Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4228 ggr
Alex
0

Hänger sig vid inloggning

Jag har en stationär Packard Bell som inhandlades vid nyår och den har fungerat felfritt fram till igår kväll. Min sambo fick då för sig att koppla datorn till TV:n, vilket väl inte gick riktigt som planerat då vi aldrig fick någon bild. Så han satte i en CD-rom tillhörande TV:n i datorn (antar att det var drivrutiner av något slag) men där avbröt vi det hela pga att klockan var mycket. När vi sen kopplade tillbaka datorn till datorskärmen så startade den som vanligt, men vid inloggningen på ett användarkonto (har Windows Vista Home Premium) hängde den sig. Och det har den gjort sen dess…

Ibland går det att klicka på ett användarkonto, men då försvinner alla användarkontosbilder, stänga av-knappen samt muspekaren, för övrigt stannar det på samma sida.

Så nu kommer man bara in i felsäkert läge och jag har inte lyckats hittat något program som installerats som har med TV:n att göra (det var det inget som gjordes igår heller, men jag har letat för säkerhets skull) och gjort tre systemåterställningar. Först till igår, innan vi kopplade ihop datorn och TV:n, sen tillbaka till i fredags, och sen till 27:e maj… Men inget av detta har hjälpt utan samma problem kvarstår.

Tilläggas kan ju då att datorn fungerade felfritt igår innan vi kopplade om. Den har innan dess vart urkopplad i nästan en vecka pga flytt och att vi har vart utan internet, om nu det kan ha någon betydelse.

Någon som har nån idé om vart problemet kan sitta och vad jag kan göra för att åtgärda det?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MichaelE
0

Om ni kan komma in i felsäkert läge så testa ifall ni kan återsälla datorn till en tidigare systemåtersällningspunkt innan när ni håll på med tv:n.

Annars, om det alternativet dyker upp, starta datorn i senaste fungerande läge (det brukar stå något sådant ibland).

I värsta fall, om inget skulle fungera, kopiera allt utav värde och gör en ominstallation av datorn. Det brukar fungera med att klicka F2, F9 eller F11 när startskärmen visas i början.

Kaj
0

Här vet ni ju vilket datum som ni gjorde ändringen i PCn.

Försök att starta upp i felsäkert läge och gör en systemåterställning till en systemåterställningspunkt precis innan då ni gjorde ändringen med CDn. Det kommer att återställa Vista till det läge precis inna er förändring och då bör det fungera som det gjorde tidigare

MichaelE
0

#2 samma som jag skrev Glad

Alex
0

Problemet är ju att jag gjort systemåterställning tre gånger till tidigare datum, tidigast till 27:e maj. När inte ens det fungerade kändes det rätt hopplöst. Har även startat om i senast fungerande läge, men samma problem efter det. Så jag antar att det bara är att ominstallera då…

Tack för er hjälp!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Kaj
0

Eller välj ett datum längre tillbaka i tiden. Det kan ju ha varit något annat som hände.

Så innan du ominstallerar så försk med ett datum rätt långt tillbaka i tiden. Det finns under systemåterställning och sedan knappen Visa äldre systemåterställningspunkter.

Alex
0

#5 Ska försöka med det då. Glad Hur långt tillbaka rekommenderar du?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zepp
0

Har ni avbutit en instalation i ett kritiskt ögonblick kan det vara som så att ni avböt när programet hanterade kritiska operativsystemsfiler eller ändrade i registret.. så gör alldrig så igen!

Backa tillbaka steg för steg tills det fungerar.. annars så är alternativet en ominstalation eller en reparation!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Alex
0

#7 Har fått reda på nu att vi avbröt det inte, utan datorn hängde sig tydligen när den satt i TV:n, därav avbrottet. Så det var ju inte så mycket annat att göra… Men det får väl bli en ominstallation, kunde inte göra systemåterställning längre tillbaka än 14:e maj, och det hjälpte inte heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zpookey
0

Testa att logga in i felsäkert läge och skapa ett nytt användarkonto och testa sedan att logga in med det. Det kan vara så att er användarprofil har blivit korrupt.

Ni kan också test att logga in i felsäkert läge och installera programvaran ni försökte att installera innan och sedan avinstallera igen.
Vad är det för en TV? Har aldrig hört talas om att man fått någon programvara med när man köpt TV. Är det så att det bara varit drivrutiner så plockar ni bara bort dom i egenskaperna för grafikkortet i enhetshanteraren.

Alex
0

#9 Tack för tipsen, det ska testas om det blir så igen. Fick bli en ominstallation igår och allting fungerar som det ska förutom att nätet är fruktansvärt segt… Kan det bero på någon inställning eller något i datorn tro som ändrats, eller ska jag räkna med att det är internetleverantören och bara vänta ut det? Tungan ute

Ang. TV:n så är det en Panasonic Plasma, och det verkar inte vara programvara heller, utan står bara "operating instructions" på skivan har jag sett nu, så antagligen är det väl bara någon typ av instruktionsbok. Men datorn hängde sig innan skivan stoppades in, och igår kopplade vi in min laptop till TV:n helt felfritt, så jag börjar tro att det var något annat med den här datorn, bara att det "löstes ut" ordentligt när den kopplades om. Eftersom systemåterställning inte fungerade heller så…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Har kommit fram till att det antagligen inte var TV:n som var boven i dramat, utan ett annat program, Nero Home. För strax efter omstarten dök det upp en skylt med "Nero Home har slutat fungera…" och det programmet hade vi inte kört efter omstarten. Såna skyltar har dykt upp tidigare också, men har ju inte tänkt på det mer än att det blev nåt krångel med programmet vid någon tidigare användning och skylten bara var lite seg (den brukade komma när man loggade in).

Så nu är det avinstallerat i alla fall, och datorn verkar fungera som den ska. Tack för all hjälp!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zepp
0

Ta då och passa på å gör en diskkontroll så det inte handlar om en disk som håller på att krascha!

Alex
0

#12 Och diskkontroll gör jag hurdå…? Skäms

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zepp
0

Beror på vilket operativsystem du har men i XP så ta man Egenskaper på hårddisken och då får man fram en meny med verktyd o då väljer man diskkontroll.

Alex
0

Har Vista, men jag hittade det. Tack. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport