Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2597 ggr
Kefa
0

Strömförsörjning laptop.

Hej!

Jag har en Fujitsu Amilo M 3438. vad jag förstått så skall den egentligen ha 120 watt på omvandlaren. Vad händer om jag använder en 70 wattare i stället? Jag inbillar mig att det som kan ta stryk är batteriet och omvandlaren, men inte datorn. Är det rätt tänkt?

guraknugen
0

Nja, troligen inte. Om din strömförsörjning är för klen som kommer den att begränsa strömmen ut till datorn. Detta medför att spänningen blir lägre och det i sin tur kan på sin höjd innebära att datorn inte fungerar som den ska.

Står det inte på en etikett på datorn hur mycket den drar, antingen i form av strömförbrukning (A) eller effektförbrukning (W)? Välj i alla fall inte en strömförsörjning som är lägre än vad som står där.

Förhållandet mellan ström, spänning och effekt är enkelt: P=U·I (där P är effekten i Watt, U är spänningen i Volt och I är strömmen i Ampere). Sedan gäller det ju förstår att skilja på inström och utström och så vidare. Det finns en verkningsgrad att ta hänsyn till också. Men om max strömmen som kommer in i strömförsörjningen från vägguttaget exempelvis är 1 A (Ampere) så får vi 230 V · 1 A = 230 W om vi antar att cosf=1, det vill säga att det inte finns någon fasförskjutning mellan ström och spänning. Det gör det dock säkerligen, men oftast är detta inte av så där jättestor betydelse. Dessutom anges säkert effekten direkt på etiketten, så troligen behöver man inte räkna ut den.

Hur som helst, om det ”egentligen” ska vara en strömförsörjning på 120 W så finns det säkert en anledning till det. Någon har förmodligen räknat ut att det kommer att fungera bra då.

Steget ner till 70 W är ju ganska stort och jag skulle inte bli förvånad om du får problem då. Dock tror jag inte att något förstörs. Knappast strömförsörjningen, om inte dess skyddskretsar av någon outgrundlig anledning plötsligt slutar att fungera och knappast dator eller batteri heller. Batteriet kan knappast skadas av att laddas med för låg spänning, mer än att batteriet då inte blir optimalt laddat och själva datorn kan möjligtvis bete sig lite underligt, men knappast skadas.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att någon form av skada kan uppstå om strömförsörjningens strömgräns är för snabb. En del skräp kan kanske då i värsta fall överlagras på utspänningen och detta skulle nog i teorin kunna ge upphov till någon skada, men i praktiken tror jag inte det är något man behöver oroa sig för.

Jag tror det är bortkastade pengar att köpa en på 70 W om det nu behövs 120 W men får du den gratis kan du ju alltid prova…

Kefa
0

Den är "gratis" då jag har den sedan min förra jobbdator. Så vad det handlar om är att jag inte vill skada datorn. Borde det inte vara som så att risken minskar (och strömbehovet mätt i styrka) med fulladdat batteri.

MichaelE
0

#2 när batteriet är fulladdat så går den över till omvandlaren helt och hållet och dessutom drar den mer under laddningen. Din dator tar nog ingen skada, men frågan är om omvandlaren gör det. Om du kör med fulla kapacitetsinställningar (high performance) så är risken att omvandlaren inte räcker till. Den i sig kan ta skada av det.

guraknugen
0

Det beror ju på konstruktionen av strömförsörjningen (eller om jag ska kalla den ”omvandlaren” eftersom ni andra gör det…) huruvida den tar skada eller inte. Troligen är det inte mer avancerat än att den är försedd med en vanlig strömbegränsning som gör att maximalt strömuttag aldrig överstiger en viss nivå. Detta gör den genom att minska spänningen (det finns nämligen inget annat sätt, på grund av moder natur, för belastningen är ju inte omvandlarens sak att ändra på…). När vi vi har maximal utspänning och maximal utström har vi också maximal uteffekt. Blir strömmen för hög minskas utspänningen omedelbart och utströmmen håller sig då i stort sett konstant. Således får vi en minskning av uteffekten när vi överbelastar omvandlaren, alltså mindre påfrestning av omvandlaren än när den gick på max.

Så nej, jag finner det otroligt att omvandlaren skulle ta skada. I alla fall inte på grund av för hög effekt då den som sagt blir lägre (p=u·i·cosf˜u·i då cosf oftast är ganska nära 1). Möjligen på grund av övertoner om den är lite klantigt konstruerad, men det lär nog ta tid innan den pajar på grund av det.