Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 583 ggr
t0bias
0

Hjälp med excelfil

Hej på er

Om 2 timmar får jag ett par kunder till mig som ska spela lite fotbollspel. Förra året fick jag hjälp av någon här att göra en tabell som räknar ut poäng och målskillnad.

Är det någon här som enkelt skulle kunna utöka den tabellen med ett lag. Dvs 5 lag istället för 6 lag. Jag har nämligen denna kundaktivitet ett par gånger till innan sommaren och det vore guld att förenkla sammanställningen.

Tack på förhand.

johan
0

Vore enklare om du skickat med Excel-filen, istället för genvägen till Excel-filen. :)

Mvh // Johan

t0bias
0

Fan… hehe…så här då?

t0bias
0

Men alltså, det är ju samma fil jag lagt upp tidigare… när jag själv packar upp den blir det ju en excelfil hos mig…

johan
0

#3: Det är nog för att genvägar pekar på din riktiga Excel-fil, men det kan den ju inte göra här..

Mvh // Johan

Cartman
0

Fixat!

Cartman
0

Tobias, hittade en lille bugg. Denna är korrekt.

t0bias
0

Hehe, upptäckte oxå att det var nån lite bugg. Mitt i allt spelande så stämde inte poängen… Men i slutändan så stämde ändå placeringarna, så jag slapp ovett från mina kunder :)

Riktigt stort tack till filen!

t0bias
0

Om jag själv vill utöka till 6 lag, skulle en noob som mig klara det med instruktioner från er? Kan tänka mig att det kanske "bara" är att klippa klistra lite…typ…

/Tobbe

Cartman
0

Om du exempelvis markerar en cell i "Oavgjorda" i statistiktabellen så ser du hur denna beräknas. Involverade celler markeras med olika färger vilket gör det enklare att följa mönstret. Ex:

=OM(OCH($D$9"";$E$9"";$D$9=$E$9);1;0)+OM(OCH($F$9"";$G$9"";$F$9=$G$9);1;0)+OM(OCH($H$9"";$I$9"";$H$9=$I$9);1;0)+OM(OCH($J$9"";$K$9"";$J$9=$K$9);1;0)+OM(OCH($B$10"";$C$10"";$B$10=$C$10);1;0)+OM(OCH($B$11"";$C$11"";$B$11=$C$11);1;0)+OM(OCH($B$12"";$C$12"";$B$12=$C$12);1;0)+OM(OCH($B$13"";$C$13"";$B$13=$C$13);1;0)

Ser komplicerat ut men är i princip adderingar av OM(OCH)-villkor. Ska du lägga till ett lag måste alla andra lag anpassas till detta lag och det nya laget anpassas till alla andra lag. Så egentligen handlar det om klipp och klistra, bara man håller tungan i rätt mun. Med lite jobb kan du säkert fixa ett nytt lag såvida du inte har cellskräck.