
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Man kan få liknande problem om disken är för full.. man bör ha MINST 20% ledigt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Beror tydligen på vad man har för filsystem, för jag har hört 5-10% för de filsystem jag använder. Fast det kan ju bero på vem man frågar också, förstås… och på hur stor hårddisk man har.
Jag tror att jag måste ta och damma ur datorn.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***