Bränna CD med WMP
Jag håller på att bränna musik till CD med Windows Media Player.
Om jag använder CD-R - helt nya oanvända - (märke Traxdata) spottar WMP bara ut skivan.
Med CD-RW - nya oanvända - (märke TDK) går det bra.
Jag har massor med CD-R-Traxdata och vill förbruka dem.
Vad beror det på att det inte går ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Kanske för att vissa spelare inte gillar vissa skivor. Är det 99-minutersskivor som inte fungerar? Har för mig att Traxdata hade sådana. Fast jag har knappt använt skivor över huvud taget på flera år så jag kanske kommer ihåg fel.
Traxdata - det är 88 min.
Det konstiga är att jag förut använt Roxio brännarprogram på dessa Traxdata CD-R. Jag avinstallerade Roxio p.g.a problem med programmet - det gick igång även då man inte skulle använda det - spärrade tex Photoshop.
Jag har kollat och WMP ska ta CD-R skivor.
Jag hoppas någon kommer med ett tips så jag får förbruka dessa CD-R.
#2 WMP tror jag enbart klarar upp till 80 min, tyvärr.
OK - ja där har vi nog förklaringen då.
#3: Fast vad innebär det egentligen? Om man bränner 80 minuter på en 88-minutersskiva så borde ju det gå bra, eller…? Eller är det själva skivorna som programmet inte klarar av? Kan inte se att det skulle vara någon skillnad mjukvarumässigt att bränna skivor med olika stort utrymme.
#5 det är skillnad på 80 och 88 minuters skivor. spåren ligger tätare på 88 min och det klarar tydligen inte WMP
#6: Jo, att spåren ligger tätare är ju uppenbart. Vad jag inte visste var att det styrdes mjukvarumässigt hur spelaren ska anpassa sig till det. Trodde det var själva CD/DVD-spelarens uppgift.
#7 det är både och, men de flesta brännarna klarar av 88 min (du kunde ju bränna med roxio) men då måste även brännarprogrammen också klara av det.
#8: Det var inte jag som brände med Roxio i och för sig. Har en skiva hemma som är nästan 90 minuter som jag brände för många år sedan med Nero. Det fanns någon lista på nätet hur många minuter man kunde få med olika spelare med dessa 90-minutersskivor (det står 90 minuter på mina, men det kanske inte är likadana skivor som trådskaparens). På min gamla Plextor kunde man bränna 89:59 men det fanns vissa spelare i listan där 99:59 angavs som maximal tid på dessa skivor, alltså nästan 100 minuter.
Det var länge sedan detta, och nu när jag tänker efter så var det nog inte alla program som klarade att bränna så mycket. Det var nog förmodligen så enkelt att vissa program inte hade stöd för ”överbränning” samt att en del program kanske helt enkelt alltid protesterade när man valt mer material än cirka 80 minuter, oavsett vilken skiva man hade i.
Eller med andra ord: När jag tänker tillbaka lite på hur det var när jag brände skivor så kommer jag mer och mer fram till att du har helt rätt och att jag var ute och cyklade lite, men att jag också hade lite rätt…
#9 bra då är vi överens, nu är det bara skivorna och wmp som inte är överens 

Problemet för TS kanske löser sig med ett brännarprogram i stället för att använda ett program som egentligen är till för att göra något helt annat.
Jag ska testa CD Burner XP som jag läst om hos